14 kwietnia 2025
Od 1 kwietnia 2025 roku kolejna grupa przedsiębiorców musi mieć adres e-Doręczeń. Wbrew pojawiającym się opiniom informujemy, iż obowiązek ten dotyczy wyłącznie związków zawodowych, wpisanych do rejestru przedsiębiorców. e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.
Czytaj więcej
14 kwietnia 2025
W czerwcu 2025 roku Polska obejmuje prezydencję w BASTUN – bałtyckiej sieci związków zawodowych, skupiającej partnerów społecznych z krajów nadmorskich. W czasie niepewności geopolitycznej, rosnących napięć i przyspieszonej transformacji gospodarczej, głos związków zawodowych w regionie staje się ważniejszy niż kiedykolwiek. A Polska nie zamierza milczeć. Nowy program prezydencji – opracowany wspólnie przez trzy centrale: OPZZ, FZZ i NSZZ „Solidarność” – to nie tylko lista działań. To manifest odpowiedzialności za region i odważna próba zdefiniowania nowej roli związków zawodowych w świecie, który przestał być przewidywalny. Hasłem przewodnim jest bezpieczeństwo – nie tylko militarne, ale też społeczne, demokratyczne i gospodarcze. W imieniu trzech central związkowych program został zaprezentowany przez Magdalenę Chojnowską z Wydziału Międzynarodowego OPZZ – podczas spotkania liderów BASTUN. Jej wystąpienie podkreśliło znaczenie wspólnego głosu związkowców wobec wyzwań, które przekraczają granice państw i sektorów. Związki zawodowe jako filary odporności W cieniu wojny i dezinformacji, bezpieczeństwo to już nie tylko twarda siła, ale też spójność społeczna, zaufanie obywateli do instytucji i aktywność obywatelska. Polska prezydencja stawia na związki zawodowe jako podmioty realnie budujące społeczną odporność. Ich rola w czasie kryzysu – od pandemii, przez kryzysy energetyczne, aż po sytuacje militarne – jest nie do przecenienia. Dlatego jednym z kluczowych działań będzie przygotowanie wspólnego stanowiska BASTUN na temat roli związków w systemach bezpieczeństwa. Polska zaprosi również partnerów z regionu do wymiany dobrych praktyk, a podczas wizyty studyjnej w ramach projektu FZZ poruszone zostaną najważniejsze wyzwania dla liderów związkowych w nadchodzących latach. Przemysł w centrum uwagi – ale z twarzą pracownika Drugi filar polskiej prezydencji to polityka przemysłowa i ochrona miejsc pracy. Transformacja energetyczna, automatyzacja i cyfryzacja to szanse, ale też zagrożenia. Polska nie chce, by koszty zmian ponosili pracownicy. Dlatego związkowcy będą zabiegać o to, by polityki przemysłowe były nie tylko nowoczesne i konkurencyjne, ale przede wszystkim sprawiedliwe społecznie. W planach znalazły się m.in. wspólne stanowisko w sprawie przemysłu i zatrudnienia, sesje wymiany doświadczeń i analiza wpływu dumpingu społecznego. Przekaz jest jasny: przemysł musi być zrównoważony, a pracownik – traktowany jak partner, nie koszt.
