Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Aktualności

08 stycznia 2025

Rząd ponownie chce ograniczenia kompetencji Rady Dialogu Społecznego

Rząd podjął kolejny, alarmujący krok w kierunku ograniczenia kompetencji Rady Dialogu Społecznego (RDS). Tym razem zaproponował nowelizację ustawy o finansach publicznych, zakładającą zniesienie obowiązku informowania RDS o wykonaniu budżetu państwa za pierwsze półrocze. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS (OPZZ) To nie pierwszy przypadek osłabiania pozycji RDS. Niedawno uchwalona ustawa o Radzie Fiskalnej ograniczyła rolę Rady Dialogu Społecznego w procedurze budżetowej. Temat ten poruszaliśmy w naszych wcześniejszych artykułach TUTAJ. Teraz rząd idzie o krok dalej, proponując zmiany, które de facto marginalizują znaczenie RDS jako kluczowego organu dialogu społecznego, odpowiedzialnego za społeczny nadzór nad finansami publicznymi. Czemu naprawdę mają służyć te zmiany? Rada Dialogu Społecznego odgrywa dziś istotną rolę w społecznym nadzorze nad finansami publicznymi, umożliwiając partnerom społecznym – stronie pracowników i stronie pracodawców – wyrażanie opinii na temat sposobu realizacji budżetu państwa. Obowiązujące przepisy ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i jej art. 20 zobowiązują ministra finansów do przedstawienia RDS szczegółowej informacji na temat wykonania budżetu państwa za pierwsze półrocze w terminie do 10 września każdego roku. Nowa propozycja rządu zakłada likwidację tego obowiązku, uzasadniając to powszechną dostępnością danych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Dlatego partnerzy społeczni – z inicjatywy OPZZ – wyrazili zdecydowany sprzeciw wobec tego rozwiązania. W uchwale nr 135 z 20 grudnia 2024 roku strony pracowników i strony pracodawców RDS zwracają uwagę, że bieżące publikowanie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów danych o wykonaniu ustawy budżetowej nie może stanowić wystarczającej przesłanki do automatycznego zniesienia obowiązku przedkładania RDS informacji na temat wykonania ustawy budżetowej za pierwsze półrocze. Choć w dobie cyfryzacji dostęp do danych online stał się powszechny i łatwiejszy, nie można uznać, że taki sposób prezentacji danych pozwala na pełną i efektywną współpracę strony społecznej ze stroną rządową. Szczególnie, że część danych, które otrzymuje Rada Dialogu Społecznego, różni się zarówno pod względem formy prezentacji, jak i szczegółowości od danych publikowanych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Informacje te, prezentowane w postaci ogólnych komunikatów, nie zawsze odpowiadają na wszystkie pytania i wątpliwości, jakie pojawiają się w trakcie debaty w RDS po stronie związków zawodowych i organizacji pracodawców. Ograniczenie dostępu do pełnych danych o realizacji budżetu oznacza osłabienie społecznej kontroli nad finansami państwa. Dialog w ramach RDS pozwala bowiem na szczegółowe analizowanie i ocenianie działań rządu w kontekście budżetowym. Jak wskazują partnerzy społeczni w swojej uchwale, takie konsultacje są niezbędne, aby rząd mógł lepiej rozumieć potrzeby społeczne oraz wypracowywać skuteczniejsze rozwiązania finansowe. Utrzymanie współpracy między stroną rządową a społeczną jest również ważne w kontekście dbałości o zachowanie równowagi interesów pracowników, pracodawców i państwa. Zniesienie obowiązku informowania RDS o realizacji budżetu ograniczy również możliwość identyfikowania problemów finansowych na wczesnym etapie. Brak tej współpracy może negatywnie wpłynąć na efektywność wydatkowania publicznych środków oraz jakość podejmowanych decyzji budżetowych. To krok w kierunku centralizacji władzy nad finansami publicznymi, który może prowadzić do pogorszenia jakości dialogu społecznego. Dlatego partnerzy społeczni zaapelowali o wycofanie się z tej zmiany, podkreślając, że jej wprowadzenie stanowi nieuzasadnione osłabienie pozycji RDS w systemie nadzoru nad wydatkami publicznymi. Czy rząd wysłucha apelu Rady Dialogu Społecznego i odstąpi od uchylenia art. 20 ustawy o Radzie Dialogu Społecznego? Odpowiedź na to pytanie pokaże, na ile rząd jest gotowy na prowadzenie rzeczywistego dialogu społecznego w kwestiach kluczowych dla funkcjonowania państwa i traktowanie związków zawodowych i pracodawców jako pełnoprawnych uczestników debaty publicznej. Z treścią uchwały nr 135 można zapoznać się TUTAJ. (nq)

Czytaj więcej

08 stycznia 2025

Wniosek o wsparcie Rady Administracyjnej Międzynarodowej Organizacji Pracy.

