Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Aktualności

14 lutego 2024

Fair European Labour Mobility 2

Aktualnie trwa FELM2: Fair European Labour Mobility 2, międzynarodowy projekt powołany przez UE, we współpracy z związkami zawodowymi i ośrodkami związanymi ze związkami zawodowymi w Austrii, Rumunii, Polsce, Słowenii, Bułgarii, Serbii, Niemczech i na Węgrzech, z głównym naciskiem na sektor opieki domowej. Projekt obejmuje kwestie pracowników delegowanych przed, w trakcie i po ich oddelegowaniu, uwzględniając obywateli państw europejskich oraz obywateli krajów trzecich, którzy są delegowani. Centra doradcze ścisłą współpracują i wymieniają informacje z różnych organów krajowych, takich jak inspektoraty pracy, organy BHP, instytucje zabezpieczenia społecznego, ELA itp. Jeśli planujesz rozpocząć pracę w Niemczech jako opiekun/ka osoby starszej (czy to jako obecny pracownik czy po zakończeniu współpracy), i potrzebujesz porady, napisz do nas na adres opzz@opieka.pl. Pomożemy! Projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej.

Czytaj więcej

12 lutego 2024

Sztuczna inteligencja – nowy rozdział dla rynku pracy?

W dniu 1 lutego br. odbyła się w Madrycie konferencja zorganizowana przez Europejski Urząd ds. Pracy pod tytułem „Sztuczna inteligencja – nowy rozdział dla rynku pracy?”. Wydarzenie skupiło się na roli sztucznej inteligencji (AI) w kształtowaniu rynku pracy oraz mobilności pracowników.Podczas całodniowego spotkania uczestnicy skupiali się na tematach związanych ze sztuczną inteligencją oraz możliwościami jej zastosowania w celu lepszego zrozumienia rynku pracy i ochrony praw pracowników. W ramach tematycznych paneli dyskusyjnych poruszano kwestie dotyczące współpracy przy tworzeniu zasad sztucznej inteligencji na rynku pracy, podkreślając konieczność bliskiego współdziałania wszystkich zainteresowanych stron, w tym partnerów społecznych. W kontekście wzmocnienia konkurencyjności gospodarczej Europy podkreślono potrzebę wprowadzania technologicznych innowacji i rozwiązań, z równoczesnym zapewnieniem właściwej ochrony pracowników. Zaznaczono, że istotne jest ustalenie adekwatnych zasad kontroli nad sztuczną inteligencją, która w ostatnich latach znacząco rozszerzyła swoje oddziaływanie. W trakcie dyskusji uczestnicy konferencji wyrazili obawy pracowników związane z nowymi technologiami, jednak zgodzili się, że rynek pracy dynamicznie ewoluuje, generując nowe wymagania i wyzwania kompetencyjne. W kontekście zmieniających się potrzeb zaznaczono, że kluczowym elementem sukcesu będzie zdolność adaptacji i ciągłego rozwoju umiejętności, umożliwiających dostosowanie się do zmieniającego się środowiska pracy. Przedstawiciele firm poszukujących pracowników podkreślali korzyści płynące z wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji w dziedzinie dopasowywania stanowisk pracy do umiejętności pracowników. W ramach paneli dyskusyjnych poruszano także kwestie zdalnego oceniania umiejętności pracowników przy użyciu algorytmów oraz analizowania profili kandydatów w celu dopasowania ich do konkretnych stanowisk. Wartościowym elementem konferencji było przedstawienie przypadku wcześniejszego sprawdzenia poziomu umiejętności migrujących pracowników budowlanych z Dalekiego Wschodu przed ich przybyciem do kraju pracy. Niewątpliwie sztuczna inteligencja przyczynia się do automatyzacji wielu procesów, co może prowadzić do znaczących zmian w strukturze zatrudnienia. Obejmuje to pozytywne aspekty, takie jak zwiększenie satysfakcji z pracy, poprawa zdrowia pracowników, ułatwienie pracy i zwiększenie jej efektywności, ale również niesie zagrożenia, takie jak redukcja etatów, naruszenia danych osobowych oraz możliwość dyskryminacji. Uczestnicy konferencji zgodnie podkreślili, że konieczne jest wspólne podejście do wyzwań związanych z wdrożeniem sztucznej inteligencji, która staje się coraz bardziej "ludzka". Jednakże jednoznacznie wskazano na potrzebę wspólnej kontroli tego procesu, aby zapobiec nadużyciom w zatrudnieniu i wykonywaniu pracy. Paweł Śmigielski, dyrektor wydziału prawno-interwencyjnego OPZZ, reprezentował organizację na konferencji.