Czytaj więcej
11 kwietnia 2025
8 kwietnia odbyło się posiedzenie zespołu problemowego OPZZ ds. sprawiedliwej transformacji. Na spotkaniu gościli m.in. przedstawiciele niemieckiej centrali związkowej DGB, którzy prezentowali doświadczenia pracowników w procesie Energiewende za naszą zachodnią granicą. Maciej Zaboronek – ekspert ds. polityki klimatycznej OPZZ W posiedzeniu uczestniczyło 24 przedstawicieli OPZZ w tym wiceprzewodnicząca Barbara Popielarz, szefowie branż Dariusz Potyrała i Mirosław Grzybek, przewodniczący zespołu Artur Wilk oraz zaproszeni goście: Christoph Hahn z IG Metall, Felix Fleckenstein DGB, André Kleinfeld IGBCE, Matthias Loehr DGB, Marko Schmidt - lider projektu Revierwende regionu Lausitz, a także Barbara Grymm – Naczelniczka Wydziału Sprawiedliwej Transformacji z UM Woj. Łódzkiego i Wioleta Stawska–Kamieniak, Pełnomocniczka ds. Transformacji Regionu Bełchatowskiego UM Bełchatów. Spotkanie rozpoczęło się od wystąpień reprezentantów związków zawodowych zrzeszonych w centrali DGB zajmujących się przemianami związanymi z odejściem od węgla w regionie Łużyckim. Niemieckie odejście od węgla w energetyce ustawowo zaplanowane na 2038 rok wiąże się z ustaleniami tzw. Komisji Węglowej, czyli dialogu przeprowadzonego w latach 2018/19 między stroną rządową, związkami zawodowymi, pracodawcami i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego. Podjęcie decyzji i jej akceptacja przez wszystkie strony wiązała się z przeznaczeniem znacznych nakładów finansowych na wsparcie rozwoju czterech regionów związanych z wydobyciem węgla w Niemczech – na ten cel zarezerwowano ze środków krajowych 40 miliardów Euro do wydania tylko w regionach węglowych do 2038 roku, z czego 17 miliardów trafia właśnie do Łużyc, gdzie ponad 6 tysięcy osób zajmuje się wydobyciem i produkcją prądu z węgla brunatnego. Jako przykłady już powstających inwestycji koledzy z DGB wskazują m.in. nowo powstały zakład naprawy taboru kolejowego tworzący 1000 nowych miejsc pracy w przemyśle, powstanie szpitala uniwersyteckiego w Cottbus czy rozbudowę lokalnych linii kolejowych. Część kwoty przeznaczona zastała także na związkowy projekt wsparcia pracowników regionów węglowych w transformacji – Revierwende. Ma on na celu poprawę jakości dialogu społecznego w tym procesie przez wsparcie merytoryczne dla rad zakładowych i związków na poziomie zakładów, działalność informacyjną czy pośrednictwo w kontaktach z władzami regionalnymi i krajowymi, w tym pomoc w walce o przestrzeganie powziętych przez państwo i pracodawców zobowiązań. W czasie posiedzenia wystąpiła także przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego Woj. Łódzkiego, Barbara Grymm, która zaprezentowała informacje o celach i stanie wdrażania Funduszu Sprawiedliwej Transformacji dla regionu Bełchatowskiego. Z sumy 350 mln euro, która ma wspierać szkolenia i naukę w regionie, inwestycje w infrastrukturę, MŚP oraz spowodować powstanie lub utrzymanie 700 miejsc pracy w regionie, jak dotąd zagospodarowano 28%. Dyskusja po wystąpieniu pozwoliła jednak zauważyć, że środki (znacznie mniejsze niż te na Łużycach) mogły by być wykorzystywane wydajniej i z większym udziałem strony pracowników w ich planowaniu. Posiedzenie zespołu zakończone zostało prezentacją problemów branżowych przez członków zespołu. Najczęściej pojawiające się to kwestia wysokich cen energii elektrycznej i gazu, konkurencja produktów spoza Unii Europejskiej, zagrożenie utratą lub faktyczna utrata miejsc pracy i brak reakcji władz krajowych, brak odpowiedniego poziomu dialogu społecznego, problem braku polityki przemysłowej kraju, potrzeba konsolidacji i jedności związkowej w obliczu wspólnych wyzwań. Zaprezentowany został projekt stanowiska zespołu do władz OPZZ o wzmocnienie działań na poziomie krajowym na rzecz: - konkretnych planów krajowych dla regionów zagrożonych dużą utratą miejsc pracy,- planów dla sprawnego działania przemysłu w tym tanich, bezpiecznych i krajowych dostaw energii,- zapewnienia wysokiej jakości dialogu społecznego i znacznie lepszego uwzględniania głosu pracowników w procesie transformacji. Dyskusja zakończyła się inicjatywą zorganizowania manifestacji OPZZ w celu wyrażenia tych postulatów. Decyzja o dalszych krokach w tym kierunku będzie ogłoszona niebawem.