W kontekście przygotowań do nadchodzącego udziału reprezentantów polskiego rządu w 113. sesji Międzynarodowej Konferencji Pracy (ILC) w Genewie w okresie od 2 do 13 czerwca 2025 r., OPZZ złożyło pismo do przedstawicieli rządu o wsparcie działań Rady Administracyjnej Międzynarodowej Organizacji Pracy w egzekwowaniu stanowisk dotyczących Białorusi i innych organizacji naruszających prawa człowieka. Wsparcie to opiera się na różnych decyzjach i stanowiskach, w tym na rezolucjach Rady Administracyjnej MOP z listopada 2024 roku, w których wyrażono obawy związane z brakiem wdrożenia zaleceń komisji śledczych i specjalnych sprawozdawców ONZ ds. praw człowieka na Białorusi, a także z brakiem niezależności Białoruskiej Federacji Związków Zawodowych (FTUB). W związku z tym OPZZ zaapelowało o zdecydowaną reakcję polskiego rządu wobec władz Białorusi oraz wezwanie Białorusi do przyjęcia międzynarodowej misji humanitarnej w celu oceny stanu zdrowia zatrzymanych członków związku oraz trójstronnej misji MOP w celu oceny sytuacji. Ponadto wzywa się przedstawicieli polskiego rządu do podjęcia konkretnych działań mających na celu wykluczenie FTUB z członkostwa w MOP, sprzeciwianie się nominowaniu białoruskich delegacji pracowniczych na 113. sesję ILC oraz informowanie Dyrektora Generalnego MOP o wszelkich wnioskach o spotkanie ze strony Białorusi przed sesją Rady Zarządzającej w marcu 2025 roku. Podkreślono również poparcie dla działań ONZ, utworzenie grupy zadaniowej koordynującej wdrażanie zaleceń komitetu śledczego oraz znaczenie międzynarodowego zaangażowania w ochronę praw pracowniczych. Istota tych starań polega na gwarantowaniu wolności zrzeszania się, praworządności i demokracji na Białorusi i na całym świecie, przeciwdziałaniu ingerencji białoruskiego rządu w działania MOP oraz przestrzeganiu Międzynarodowych Standardów Pracy. Pismo znajdziesz tutaj

Czytaj więcej

07 stycznia 2025

Unijna procedura rewizji dyrektywy o ERZ Z zbliża się do finału

W dniu 3 grudnia 2024 r. Komisja ds. Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego potwierdziła swoje stanowisko w sprawie modyfikacji dyrektywy dotyczącej ERZ. Głosowanie już miało miejsce w kwietniu 2024 r., jednak po wyborach do Parlamentu Europejskiego konieczne było jego powtórzenie. Była to jedynie formalność, która odbyła się elektronicznie w zaledwie dwie minuty. 36 posłów poparło zmiany, trzech wstrzymało się od głosu, a jedenaście było przeciw, w tym wszyscy z partii o poglądach narodowo-konserwatywnych i radykalnie prawicowych. Wąska większość na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego Z inicjatywy krajowych partii konserwatywnych i radykalnie prawicowych głosowanie musiało zostać powtórzone na posiedzeniu plenarnym w Strasburgu dnia 19 grudnia 2024 r. Ich celem było zablokowanie projektu na ostatniej prostej. W dniach poprzedzających głosowanie trwała intensywna kampania lobbingowa, m.in. ze strony stowarzyszenia pracodawców BusinessEurope, które stara się ograniczyć uprawnienia europejskich rad zakładowych. W głosowaniu (bez debaty) 300 posłów poparło stanowisko komisji, 254 było przeciw , a 21 wstrzymało się od głosu, co stanowiło niewielką większość 52%. Komisja Europejska przedstawiła projekt przepisów zmieniających dyrektywę dotyczącą ERZ w styczniu 2024 r., a Rada Ministrów przyjęła swoje stanowisko w czerwcu 2024 r. To oznacza, że negocjacje mogą rozpocząć się w styczniu 2025 r. w ramach trójstronnych rozmów między Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i Radą Ministrów. Wiele z proponowanych punktów jest już akceptowanych i zostanie uwzględnionych w nowym brzmieniu dyrektywy. Jednak kwestia kar dla firm łamiących przepisy dotyczące ERZ pozostaje otwarta, zarówno jeśli chodzi o wysokość grzywien, jak i możliwość nałożenia tymczasowych zakazów restrukturyzacji. Isabelle Schömann, zastępca sekretarza generalnego Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych (EKZZ), podkreśliła znaczenie tego kamienia milowego, określając go jako ważne osiągnięcie dla pracowników w całej Europie. Zaznaczyła również potrzebę wprowadzenia bardziej konkretnych i egzekwowalnych praw, aby zapewnić, że opinie pracowników są właściwie brane pod uwagę przez kierownictwo globalnych korporacji. Teraz pracownicy zatrudnieni w międzynarodowych korporacjach stoją na progu posiadania silniejszego głosu w swoich zakładach pracy, dzięki zielonemu światłu Parlamentu Europejskiego dla zaktualizowanej dyrektywy dotyczącej Europejskiej Rady Zakładowej (ERZ). Pomimo sprzeciwu ze strony skrajnie prawicowej frakcji "Patriotów", ta decyzja jest korzystnym krokiem w kierunku zwiększenia reprezentacji pracowników poza granicami, ochrony praw związków zawodowych i promowania demokracji w miejscu pracy.