Czytaj więcej

12 lutego 2024

Nowy zespół ds. sprawiedliwej transformacji – zgłoszenia

Zespół problemowy ds. sprawiedliwej transformacji został powołany przez Prezydium OPZZ na posiedzeniu 16 stycznia 2024. Do 20 lutego potrwają zapisy członków przez formularz zgłoszeniowy przesłany Radom Wojewódzkim i Ogólnokrajowym Organizacjom Członkowskim. Powołanie zespołu jest odpowiedzią OPZZ na widoczną potrzebę wynikającą z coraz większego tempa toczącej się w ostatnich latach w Polsce transformacji klimatyczno-energetycznej. Transformacja ma i będzie miała wpływ także na pracowników, czego już są świadomi przedstawiciele takich branż jak górnictwo, energetyka, przemysł ciężki. Proces dochodzenia do neutralności klimatycznej potrwa jednak kilkadziesiąt lat i prędzej czy później będą w nim uczestniczyć także kolejne grupy zawodowe począwszy od pracowników transportu, budownictwa, czy rolnictwa i wielu innych. Na warunkach zatrudnienia odbija się nie tylko nowe prawodawstwo , ale także jego przyczyna, czyli zmiana klimatu. Już teraz ma ona wpływ na działalność kolejnych sektorów w których warunki atmosferyczne dają o sobie znać np. przez wyższe temperatury (prace na zewnątrz, ale też w budynkach bez klimatyzacji, nowe wyzwania dla ochrony zdrowia), bardziej suchą glebę (rolnictwo, leśnictwo, pożarnictwo), brak śniegu (turystyka) i wiele innych. Najważniejsze jednak by zmiany prawne i gospodarcze zachodziły z udziałem społeczeństwa z uwzględnieniem wymiaru społecznego i sprawiedliwości procesu transformacji. To może się wydarzyć tylko z udziałem nas, pracowników. Dlatego zachęcamy do czynnego udziału w pracach zespołu, który ma być do tego pomocnym i sprawczym narzędziem. Będzie odpowiedzialny za kształtowanie stanowisk i opinii w zakresie transformacji klimatycznej, monitorowanie i ocenę tego procesu oraz wspieranie w nim pracowników. Osoby wyznaczone jako przedstawiciele swoich organizacji mogą zgłaszać się przez formularz dostępny poniżej na adres: sekretariat@opzz.org.pl Formularz zapisów do zespołu TUTAJ Regulamin prac zespołu TUTAJ

Czytaj więcej

09 lutego 2024

Emerytury stażowe: projekt ustawy w sejmie

Dnia 8 lutego miało miejsce pierwsze czytanie poselskiego projektu Lewicy w Sejmie RP dotyczącego emerytur stażowych. To jeden z najważniejszych postulatów programowych Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. Mamy nadzieję, że projekt szybko trafi do sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny i znajdzie szerokie poparcie posłanek i posłów. To projekt ważny, potrzebny i oczekiwany społecznie.