Czytaj więcej
09 kwietnia 2025
8 kwietnia w Lublinie wybrzmiał mocny i zdecydowany głos tysięcy związkowców, pracowników i mieszkańców regionu, którzy sprzeciwiają się planom likwidacji lubelskiej kopalni Bogdanka. W centrum miasta odbyła się demonstracja pod hasłem: "Stop likwidacji Bogdanki i degradacji regionu!", która zgromadziła ludzi z różnych środowisk – zjednoczonych w walce o wspólną sprawę. Obecność przedstawicieli OPZZ, w tym wiceprzewodniczącego Sebastiana Koćwina, to wyraz solidarności z załogą kopalni i lokalną społecznością. Jak podkreślano w czasie wystąpień – to nie jest tylko protest w obronie miejsc pracy. To walka o przyszłość całego regionu, o bezpieczeństwo tysięcy rodzin, o rozwój gospodarczy i zachowanie tożsamości wschodniej Polski. „Nie pozwolimy na degradację regionu i odebranie ludziom godnego życia. Bogdanka to nie tylko kopalnia – to serce tej części kraju” – mówił Sebastian Koćwin, wiceprzewodniczący OPZZ. Dziękujemy wszystkim, którzy byli na proteście – pokazaliście, że siła jest w jedności. Walczymy dalej!
Czytaj więcej
07 kwietnia 2025
Korzystając z ustawowych uprawnień związków zawodowych, Przewodniczące i Przewodniczący organizacji członkowskich OPZZ negocjują z pracodawcami w zakładach pracy wzrost wynagrodzeń pracowników i inne warunki zatrudnienia. Na potrzeby tych negocjacji, od kilku lat Wydział Polityki Gospodarczej w OPZZ, kierowany przez wiceprzewodniczącą Barbarę Popielarz, przygotowuje dla członków OPZZ materiał analityczny, zawierający informacje i argumenty pozwalające na przygotowanie się do udziału w negocjacjach płacowych a także rekomendację wskaźnika wzrostu płac w przedsiębiorstwach na dany rok. Każdego roku dokument pn. Rekomendacja Rady OPZZ w sprawie rocznego wskaźnika przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców jest przedmiotem dyskusji na Radzie OPZZ a następnie jest on przekazywany do naszych ogólnokrajowych organizacji członkowskich oraz rad wojewódzkich OPZZ. Chcemy dowiedzieć się od Was o zakładowych negocjacjach płacowych, aby na tej podstawie zdecydować o jak najlepszej formie materiałów przygotowywanych dla naszych członków i terminie ich publikacji. Dlatego prosimy o odpowiedź na 7 pytań zawartych w anonimowej ankiecie, którą znajdziecie pod tym linkiem: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScudbWOUUCtijP1aefN5Vo6LodlTLzMkYq4jnU1vh6eTjbAgg/viewform?usp=header (KP)
Czytaj więcej
04 kwietnia 2025
W dniach 3–4 kwietnia 2025 roku w Bratysławie odbyło się szkolenie Europejskiego Urzędu ds. Pracy (ELA) skierowane do partnerów społecznych z państw członkowskich UE. W wydarzeniu udział wzięła przedstawicielka OPZZ – Magdalena Chojnowska z Wydziału Międzynarodowego. Tematyka szkolenia skupiała się przede wszystkim na delegowaniu pracowników (posting of workers), które – choć stanowi ważny element unijnego rynku wewnętrznego – niesie ze sobą wiele wyzwań, także z perspektywy związków zawodowych. Delegowanie pracowników to zjawisko, które coraz częściej nie przypomina tymczasowego świadczenia usług, a wręcz staje się trwałym modelem biznesowym. Pracownicy są wysyłani do pracy za granicę, często przez długie łańcuchy podwykonawców, w warunkach, które nie zawsze odpowiadają standardom kraju przyjmującego. Właśnie dlatego temat delegowania stał się