Czytaj więcej

03 stycznia 2025

Polskie przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej

1 stycznia 2025 r. Polska po raz drugi objęła  przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej i będzie kierować jej pracami przez sześć miesięcy Rada Unii Europejskiej jest ważnym organem decyzyjnym UE, składającym się z ministrów 27 państw członkowskich UE. Rada negocjuje i przyjmuje przepisy UE, koordynuje politykę, zatwierdza budżet UE, reprezentuje UE na arenie międzynarodowej oraz opracowuje politykę zagraniczną i bezpieczeństwa. Więcej o prezydencji znajdziecie w oficjalnym portalu: https://polish-presidency.consilium.europa.eu/pl/ Kraj sprawujący prezydencję w Radzie przez sześć miesięcy kieruje pracami legislacyjnymi Rady, zapewnia ciągłość działań UE i wspiera współpracę między państwami członkowskimi. Najbliższe zadania Polski obejmują przewodniczenie pracom Rady, reprezentowanie Rady wobec innych instytucji UE, zarządzanie relacjami UE z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi oraz przejrzyste informowanie o wynikach posiedzeń. W systemie rotacyjnej prezydencji, co sześć miesięcy nowe państwo członkowskie przejmuje przewodnictwo, a każde trio prezydencji wyznacza długoterminowe cele i przygotowuje wspólny program na 18 miesięcy. Polska tworzy trio z Danią i Cyprem. Prezydencja Polski rozpoczynająca się w 2025 r. , wpisuje się w nowy cykl instytucjonalny po wyborach do Parlamentu Europejskiego i rozpoczęciu prac nowej Komisji Europejskiej i dodatkowo zbiega się z początkiem kadencji nowego prezydenta USA. Polska prezydencja skupi się na wzmocnieniu europejskiego bezpieczeństwa we wszystkich obszarach, takich jak obronność, ochrona granic zewnętrznych, walka z dezinformacją, transformacja energetyczna, konkurencyjne rolnictwo oraz bezpieczeństwo zdrowotne. Priorytety prezydencji to m.in. wspieranie europejskiej obronności, zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego obywatelom UE, zwiększenie odporności na ingerencję zewnętrzną i dezinformację, promowanie konkurencyjnego rolnictwa oraz poprawa bezpieczeństwa zdrowotnego. Program prezydencji znajdziecie w tym linku: https://polish-presidency.consilium.europa.eu/media/gt3pbw5w/program-polskiej-prezydencji-w-radzie-unii-europejskiej.pdf W obszarze zatrudnienia, spraw społecznych, zdrowia i ochrony konsumentów (EPSCO) Polska prezydencja skupi się na zapewnieniu sprawiedliwych, niedyskryminacyjnych i bezpiecznych warunków pracy w erze transformacji cyfrowej. Prezydencja będzie dążyć do równości, spójności i integracji, kładąc nacisk na równość płci i podejmując wyzwania stojące przed osobami starszymi oraz priorytetowo traktując zdrowie i bezpieczeństwo obywateli UE. Polska prezydencja skoncentruje się na trzech głównych obszarach w zakresie zatrudnienia, spraw społecznych i równości: Przyszłość pracy w cyfrowej Europie: prezydencja będzie prowadzić dyskusje na temat rozwiązań mających na celu ochronę pracowników w obliczu innowacji i automatyzacji. Inicjatywy obejmą środki legislacyjne dotyczące sztucznej inteligencji w miejscu pracy, telepracy i prawa do bycia offline. Prezydencja zajmie się również wdrożeniem strategicznych ram UE na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2021-2027 oraz inicjatywami dotyczącymi ekonomii społecznej w kontekście cyfrowym. Aby zwalczyć niedobory siły roboczej, wysiłki skoncentrują się na zdobywaniu nowych umiejętności i przekwalifikowaniu, szczególnie w przypadku nieaktywnych pracowników, którzy stanowią niewykorzystany potencjał zatrudnienia. biorąc pod uwagę znaczenie dialogu społecznego, prezydencja będzie rozwijać i podkreślać jego rolę, kontynuując prace nad przeglądem dyrektywy w sprawie europejskich rad zakładowych i inicjując nowy pakt na rzecz europejskiego dialogu społecznego. W obszarze równości, spójności i integracji prezydencja zwróci szczególną uwagę na grupy takie jak osoby niepełnosprawne, nieaktywni pracownicy, NEET, migranci i osoby mobilne wewnątrz UE. Ekonomia społeczna może pozytywnie wpłynąć na integrację marginalizowanych grup na rynku pracy. Priorytetem będzie równe traktowanie w miejscu pracy, z naciskiem na dalszy rozwój programów stażowych. Zostanie również zaakcentowany Europejski Filar Praw Socjalnych, który jest  przewodnikiem dla państw członkowskich UE w promowaniu pozytywnej konwergencji warunków pracy i życia. Polska prezydencja zaangażuje się w przegląd Planu działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych do 2025 r., którego celem jest zwiększenie zatrudnienia, podniesienie umiejętności i zmniejszenie ubóstwa wśród Europejczyków do 2030 r. Europa równości, spójności i integracji: obejmuje wzmocnienie działań na rzecz równego traktowania i ochrony przed dyskryminacją grup mniejszościowych tworzących różnorodność w UE, wzmocnienie i promowanie działań na rzecz równości płci i zwalczania przemocy, w tym przemocy ze względu na płeć, będzie istotnym celem prac polskiej prezydencji. W szczególności wysiłki będą skoncentrowane na równości płci w nowoczesnym społeczeństwie cyfrowym. Celem jest wzmocnienie perspektywy równości i niedyskryminacji na poziomie UE, zwłaszcza w kontekście regulacji ustawy o usługach cyfrowych. Wysiłki te znajdą odzwierciedlenie w Deklaracji Trio na rzecz Równości Płci, która ma zostać podpisana w kwietniu 2025 roku. Prezydencja będzie również kontynuować wysiłki na rzecz przyjęcia dyrektywy wdrażającej zasadę równego traktowania. Konkluzje w sprawie wdrażania pekińskiej platformy działania przez państwa członkowskie zostaną przedstawione w jej 30. rocznicę. Prezydencja uwzględni w swoich działaniach plan działania na rzecz praw kobiet, którego publikację zaplanowano na marzec 2025 r., a także prace nad nowymi strategiami UE dotyczącymi równości. Zmiany demograficzne, w tym starzenie się społeczeństwa: w obszarze reagowania Europy na wyzwania transformacji srebrnej gospodarki, polska prezydencja będzie dążyć do priorytetowego traktowania polityki senioralnej, rozumianej jako kompleksowy zestaw działań na rzecz kształtowania warunków do godnego, zdrowego starzenia się i realizacji podstawowych praw osób starszych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona prawom osób starszych do samostanowienia, podejmowania decyzji o zakresie uczestnictwa w życiu społecznym oraz możliwościom wsparcia. Oprócz działań na rzecz godnego zabezpieczenia społecznego i dostępu do usług (przegląd zaleceń dotyczących przystępnej cenowo i wysokiej jakości opieki długoterminowej), polska prezydencja będzie promować inicjatywy wspierające aktywność seniorów na rynku pracy. Dla lepszego zrozumienia zmian demograficznych i sytuacji na rynku pracy prezydencja będzie dążyć do sfinalizowania prac nad rozporządzeniem w sprawie europejskich statystyk dotyczących ludności i mieszkalnictwa oraz rozporządzeniem w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w UE. W kontekście podstawowych wartości Unii Europejskiej, takich jak szacunek dla jednostki, swoboda, demokracja, równość, sprawiedliwość i prawa człowieka i aby odnieść sukces, polskiej prezydencji niezbędna będzie konstruktywna współpraca z wieloma organizacjami. Partnerstwo społeczne w podejmowaniu decyzji związanych z prezydencją ma kluczowe znaczenie, ponieważ partnerzy ci reprezentują zróżnicowane interesy społeczne i gospodarcze, co prowadzi do bardziej zrównoważonych i efektywnych rozwiązań. Skuteczne zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron, w tym organizacji związkowych  reprezentatywnych w kontekście ustawy z dnia 24 lipca 2015 r., o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. Liczymy na to i będziemy wspierać swoim zaangażowaniem iż wykaże, że dialog społeczny i partnerstwo z przedstawicielami pracowników są kluczowe dla skutecznego zarządzania i zrównoważonego rozwoju.