Czytaj więcej

09 lutego 2024

Renta Wdowia: OPZZ w Sejmie RP

Dzisiaj odbyło się czytanie projektu ustawy dotyczącej Renty Wdowiej. Według tego projektu, w przypadku śmierci współmałżonka pozostała przy życiu osoba mogłaby zachować świadczenie i powiększyć je o 50 proc. renty rodzinnej po zmarłym małżonku lub pobierać rentę rodzinną po zmarłym małżonku i 50 proc. swojego świadczenia. Obecnie Renta rodzinna - w przypadku, gdy umrze jeden ze współmałżonków- wynosi 85 proc. wyższego świadczenia. Wiceprzewodniczący OPZZ, Sebastian Koćwin, przedstawił projekt ustawy przed Wysoką Izbą: "Uważamy, że rozwiązanie wprowadzające rentę wdowią jest nie tylko wyrazem sprawiedliwej korekty w różnicy wysokości świadczeń pomiędzy małżonkami, którzy wypracowując wspólny majątek dzielą się pracą zarobkową i nieodpłatną na rzecz rodziny. Jest to także konieczność ekonomiczna i społeczna — spadająca relatywna wysokość emerytur w połączeniu z rosnącą liczbą osób starszych, oraz zjawiskiem osamotnienia seniorów oznaczać będzie plagę ubóstwa osób starszych, negatywnie wpłynie na gospodarkę i na jakość życia nie tylko seniorów ale także ich krewnych." Renta wdowia jest rozwiązaniem, które bezpośrednio przeciwdziała tym zjawiskom i istotnie ogranicza ich skutki społeczne. Myślę, że ponad 200.000 podpisów pod projektem wyraźnie pokazuje też wolę społeczeństwa aby ten palący problem rozwiązać.”

Czytaj więcej

09 lutego 2024

Koniec z fikcją konsultacji społecznych?

Dnia 7 lutego 2024 roku, w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, odbyło się spotkanie dotyczące zasad i praktyki prowadzenia konsultacji publicznych i opiniowania dokumentów rządowych, jako immanentnych elementów procesu prawodawczego w demokratycznym państwie prawnym. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Rady Dialogu Społecznego z ramienia OPZZ Na spotkanie zostali zaproszeni przedstawiciele reprezentatywnych organizacji związkowych i organizacji pracodawców tworzących Radę Dialogu Społecznego. Uczestnicy spotkania wymienili się spostrzeżeniami oraz uwagami dotyczącymi procesu legislacyjnego oraz roli partnerów społecznych w procesie stanowienia prawa. Wskazali, że konsultacje społeczne są bardzo ważnym elementem procesu legislacyjnego i zagwarantowania jego wysokiej jakości. Podkreślili, że dialog z partnerami społecznymi pozwala na uwzględnienie różnych perspektyw i interesów, co prowadzi do bardziej transparentnych, efektywnych i sprawiedliwych rozwiązań legislacyjnych. Stronę rządową na spotkaniu reprezentowali m.in.: - Maciej Berek, Minister – członek Rady Ministrów; - Sebastian Gajewski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej; - Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów; - Joanna Knapińska, prezes Rządowego Centrum Legislacji. OPZZ na spotkaniu reprezentowali: Paweł Śmigielski, dyrektor Wydziału Prawno-Interwencyjnego oraz Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Rady Dialogu Społecznego z ramienia OPZZ. W toku dyskusji przedstawiciele OPZZ zgłosili uwagi, które dotyczyły realizacji kamienia milowego zapisanego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), wskazującego na konieczność poprawy jakości stanowienia prawa oraz wzmocnienia udziału partnerów społecznych w konsultacjach projektów aktów prawnych. Przypomnieli także zobowiązanie Polski do wprowadzenia obowiązku sporządzania Oceny Skutków Regulacji (OSR) dla aktów prawnych inicjowanych przez posłów i senatorów oraz zmiany regulaminu prac Rady Ministrów oraz Sejmu i Senatu w celu powszechniejszego stosowania konsultacji publicznych. OPZZ wskazało ponadto na najpoważniejsze mankamenty procesu konsultacji społecznych, do których zaliczyło: obchodzenie lub pomijanie przepisów regulujących konsultacje społeczne, nieprzestrzeganie ustawowych terminów na wyrażenie opinii, brak informacji zwrotnej o przyczynach nieuwzględnienia uwag, niezadowalającą jakość uzasadnienia projektów aktów prawnych i Oceny Skutków Regulacji, brak prekonsultacji, niewykorzystywanie nowych technologii w procesie konsultacji. OPZZ zaapelowało o podjęcie pilnych działań na rzecz przestrzegania ustawy o związkach zawodowych oraz ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego w procesie stanowienia prawa a także wskazało na rozwiązania usprawniające udziału partnerów społecznych w procesie kształtowania polityki państwa. Minister Maciej Berek podziękował za zgłoszone propozycje rozwiązań. Zachęcił do sygnalizowania Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wszelkich problemów w procesie konsultacji społecznych. Zadeklarował także sporządzenie na podstawie rozmów ze stroną społeczną zestawu rekomendacji dotyczących prowadzenia konsultacji społecznych, które pozwolą przywrócić właściwe ramy dialogowi społecznemu. Spotkanie w KPRM potwierdziło, że dialog społeczny jest ważnym elementem procesu stanowienia prawa w Polsce, ale nie nadaje się mu właściwej rangi. Istnieje potrzeba dalszych działań na rzecz jego wzmocnienia i usprawnienia. Ważne jest jednak, aby strona rządowa uwzględniła postulaty zgłoszone przez OPZZ i inne organizacje tworzące RDS. Będziemy przypominać rządowi, że konsultacje społeczne to nie przywilej władzy, tylko jej prawny obowiązek. To proces, który wymaga czasu i cierpliwości, ale może przynieść ogromne korzyści. (nq)