priorytetem dla ELA – instytucji, która wspiera egzekwowanie unijnych przepisów w zakresie mobilności pracowników i koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Podczas szkolenia omówiono kluczowe przepisy prawa unijnego, w tym dyrektywy dotyczące delegowania oraz dyrektywę wykonawczą, która nakłada na państwa członkowskie obowiązek prowadzenia skutecznych i adekwatnych kontroli. Jednym z największych wyzwań jest zaniżanie wynagrodzeń, fikcyjne samozatrudnienie czy brak zgłoszenia pracownika do odpowiedniego systemu ubezpieczeń społecznych. Bardzo ważnym wątkiem były kontrole skoordynowane (tzw. CJIs), które ELA organizuje wspólnie z państwami członkowskimi – to praktyczne narzędzie umożliwiające sprawdzenie, czy przepisy są rzeczywiście przestrzegane na poziomie transgranicznym. Z punktu widzenia związków zawodowych niezwykle istotne są zapisy dające partnerom społecznym realny wpływ na działania ELA. Organizacje związkowe mogą sygnalizować nadużycia, uczestniczyć w kampaniach informacyjnych i edukacyjnych, konsultować raporty i analizy, a także brać udział w szkoleniach oraz spotkaniach roboczych. ELA wyraźnie podkreśla, że to właśnie związki zawodowe – będące często pierwszym punktem kontaktu dla pracowników – są kluczowym partnerem w walce z naruszeniami prawa pracy. Warto też wspomnieć o praktycznej stronie kontroli: inspektorzy pracy, wspierani przez ekspertów ELA i tłumaczy, przeprowadzają wywiady z pracownikami, sprawdzają dokumentację płacową, kontrakty, warunki zakwaterowania. Szczególną uwagę poświęca się sektorom wysokiego ryzyka, takim jak budownictwo, HoReCa czy transport drogowy, gdzie nieprawidłowości pojawiają się najczęściej. Podczas wydarzenia zaprezentowano także krajowych oficerów łącznikowych (NLO), którzy pełnią funkcję „mostu” między władzami krajowymi, partnerami społecznymi a ELA. Ich zadaniem jest m.in. ułatwianie wymiany informacji, wspieranie inspekcji czy koordynacja wydarzeń krajowych związanych z mobilnością pracowników. ELA prowadzi również szerokie kampanie informacyjne, z których najnowsza – #FairHORECAinEU – skierowana jest do pracowników i pracodawców z sektora hotelarsko-gastronomicznego. Związki zawodowe są zapraszane do współtworzenia tych działań, dzięki czemu mogą realnie wpływać na poprawę warunków pracy pracowników mobilnych. Szkolenie w Bratysławie pokazało, że delegowanie pracowników to temat złożony, ale jednocześnie dający ogromne możliwości działania dla związków zawodowych. Współpraca z ELA otwiera nowe kanały interwencji i daje dostęp do narzędzi, które mogą pomóc w walce z nieuczciwym traktowaniem pracowników. To również sygnał, że głos związków zawodowych w Unii Europejskiej nie tylko jest słyszany, ale wręcz niezbędny dla budowy sprawiedliwego rynku pracy.
Czytaj więcej
03 kwietnia 2025
Zapraszamy wszystkich związkowców zrzeszonych w OPZZ do udziału w II edycji Turnieju Piłki Nożnej o Puchar Przewodniczącego OPZZ, który odbędzie się w dniach 27-28 czerwca 2025 roku na obiektach Hutnika w Warszawie. To doskonała okazja do sportowej rywalizacji, integracji i wspólnej zabawy w duchu fair play! Wszelkie pytania dotyczące turnieju można kierować: E-mail: sport@opzz.org.pl Nie zwlekaj – zbierz drużynę i dołącz do sportowych zmagań! Warto się pospieszyć – liczba miejsc jest ograniczona!