Czytaj więcej

30 grudnia 2024

Zmarł Stanisław Nowakowski

Z głębokim smutkiem Informujemy, że 26 grudnia 2024 r. w Warszawie – po ciężkiej chorobie - zmarł red. Stanisław Nowakowski. Red. Stanisław Nowakowski urodził się 10 października 1939 r. w miejscowości Cecyniówka na Wołyniu, wówczas już na terenie ZSRR. Rodzice Staszka: mama Katarzyna z domu Woźniakowska była nauczycielką w wiejskiej szkole, a ojciec – Jan Nowakowski – kierownikiem tejże szkoły . Ojciec Staszka , jako jeniec  wojenny został wzięty do niewoli, zaś matka z małym synkiem na rękach – musiała ukrywać się przed bandami UPA, a potem uciekać za granicę, czyli do Polski. Ostatecznie dodarli do Kłobucka i tu zamieszkali. Tu  Staszek zdał maturę, po czym udał się na studia  geologiczne na krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej. Na AGH łączył naukę z pracą i  działalnością w Komitecie Miejskim ZMS. Jednak AGH opuścił przed ukończeniem studiów i zatrudnił się w Hucie im. Lenina  - najpierw w zarządzie TKKF, a potem w redakcji „Głosu Nowej Huty”. Interesował się szeroko pojętą  kulturą, literaturą, muzyką,  m. in. piosenkami Wysockiego i Okudżawy, zwiastującymi poważne zmiany w całym systemie „demoludów”. Podjął też pracę  w krakowskim oddziale Krajowej Agencji Wydawniczej, zaocznie studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim, rozszerzał kontakty, zwłaszcza w środowisku ludzi kultury i polityki Krakowa. Jednocześnie nadal kontaktował się ze związkowcami w Hucie im. Lenina, w tym z szefem związku zawodowego  Alfredem Miodowiczem. Po powstaniu OPZZ i wyborze Alfreda Miodowicza na przewodniczącego centrali związkowej , przyjął propozycję pracy w gmachu przy ul. Kopernika i przeniósł się do Warszawy. Tu, Staszek Nowakowski dał się poznać jako sprawny współorganizator ważnych wydarzeń związkowych,  lider pionu prasowego OPZZ, a także profesjonalny redaktor naczelny Tygodnika Popularnego „Związkowiec”.  Niewątpliwie zasługi Staszka dla OPZZ są bardzo duże, a gmach przy ul. Kopernika stał się dla niego przystanią na długie lata. Staszek nie rezygnował ze swoich ideałów, zawsze odważnie, z zapałem bronił racji i spraw, które prezentował i którym był wierny. Był też serdecznym i życzliwym kolegą, dobrym człowiekiem, a przede wszystkim wspaniałym mężem i ojcem, dla którego  rodzina była bardzo ważna, jeśli nie najważniejsza.  Staszek formalnie, na emeryturę przeszedł w wieku około 75 lat, choć tak naprawdę dziennikarzem pozostał na zawsze… Za zasługi dla Rzeczypospolitej  został odznaczony:  Orderem Polonia Restituta,  Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Krzyżem Zasługi, Brązowym Krzyżem Zasługi, Złotą Odznaką za Pracę Społeczną dla Miasta Krakowa, wieloma odznakami honorowymi organizacji społecznych i politycznych Za zasługi dla ruchu związkowego otrzymał:  Honorową Odznakę OPZZ I, II i III Stopnia.    Staszku, spij spokojnie… Przyjaciele z Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Nabożeństwo żałobne odbędzie się 11 stycznia 2025 roku o godz. 11:30 w kościele św. Józefa w Zabrzu, po którym nastąpi odprowadzenie na cmentarz parafialny do grobu rodzinnego. 