Czytaj więcej

06 lutego 2024

Posiedzenie Zespołu OPZZ ds. Europejskich Rad Zakładowych

W dniu 6 lutego odbyło się posiedzenie zespołu OPZZ ds. europejskich rad zakładowych, które zostało otwarte przez przewodniczącego OPZZ, Piotra Ostrowskiego. Podczas spotkania członkowie mieli okazję wysłuchać informacji z corocznej konferencji Europejskich Rad Zakładowych (ERZ), zorganizowanej przez Europejską Konfederację Związków Zawodowych. Na konferencji ERZ, delegacja OPZZ w składzie Marek Kuczyński i Sebastian Dereń, zwrócili uwagę na mocne i słabe strony proponowanej przez Komisję Europejską rewizji dyrektywy o Europejskich Radach Zakładowych. Ponadto, podczas posiedzenia, przewodniczący grupy, Jarosław Szunejko, przedstawił prezentację dotyczącą standardów zrównoważonego raportowania przedsiębiorstw jako narzędzia dla europejskich rad zakładowych. Prezentacja obejmowała analizę procesu raportowania, oceny istotności, obowiązkowych kwestii społecznych, które powinny być uwzględnione w raporcie, oraz rolę dialogu z interesariuszami i związków zawodowych w tym procesie. Podczas tego posiedzenia członkowie mieli możliwość uczestnictwa w szkoleniu przeprowadzonym przez dyrektora wydziału prawnego, Pawła Śmigielskiego, dotyczącym niezmiernie istotnej kwestii zachowania poufności w pracy ERZ. Magdalena Chojnowska, Wydział Międzynarodowy OPZZ

Czytaj więcej

06 lutego 2024

Umowa społeczna: częściowy postęp w Brukseli

Wczoraj, 5.02, Minister Przemysłu Marzena Czarnecka i Minister Aktywów Państwowych Borys Budka spotkali się w Brukseli z wiceszefami Komisji Europejskiej Margrethe Vestager, komisarz ds. konkurencji i Maroszem Szefczoviczem, odpowiedzialnym za wdrożenie Europejskiego Zielonego Ładu. Rozmowy dotyczyły głównie pomocy publicznej wynikającej z dwóch umów społecznych dla górnictwa i energetyki węglowej. Maciej Zaboronek – ekspert ds. polityki klimatycznej Dobra wiadomość jest taka, że jak wynika z komunikatów Komisji Europejskiej (KE) i Ministerstwa Aktywów Państwowych jasna staje się kwestia zabezpieczeń socjalnych (czteroletnich urlopów przedemerytalnych i odpraw) dla pracowników sektora elektroenergetycznego i wydobycia węgla brunatnego. Komisja stwierdziła, że nie są one traktowane jako pomoc publiczna, która mogłaby podlegać ograniczeniom, co więcej, są ważnym elementem procesu sprawiedliwej transformacji i mogą być wdrażane. Oznacza to, że przewidziane ok. 1,3 miliarda złotych wsparcia dla pracowników wygaszanych zakładów będzie mogło być wypłacane bez przeszkód formalnych ze strony KE. Rozmowy nie przyniosły jednak rozstrzygnięć w kwestii drugiej, „większej” umowy społecznej dotyczącej branży węgla kamiennego i przewidzianego w niej systemu wsparcia dla spółek górniczych. Notyfikacja KE jeszcze nie nastąpiła i wg. informacji MAP negocjacje mają być kontynuowane. Przedstawiciele OPZZ, w tym przewodniczący Piotr Ostrowski, spotkali się z Minister Marzeną Czarnecką w styczniu br. Umowy społeczne dla górnictwa i ich waga dla naszej organizacji były jednym z najważniejszych tematów tych rozmów. OPZZ otrzymało wtedy zapewnienie o lepszym niż dotąd informowaniu strony społecznej o prowadzonych przez rząd sprawach w KE. Trzeba zauważyć, że za notyfikacją umów społecznych i niezbędnym wsparciem dla pracowników przemysłu energetycznego w Polsce opowiedziały się w zeszłym tygodniu najważniejsze Europejskie i Światowe centrale związkowe: Światowa Konfederacja Związków Zawodowych, Europejska Konfederacja Związków Zawodowych, IndustiAll Europe oraz IndustriAll Global Union. We wspólnym oficjalnym komunikacie podkreślają, że wsparcie przewidziane w umowie społecznej jest konieczne i nawołują zarówno rząd polski jak i KE do realizacji porozumień w zakresie ochrony pracowników, zachowania standardów dialogu społecznego i zapewnienia nowych, godnych miejsc pracy w zamian za wszelkie likwidowane w procesie transformacji. Centrale podkreślają także wyjątkową skalę wyzwania przed jakim stoi polski sektor energetyczny i jego pracownicy oraz wyrażają solidarność ze swoimi polskimi członkami. Dokument, po angielsku, dostępny TUTAJ. 