Czytaj więcej
31 marca 2025
Dziś w Belgii tysiące pracowników wychodzi na ulice. Powód? Brutalne cięcia, zamrożenie płac, obniżanie świadczeń i uparte odmawianie opodatkowania najbogatszych. Wszystko pod przykrywką haseł o „ratowaniu przyszłości naszych dzieci”. Ale komu naprawdę służy ta polityka? 31 marca 2025 r. – komentarz Marie-Hélène Ska, przewodnicząca ACV-CSC: Belgijska koalicja rządząca, nazywana „Arizoną”, tłumaczy, że nie ma innej drogi, że wszyscy muszą zacisnąć pasa, bo tak będzie lepiej dla kolejnych pokoleń. Jednak robotnicy dobrze wiedzą, co tak naprawdę oznacza ta „troska o przyszłość”: Cięcia w systemie emerytalnym i świadczeniach dla osób pod koniec kariery Kolejne zamrożenie wynagrodzeń Osłabianie ochrony przed skutkami inflacji Normalizacja pracy w niedziele i w nocy za grosze Likwidacja stabilnych miejsc pracy na rzecz umów śmieciowych Cięcia w budżecie opieki zdrowotnej i zasiłków dla bezrobotnych To nie jest żadna troska o dzieci. To troska o interesy wielkiego biznesu i akcjonariuszy. Pracownicy mają pracować dłużej, ciężej i za mniej — a zyski trafią do kieszeni najbogatszych. Rząd powtarza jak mantrę: „nie mamy wyboru”. A prawda jest taka, że wybór zawsze jest. Można byłoby wprowadzić realny podatek od majątku, kapitału czy zysków. Ale zamiast tego: Oszczędności na emeryturach i zasiłkach: 5,4 miliarda euro rocznie Cięcia w służbie zdrowia: pół miliarda euro Nowy podatek od zysków kapitałowych? Ma przynieść… 500 milionów euro (jeśli w ogóle go wprowadzą) Tymczasem dla biznesu – 16 miliardów euro dotacji rocznie + dodatkowe ulgi i obniżki składek I jeszcze mają czelność mówić ludziom, że „nie ma pieniędzy”. Dlatego belgijscy pracownicy wychodzą dziś na ulice. Mówią: DOŚĆ. Bo ta polityka ma jeden cel – chronić zyski najbogatszych, kosztem całego społeczeństwa. W Polsce to brzmi znajomo, prawda? Warto patrzeć, co dzieje się u naszych sąsiadów. Dziś protestują Belgowie — jutro ten sam scenariusz może być grany tutaj. Dlatego solidarność i świadomość tego, kto płaci prawdziwą cenę polityki „oszczędnościowej”, są ważniejsze niż kiedykolwiek. Magda Chojnowska
Czytaj więcej
26 marca 2025
Rozpoczął się projekt dotyczący informowania o zasadach delegowania, w ramach którego do lutego 2026 r. analizowane będą wyzwania związane ze stosowaniem dyrektyw dotyczących delegowania pracowników w ramach ponadnarodowego świadczenia usług. Projekt skoncentruje się na informacjach mających na celu poprawę wdrażania i prawidłowego stosowania europejskich przepisów dotyczących delegowania pracowników w poszczególnych krajach. Projekt będzie kierowany przez Fundację Antonio Bustamante, FAB – Hiszpania (organizacja powiązana z hiszpańskim związkiem zawodowym CSIT UNIÓN PROFESIONAL). Partnerami projektu będą organizacje biznesowe i związkowe: Polska – Związek Zawodowy Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej (ZZPR) oraz Polskie Stowarzyszenie Pracowników Migracyjnych (PSPM); Hiszpania – Federacja Stowarzyszeń Młodych Przedsiębiorców Kastylii La Manchy (AJELM); Niemcy – Europaischer Verein fur Wanderarbeiterfragen EV (EMWU); Holandia – Stichting Used Amsterdam -Social Enterprise Agency (SU-ASEA); Czechy – Svaz Podnikatelu Ve Stavebnictvi (SPS/ABE); Bułgaria – Sdruzhenie Bulgarska Targovsko – Promishlena Palata (BCCI) Głównym celem projektu jest: zwiększenie dostępności, przejrzystości i jakości informacji na temat warunków zatrudnienia, w tym staży w państwach członkowskich. Jest skierowany w szczególności do pracowników i pracodawców, którzy delegują pracowników z sektorów rolnictwa, opieki zdrowotnej i budownictwa; partnerów społecznych; biur łącznikowych i władz publicznych. Cel ten ma ułatwiać ponadnarodową wymianę informacji i dobrych praktyk podczas jego realizacji; a jego wpływ obejmie kraje spoza UE, zwłaszcza kraje kandydujące. Głównym celem projektu jest poprawa zrozumienia zasad delegowania oraz wdrożenie rozwiązań rzeczywistych problemów, z którymi borykają się pracownicy delegowani w sektorach rolnictwa, opieki i budownictwa, a także delegowanii obywatele państw trzecich. Ponadto oczekuje się podniesienia