Czytaj więcej

20 grudnia 2024

OPZZ apeluje o reformę systemu podatkowego

Polityka podatkowa rządu jest niepokojąca. Choć w umowie koalicyjnej zadeklarowano działania zmniejszające obciążenia podatkowe dla pracujących, nic nie zapowiada realizacji tego zobowiązania. Dlatego wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, wystąpiła do ministra finansów z wnioskiem o kompleksową reformę systemu podatkowego. Jej celem powinna być nie tylko redukcja obciążeń podatkowych pracujących ale też zwiększenie sprawiedliwości społecznej systemu podatkowego oraz uatrakcyjnienie zatrudnienia na umowę o pracę pod względem fiskalnym. OPZZ postuluje o podniesienie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł oraz wprowadzenie większej liczby progów oraz stawek podatkowych w podatku PIT (poniżej 12 proc. a także między 12 proc. a 32 proc.). Brak zmian w tym obszarze powoduje bowiem w praktyce zwiększenie obciążeń podatników daninami publicznymi. Istotne, aby progi podatkowe i kwota wolna były automatycznie waloryzowane, aby dostosowywały się do zmieniającej się inflacji oraz wzrostu płac. Pracownicy powinni mieć także, w ocenie OPZZ, prawo do wyższych kosztów uzyskania przychodu z tytułu zatrudnienia, co realnie zmniejszy ich obciążenia podatkowe. Atrakcyjność umowy o pracę pod względem podatkowym jest bowiem obecnie niska. OPZZ uważa, że system podatkowy może i powinien wpływać na ograniczenie nierówności dochodowych i ubóstwa pracujących. Potrzebujemy sprawiedliwego i transparentnego systemu podatkowego, dlatego oczekujemy od ministra finansów realizacji naszego apelu o podjęcie prac nad kompleksowymi zmianami systemu podatkowego. (oprac. KP)

Czytaj więcej

20 grudnia 2024

Najlepsze agencje zatrudnienia wyróżnione przez OPZZ i Lewiatana

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) i Konfederacja Lewiatan (KL) wyróżniły 19 grudnia br. dwie agencje zatrudnienia: Antal Sp. z o.o. oraz Smart Solutions HR Sp. z o.o., przyznając im prestiżowy certyfikat „Agencja zatrudnienia przyjazna pracownikom”. Certyfikat ten podkreśla zaangażowanie agencji zatrudnienia w tworzenie bezpiecznego i sprzyjającego rozwojowi środowiska pracy, promowanie stabilnych form zatrudnienia, przeciwdziałanie mobbingowi oraz inwestowanie w kompetencje pracowników. Program certyfikacji, prowadzony od kilku lat przez OPZZ i KL, wyróżnia firmy stosujące najlepsze praktyki i realizujące politykę odpowiedzialności społecznej. Wybór Antal i Smart Solutions to docenienie ich zaangażowania w tworzenie przestrzeni, w której pracownicy czują się bezpiecznie i rozwijają swoje kompetencje. Laureaci wyznaczają standardy, które powinny być inspiracją dla innych firm - powiedziała Barbara Popielarz, wiceprzewodnicząca OPZZ podczas uroczystości wręczania certyfikatów. Certyfikaty przyznawane są na dwa lata. To wspólna inicjatywa OPZZ i Lewiatana, pokazująca skuteczną współpracę związku zawodowego i organizacji pracodawców na rzecz poprawy jakości pracy w Polsce. Wyróżnione agencje rekomendowane są do współpracy zarówno przez pracowników, jak i pracodawców, jako liderzy odpowiedzialnego zatrudnienia. W skład Kapituły certyfikującej wchodzą przedstawiciele Lewiatana i OPZZ. Przy wyborze najlepszych agencji zatrudnienia uwzględnia się kwestie dotyczące m.in.: bezpieczeństwa i higieny pracy, promowania umów o pracę, przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, wysiłki mające na celu zapobieganie konfliktom,  stwarzanie pracownikom możliwości rozwoju zawodowego czy przedsięwzięcia na rzecz zwiększania zadowolenia pracowników z podejmowanej pracy.  Certyfikacja OPZZ i KL to ważny krok w promocji zrównoważonego rozwoju rynku pracy oraz wzmocnienia zaufania do agencji zatrudnienia. (nq)