Czytaj więcej

06 lutego 2024

Panel dyskusyjny JDG

W dniu 5 lutego w siedzibie OPZZ odbył się panel dyskusyjny pt. „Otwieranie działalności gospodarczej w Polsce: rekomendacje prawno-podatkowe”. Wydarzenie zgromadziło specjalistów z różnych dziedzin, w tym Natalię Kolesnik, specjalistki Wydziału Międzynarodowego OPZZ zajmującej się problematyką migrantów i uchodźców, oraz przedstawicieli fundacji Prawo do ochrony Polska (Right to Protection Poland) i Microfinance Centre (MFC). Podczas dyskusji ekspertów poruszono kluczowe kwestie związane z zakładaniem firmy w Polsce oraz wsparciem w prowadzeniu własnego biznesu. Omówiono między innymi: ✔️Prawne aspekty rozpoczęcia działalności gospodarczej w Polsce. ✔️ Obowiązki rejestracyjne i sprawozdawczość finansową. ✔️Zasady rejestracji i obowiązki podatkowe. ✔️ Główne aspekty systemu podatkowego w Polsce oraz poszczególne obowiązki podatkowe przedsiębiorców. ✔️  Przykłady praktyczne bazujące na doświadczeniu ekspertów ✔️ „Gotowość psychologiczna” do prowadzenia firmy, wyzwania psycho-emocjonalne oraz stabilność emocjonalną przedsiębiorców. Warto zauważyć, że w 2023 roku Ukraińcy zarejestrowali ponad 30 tysięcy nowych prywatnych przedsiębiorstw w Polsce, co stanowi wzrost o ponad 67% w porównaniu do roku 2022. Dane CEIDG wskazują, że większość z tych firm działa w branży budowlanej (ponad 20%), a także w sektorze informatycznym, usługowym i handlowym. Szczególnie widoczny udział ukraińskich JDG zarejestrowanych jest w województwach Mazowieckim, Dolnośląskim, Małopolskim i Pomorskim.

Czytaj więcej

01 lutego 2024

Budżet podpisany!