świadomości wśród wszystkich podmiotów zaangażowanych w delegowanie pracowników na temat zasad delegowania w ramach prawodawstwa UE. Główne cele projektu: Poszerzenie znajomości przepisów UE dotyczących delegowania pracowników Lepsze zrozumienie zasad delegowania Zastosowanie rozwiązań do rzeczywistych problemów związanych z delegowaniemm pracowników w sektorach rolnictwa, opieki i budownictwa Podniesienie świadomości wśród przedstawicieli sektorów rolnictwa, opieki i budownictwa, ich pracowników delegowanych i firm, które ich zatrudniają, na temat zasad delegowania. Ułatwienie wymiany pomysłów i doświadczeń między doradcami a grupami docelowymi w celu zapewnienia pozytywnego wpływu projektu. Wdrożenie systemu informacji i doradztwa poprzez sieć doradców; opracowanie portalu informacyjnego i przygotowanie podręczników dotyczących zasad delegowania dla pracowników delegowanych w sektorach rolnictwa, opieki i budownictwa oraz firm, które ich delegują. Rozwijanie zdolności partnerów społecznych poprzez ułatwianie im znajomości europejskiego prawodawstwa dotyczącego zasad delegowania. Ułatwienie płynnej wymiany pomysłów między doradcami a przedstawicielami pracowników w celu zapewnienia pozytywnego wpływu projektu. Przygotowane zostaną vodcasty oraz odbędą się różne krajowe warsztaty i seminaria, które posłużą do rozpowszechnienia działań i mechanizmów obronnych przesiedlonych pracowników; oraz ustanowienia sieci ekspertów, którzy będą udzielać porad firmom delegującym pracowników i pracownikom delegowanym. Poniżej link do broszury przedstawiającej główne cele projektu: http://fabinternationalprojects.eu/ior-informing-on-the-rules-of-posting-downloads W ramach projektu IOR utworzono międzynarodową sieć doradców. Jest to sieć wsparcia i porad firmom oraz pracownikom delegowanym, zarówno z perspektywy państwa delegującego, jak i państwa przyjmującego. Porady te są udzielane za pośrednictwem portalu informacyjnego. Portal ten zawiera podstawowe informacje na temat europejskich przepisów dotyczących delegowania pracowników, ale też szczegółowe informacje krajowe partnera projektu w branżach: rolnym, budowlanym i opieki nad osobami starszymi. W styczniu 2025 ZZPR, wraz z drugim partnerem polskim Polskim Stowarzyszeniem Pracowników Migracyjnych przygotuje vodcast o bieżących aspektach delegowania. Zachęcamy do zapoznania się z portalem: http://fabinternationalprojects.eu/ior-informing-on-the-rules-of-posting-select-lenguage Wszystkie treści zawarte w portalu informacyjnym dostępne są również w języku polskim.
Czytaj więcej
21 marca 2025
Problematyka emerytur pomostowych i próba odpowiedzi na pytanie ,,Gdzie jesteśmy dziś ?’’, to temat poruszany na konferencji ekspercko – związkowej organizowanej przez OPZZ w dniu 20 marca bm., z udziałem znakomitych gości instytucjonalnych współpracujących z OPZZ. W konferencji prowadzonej przez wiceprzewodniczącego OPZZ Sebastiana Koćwina uczestniczyli związkowcy reprezentujący wszystkie branże gospodarki zrzeszone w naszej centrali.Renata Górna / Michał PolakowskiWydział Polityki Społecznej OPZZ Intencją debaty była dyskusja i wymiana doświadczeń wynikających zarówno ze związkowej praktyki, jak i stosowania prawa w tym zakresie. Ostatnie nowelizacje przepisów ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych wprowadziły zmiany związane m.in. z uchyleniem przepisów przyznających prawo do emerytury pomostowej pracownikom, z którymi nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy, zniesieniem wygasającego charakteru tych emerytur czy nałożeniem dodatkowego obowiązku dla inspektorów pracy do zawiadamiania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wszczęciu postępowania w sprawie kontroli wykazu lub ewidencji, a także o wynikach takiej kontroli. To zmiany wynikające z postulatów OPZZ, stąd ważną była ocena realizacji ich stosowania w praktyce. W debacie brali udział przedstawiciele: Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z Departamentu Świadczeń Emerytalno – Rentowych ZUS na czele z p. Dorotą Bieniasz, Członkiem Zarządu ZUS; dyrektorzy Departamentów: Prawnego oraz Nadzoru i Kontroli