Czytaj więcej

13 grudnia 2024

OPZZ w Ministerstwie Klimatu na rozmowach ws. KPEiK

W siedzibie Ministerstwa Klimatu i Środowiska odbyło się spotkanie konsultacyjne z przedstawicielami strony społecznej w związku z trwającym procesem konsultacji Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu. Obecni byli m.in. sekretarz stanu Urszula Zielińska oraz prezes PSE Grzegorz Onichimowski. Spotkanie rozpoczął dyrektor Departamentu Strategii i Analiz MKiŚ Wojciech Racięcki odnosząc się do zebranych w procesie konsultacji propozycji strony społecznej (wśród których dominowały uwagi OPZZ). W związku z opiniami, które zwracały uwagę na konieczność uwzględnienia w KPEiK strategii zmian w zatrudnieniu, ochrony miejsc pracy oraz wpływu polityk klimatycznych na krajowy przemysł, ministerstwo zaproponowało debatę nad trzema wątkami możliwymi do wpisania do KPEiK: - pierwszeństwo dla inwestycji związanych z transformacją klimatyczną na obszarach społecznie wrażliwych, - wsparcia modernizacji zakładów przemysłowych – w kierunku bezemisyjnym z gospodarką obiegu zamkniętego, - wsparcia budowy nowego przemysłu zgodnie z celami transformacji klimatycznej i zapewniającego dobrej jakości miejsca pracy. Środki na inwestycje miałyby pochodzić głównie z funduszy unijnych. Przedstawiciele MKiŚ wskazali, że fundusze dostępne dla Polski w perspektywie budżetowej UE do 2027 roku (ponad 500 mld zł) wystarczą na ponad 2/3 inwestycji do wykonania w tym zakresie do roku 2030, z możliwością pozyskania kolejnych środków w następnym budżecie Wspólnoty po roku 2027.  Dyskusja dotyczyła też konieczności poprawy KPEiK w kontekście wystarczalności mocy systemu energetycznego. Do tego odnosił się prezes Polskich Sieci Energetycznych, Grzegorz Onichimowski. Szef PSE wskazał, że w najbliższych kilku latach nie może dojść do wyłączenia węglowych czy gazowych bloków energetycznych ze względu na konieczność ich funkcjonowania w systemie. W kolejnych latach powinien powstać nowy system wsparcia na wzór obecnego rynku mocy, który zapewni funkcjonowanie tego typu energetyki do momentu zastępowania jej innymi stabilnymi niskoemisyjnymi źródłami wytwórczymi. Rosnący udział OZE w systemie będzie jednak oznaczał mniejszy czas pracy jednostek na paliwa kopalne w skali roku i mniejsze zużycie tych paliw (węgiel, gaz). Przedstawiciele OPZZ sygnalizowali chęć pomocy w opracowaniu  rozwiązań dla bloków klasy 200 MW i możliwości ich funkcjonowania z uwzględnieniem losu pracowników. Strona społeczna zaznaczała także konieczność umacniania systemów osłonowych w procesie transformacji i dalszych prac nad wdrażaniem umów społecznych dla górnictwa i energetyki. Padało wiele uwag dotyczących wygórowanych wymogów stawianych przemysłowi i przedsiębiorstwom w Polsce w związku z planami klimatycznymi, z których część trudna będzie do realizacji, szczególnie biorąc pod uwagę malejąca konkurencyjność europejskiego wytwórstwa i możliwe rosnące koszty produkcji. Zwracano też uwagę na tempo i koszty transformacji, którymi nie powinno być dociążane społeczeństwo, szczególnie najmniej zamożni. OPZZ odnosiło się także do propozycji ministerstwa względem wydatkowania środków na transformację z uwzględnieniem priorytetu dla społeczności szczególnie wrażliwych oraz wsparcia krajowego przemysłu. Wskazaliśmy, że jest to kierunek godny zainteresowania i może wpisywać się w proponowany w naszej centrali rozwój strategii przemysłowej kraju, ale potrzeba więcej konkretów i zdefiniowania szczegółowych ram propozycji przedstawionych przez MKiŚ. Minister Urszula Zielińska zapowiedziała, że w styczniu powinno odbyć się kolejne spotkanie kontynuujące poruszone wątki. OPZZ reprezentowali Artur Wilk - przewodniczący zespołu problemowego ds. sprawiedliwej transformacji, Arkadiusz Siekaniec – wiceprzewodniczący ZZ Górników w Polsce, Artur Jacek Wilkoń - wiceprzewodniczący FZZ Metalowców i Hutników oraz Maciej Zaboronek – ekspert ds. polityki klimatycznej.

Czytaj więcej

12 grudnia 2024

Rada OPZZ: płaca minimalna musi stać się płacą zasadniczą!

Rada OPZZ przeprowadziła dyskusję dotyczącą procesu implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej do polskiego porządku prawnego. W jej wyniku zdecydowano o przyjęciu Stanowiska w sprawie braku terminowej implementacji dyrektywy oraz aktualnego kształtu projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, której celem jest wdrożenie unijnego prawa do krajowego ustawodawstwa. Stanowisko przekazano Prezesowi Rady Ministrów i minister rodziny, pracy i polityki społecznej. Rada OPZZ jest zaniepokojona brakiem terminowej implementacji dyrektywy, mimo że jej wdrożenia to szansa na sprawiedliwszy system płac i wzmocnienie rokowań zbiorowych w Polsce. Projekty ustaw: o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz o układach zbiorowych pracy oraz porozumieniach zbiorowych nadal czekają na rozpatrzenie przez Radę Ministrów i skierowanie do prac parlamentarnych. Brak odpowiednich regulacji krajowych naraża pracujących w Polsce na ograniczenie prawa do korzystania z ochrony przewidzianej w prawie europejskim dlatego Rada OPZZ postuluje o pilne przyspieszenie prac nad tymi projektami oraz usprawnienie dialogu pomiędzy stroną rządową a partnerami społecznymi w tym zakresie. Rada OPZZ nie może przy tym zaakceptować obecnej treści ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę w obszarze zdefiniowania minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ponownie postulujemy, aby minimalne wynagrodzenie za pracę stało się kategorią jednoskładnikową – wynagrodzeniem zasadniczym. Na posiedzeniu Rady OPZZ w dniu 21 lutego br. ministra pracy i polityki społecznej zadeklarowała podjęcie działań na rzecz ustanowienia płacy minimalnej wynagrodzeniem zasadniczym. W nowym projekcie ustawy odchodzi się jednak od wcześniejszej koncepcji zdefiniowania płacy zasadniczej, która była zgodna z oczekiwaniami Rady OPZZ, i proponuje nowe rozwiązanie polegające na stopniowym wyłączaniu kolejnych dodatków wchodzące obecnie w skład minimalnego wynagrodzenia za pracę. Proces ten ma trwać aż trzy lata począwszy od 2026 r., kiedy to wyłączony ze składu płacy minimalnej ma być dodatek funkcyjny. Następnie, od 2027 r., płaca minimalna ma już nie zawierać tzw. innych dodatków a począwszy od 2028 r. nie będą w jej skład włączane premie i nagrody. To istotny krok wstecz wobec pierwotnych planów Ministerstwa, że płaca minimalna stanie się płacą zasadniczą - i to już w 2026 r. W praktyce oznacza odejście od sztandarowego rozwiązania projektu ustawy, które miało na celu uporządkowanie rynku pracy. Pracownicy nie powinni czekać mają i to aż trzy lata - aby dodatki do wynagrodzenia odzyskały swoją funkcję. Obecnie ochrona praw pracowników związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę jest nieskuteczna. Przepisy ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę są nadużywane po to, aby wysokość płacy minimalnej nie przekraczała ustawowego poziomu, mimo uzyskiwanego przez pracownika prawa do licznych dodatków do tego wynagrodzenia. Zastąpienie w projekcie ustawy definicji minimalnego wynagrodzenia za pracę która wyznaczała je jako płacę zasadniczą, przepisem zawierającym szeroki katalog dodatków powiela obecne rozwiązanie będące źródłem krzywdzących dla pracowników rozwiązań i stwarza ryzyko obchodzenia przepisów w przyszłości. To także utrwalenie zjawiska spłaszczania płac, z którym kolejne rządy nie potrafią sobie poradzić. Rada OPZZ podkreśliła, że sytuacja budżetu państwa nie może uzasadniać utrzymywania szkodliwych dla pracowników praktyk w obszarze płacy minimalnej także w sferze finansów publicznych. Oczekujemy wprowadzenia jak najszybciej zmian prowadzących do ustanowienia płacy minimalnej płacą zasadniczą. Rada Ministrów powinna przyjąć rozwiązanie pierwotne przedstawione przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w tej sprawie w trakcie konsultacji społecznych. Implementacja unijnej dyrektywy to bowiem doskonały moment, aby uczynić rynek pracy bardziej sprawiedliwym i zapewnić lepsze warunki zatrudnienia dla najniżej opłacanych pracowników. Ograniczenie ubóstwa pracujących powinno stać się priorytetem rządu. Ponadto, Rada OPZZ zaapelowała do rządu o pilne opracowanie planu działania na rzecz promowania rokowań zbiorowych. Przypominamy, że obowiązek ten wynika z przepisów dyrektywy o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w Unii Europejskiej. Potrzebujemy silnych rokowań zbiorowych – zarówno w przedsiębiorstwach, jak i na poziomie branżowym. To właśnie one są bowiem narzędziem, które pozwala wypracować adekwatną ochronę praw pracowników i zapewnić sprawiedliwe wynagrodzenia. Zwiększenie zasięgu rokowań zbiorowych przyniesie korzyści wszystkim: to mniej zjawiska spłaszczania płac, lepsze warunki pracy i bardziej uczciwy system wynagradzania pracowników. Dlatego oczekujemy od rządu pilnego stworzenia szczegółowego planu i harmonogramu dalszych działań służących opracowaniu planu działań na rzecz promowania rokowań zbiorowych, co pozwoli na lepsze monitorowanie postępów i terminowe wdrażanie przepisów. Takie rozwiązanie umożliwi lepsze uwzględnienie potrzeb wszystkich zainteresowanych stron i wypracowanie najbardziej efektywnych rozwiązań. Przypominamy, że ustawa o układach zbiorowych, nad którą obecnie pracujemy w dialogu z rządem, choć potrzebna, nie wystarczy, by objąć rokowaniami 80% pracowników – jak wiodące kraje Unii Europejskiej. Dziś w Polsce to zaledwie 13%, znacznie poniżej unijnej średniej. Dlatego potrzebny jest dobry i odważny plan działania. Warto podkreślić, że OPZZ zgłosiło Ministerstwu Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej aż 25 konkretnych propozycji, które mają wzmocnić dialog społeczny i zwiększyć liczbę porozumień zbiorowych. Rada OPZZ postuluje o uwzględnienie tych postulatów poprzez włączenie ich do planu działania na rzecz promowania rokowań zbiorowych. Rada OPZZ zadeklarowała przy tym gotowość do dialogu i prowadzenia konstruktywnych negocjacji. Jesteśmy przekonani, że realizacja naszych postulatów oraz zapewnienie partnerom społecznym realnego wpływu na kształt przepisów wdrażających unijne regulacje umożliwi właściwą implementację dyrektywy. (KP) Pełna treść stanowiska dostępna TUTAJ

Czytaj więcej

12 grudnia 2024

Odznaczenia oraz finał konkursu Diamenty podczas posiedzenia Rady OPZZ

Podczas ostatniego posiedzenia Rady OPZZ omówiono najważniejsze kwestie dotyczące praw pracowniczych i polityki społecznej. Dyskusje dotyczyły m.in.: wdrażania unijnej dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych, propozycji zmian w składce na ubezpieczenie zdrowotne, rządowych planów dotyczących bonu senioralnego, monitorowania przestrzegania praw związkowych. Omówiono również obchody jubileuszu 40-lecia Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. Z tej okazji odbyła się specjalna projekcja filmu podsumowującego galę jubileuszową Na posiedzeniu przyznane zostały również odznaczenia OPZZ. Aktu dekoracji dokonał Przewodniczący OPZZ, Piotr Ostrowski w asyście pozostałych członków kierownictwa: Barbary Popielarz, Sebastiana Koćwina oraz Błażeja Mądrzyckiego. Udekorowani zostali: Odznaczeniem III stopnia za zasługi dla OPZZ Mirosława Chodubska – ZNP Andrzej Radzikowski – ZNP Odznaczeniem okolicznościowym 40-lecia OPZZ Adam Olejnik – Międzyzakładowy ZZ „Odkrywka” KWB Bełchatów Jerzy Wiertelak – Przewodniczący Zrzeszenia ZZ Energetyków Wiesława Licha – Przewodnicząca Federacji NSZZ Przemysłu Lekkiego Janusz Szczerba – Prezes Rady Szkolnictwa Wyższego Elżbieta Aleksandrowicz – Przewodnicząca NSZZ Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości RP Zofia Ostrowska - Związek Zawodowy Pracowników PKS w Gostyninie Halina Poszytek – Przewodnicząca Rady OPZZ Województwa Mazowieckiego Robert Kuźmicki – Przewodniczący NSZZ Pracowników Elektrowni Turów SA Miała również miejsce uroczystość wręczenia nagród Diamenty OPZZ. W tegorocznej edycji konkursu laureatami zostali: W kategorii - Najlepszy Związkowiec Jolanta Jaskółka – Związek Nauczycielstwa Polskiego; Teresa Pszczółka – Przewodnicząca Federacji ZZ Pracowników Gospodarki Komunalnej i Terenowej w Polsce;  Czesława Sońta – Przewodnicząca ZZ Poligrafów; Urszula Woźniak - Związek Nauczycielstwa Polskiego;  Grzegorz Kosin – Federacja ZZ Metalowców i Hutników w Polsce; Andrzej Otręba – Przewodniczący Rady OPZZ Województwa Dolnośląskiego; Bogumił Tyszkiewicz – Przewodniczący Federacji ZZ Górnictwa Węgla Brunatnego. - Najlepsza organizacja członkowska OPZZ, zrzeszająca do 500 członków Zakładowa Organizacja Związkowa Międzyzakładowego Związku Zawodowego Pracowników Grupy Kapitałowej ENEA w Zielonej Górze Związek Zawodowy „Metalowcy” w Starachowicach Związek Zawodowy Pracowników MM Kwidzyn - Najlepsza organizacja członkowska OPZZ, zrzeszająca powyżej 500 członków Organizacja Międzyzakładowa nr. 05-024 OPZZ Konfederacja Pracy

Czytaj więcej