Apel OPZZ do Prezydenta RP Andrzeja Dudy o nieblokowanie budżetu na rok 2024 przyniósł częściowy skutek. Choć prezydent podpisał wczoraj (31 stycznia br.) ustawę budżetową na rok 2024, to równocześnie skierował ją do Trybunału Konstytucyjnego. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Ustawa budżetowa została przyjęta bez uwag przez Senat 24 stycznia br. i dzień później trafiła na biurko prezydenta. Tym samym prezydent nie mógł skorzystać z prawa rozwiązania parlamentu i rozpisania nowych wyborów. Prawo to przysługiwałoby mu, gdyby nie otrzymał ustawy budżetowej na czas, czyli do 29 stycznia br. Prezydent skierował jednak podpisaną ustawę do Trybunału Konstytucyjnego. Biuro Kancelarii Prezydenta poinformowało, że z uwagi na wątpliwości związane z prawidłowością procedury uchwalenia ustawy budżetowej tj. brakiem możliwości udziału w pracach Sejmu przez posłów Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika, prezydent zdecydował o skierowaniu ustawy budżetowej, w trybie kontroli następczej do Trybunału Konstytucyjnego, celem zbadania jej zgodności z Konstytucją. Czy to oznacza, że podwyżki wynagrodzeń dla pracowników sektora publicznego są zagrożone? Pomimo, że politycy obozu rządzącego, a także prawnicy uspokajają i zapewniają, że bez względu na to, co orzeknie Trybunał pracownicy nie powinni obawiać się o wzrost płac w 2024 r., nie sposób nie zauważyć, że porządek prawny staje się coraz bardziej chaotyczny i nieprzewidywalny. Podpisana ustawa budżetowa na rok 2024 r. przewiduje m.in.: wzrost średnich wynagrodzeń nauczycieli o 30 proc. a w przypadku nauczycieli początkujących o 33 proc.; zwiększenie o 2,3 mld zł dotacji przedszkolnej dla samorządów na sfinansowanie podwyżek dla nauczycieli w przedszkolach, finansowanych dotychczas ze środków własnych jednostek samorządu terytorialnego; wzrost wynagrodzeń nauczycieli akademickich o 30 proc.; wzrost wynagrodzeń i uposażeń, w tym kwot bazowych, o 20 proc. dla wszystkich pracowników państwowej sfery budżetowej oraz żołnierzy i funkcjonariuszy (z wyłączeniem osób, które zajmują kierownicze stanowiska państwowe). Stwarza to szansę na poprawę sytuacji materialnej pracowników i w części łagodzi wysoki wzrost cen w latach 2022-2023. Przypomnijmy, że budżet na 2024 r zakłada ponadto, że nastąpi poprawa dynamiki aktywności gospodarczej w Polsce. Wzrost PKB przyspieszy do 3,0 proc. Wpływ na wzrost dynamiki PKB w 2024 r. będzie miało zwiększenie konsumpcji prywatnej oraz wzrost inwestycji. Prognozy zakładają spadek inflacji do 6,6 proc. Jednym z głównych czynników dla kształtowania się inflacji w 2024 r. będą zmiany cen żywności i surowców energetycznych na rynkach światowych. Nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2024 r. ma wynieść 9,8 proc., m.in. w efekcie stosunkowo wysokiego wzrostu płacy minimalnej. Ze względu na poprawę tempa wzrostu gospodarczego, zwiększy się popyt na pracę. W efekcie przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej w 2024 r. wzrośnie o 1,2 proc. Stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec roku wyniesie 5,2 proc. Planowany wyraźny wzrost wydatków na obronność oraz rozpoczęcie realizacji projektów z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) wpłyną na wzrost inwestycji w najbliższych latach. Ustawa zakłada, że inwestycje ogółem zwiększą się w 2024 r. o 4,4 proc. w ujęciu realnym. Ustawa budżetowa zabezpiecza także środki na kontynuację programów społeczno-gospodarczych, m.in.: realizację programu „Rodzina 800+” (63,7 mld zł); realizację programu „Aktywny rodzic”, czyli finansowego wsparcia kobiet, które wracają na rynek pracy po urodzeniu dziecka (1,5 mld zł); realizację rodzinnego kapitału opiekuńczego (2,4 mld zł); waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2024 r.; wypłatę tzw. 13. i 14. emerytury w 2024 r. Ustawa zakłada również utrzymanie obniżonych stawek VAT: 0 proc. dla żywności (do 31 marca 2024 r.), 8 proc. dla określonych towarów wykorzystywanych w produkcji rolnej (w 2024 r.). Wczoraj prezydent podjął także decyzję o podpisaniu ustaw: o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 r.; o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Podobnie jak w przypadku ustawy budżetowej prezydent zdecydował o skierowaniu powyższych ustaw, w trybie kontroli następczej do Trybunału Konstytucyjnego, celem zbadania ich zgodności z Konstytucją. (nq)

Czytaj więcej