reprezentujący Państwową Inspekcję Pracy; Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego z Zakładu Ergonomii i Pracowni Psychologii i Socjologii Pracy na czele z p. Agnieszką Szczygielską, Dyrektorką CIOP – PIB; Departamentu Porządku Publicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz p. Magdalena Ejsmont, Komendant Straży Miejskiej m.st. Warszawy. Każda z instytucji przedstawiła punkt widzenia swojej działalności wynikającej z przepisów prawa odnośnie emerytur pomostowych, i tak: ZUS – skoncentrował się na dostępnych informacjach gromadzonych w Zakładzie odnośnie prognoz i skali osób przechodzących na emeryturę pomostową po uchyleniu wygasającego charakteru, kondycji Funduszu Emerytur Pomostowych i kosztów związanych z wypłacaniem tych świadczeń, wypłat rekompensat oraz najczęstszych sytuacji odmowych decyzji ZUS w ich przyznawaniu wynikających z praktyki zakładu. Centralny Instytut Ochrony Pracy podkreślił rolę Instytutu w obszarze zasad kwalifikacji prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze uprawniających do emerytury pomostowej, a Państwowa Inspekcja pracy przedstawiła stan działań kontrolnych i innych obowiązków wynikających z ustawy i realizowanych przez PIP. Pozytywne perspektywy i działania przedstawiło MSWiA w obszarze specyfiki pracy straży miejskiej i gminnej i możliwości kwalifikowania tej grupy zawodowej do pracy w warunkach szczególnych i o szczególnym charakterze czyli uprawniających do emerytury pomostowej. Dyskusja z udziałem związkowców OPZZ koncentrowała się wokół kliku wątków. Po pierwsze, dyskutowano o aspektach proceduralnych związanych ze składaniem wniosków o emeryturę pomostową. Podnoszone kwestie dotyczyły dostępności dokumentacji, w oparciu o którą Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustala prawo do świadczenia. Przedstawiciele ZUS podkreślili, że kluczowe jest zidentyfikowanie przetrzymywania dokumentacji pracowniczej ze znacznym wyprzedzeniem jak również wskazali, że osoba ubiegająca się o świadczenie powinna dążyć do zgromadzenia wszelkiej dokumentacji związanej z zatrudnieniem. Zwrócono także uwagę na rolę pracodawców w prowadzeniu dokumentacji uprawniającej do wnioskowania o emeryturę pomostową i niepełny czas pracy. Po drugie, podczas dyskusji padło wiele głosów na temat dołączania kolejnych prac do wykazów pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Uczestnicy podnosili kwestie ograniczonego zakresu prac umieszczonych w załącznikach ustawy o emeryturach pomostowych skupiając się na dwóch konsekwencjach takiego zaszeregowania. Pierwszym z nich jest wykluczenie prac, które ujęte były w regulacjach obowiązujących przed wprowadzeniem ustawy o emeryturach pomostowych a w których procesy technologiczne nie zmniejszyły ich uciążliwości (przykładem takiej pracy jest doręczanie korespondencji pocztowej). Drugą konsekwencją jest nieuwzględnianie prac, które są funkcjonalnym odpowiednikiem prac zamieszczonych w załącznikach - prace takie są wykonywane na przykład przez strażników miejskich i gminnych czy przez inspektorów transportu drogowego. OPZZ cały czas kontynuuje prace nad poszerzeniem wykazu zawodów uprawniających do emerytury pomostowej w ramach grup roboczych Rady Dialogu Społecznego. Efektem tych prac jest m.in. przyjęcie Uchwały nr 132 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 25 października 2024 r. w sprawie podjęcia prac nad nowelizacją ustawy w zakresie emerytur pomostowych. Strona społeczna rekomenduje opracowanie projektu nowelizacji ustawy w zakresie emerytur pomostowych dla grup zawodowych wskazanych w uchwale, a także zobowiązuje się do systematycznego monitorowania sytuacji w zakładach pracy w zakresie stanowisk pracy i grup zawodowych objętych przepisami ustawy o emeryturach pomostowych i przedstawiania ewentualnych wniosków w ramach dialogu społecznego. Prace w tym zakresie będą kontynuowane. O konferencji OPZZ napisała m.in. Rzeczpospolita: https://www.rp.pl/praca-emerytury-i-renty/art41978131-niewiele-skarg-w-sprawie-emerytur-pomostowych-przybylo-za-to-wnioskow
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe