26 października 2022
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej skierowało do Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych projekt ustawy o aktywności zawodowej (druk nr UD 399). Poniżej przedstawiamy uwagi OPZZ zgłoszone do otrzymanego projektu. Negatywnie oceniamy plany rezygnacji z finansowania studiów podyplomowych ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Decyzję tę projektodawca uzasadnia potrzebą udzielania pomocy na podnoszenie kwalifikacji przede wszystkim osobom o niższych kwalifikacjach. W ocenie OPZZ należy jednak rozważyć zastosowanie alternatywnych zachęt dla pracodawców, aby inwestowali w szkolenia osób o niższych kwalifikacjach. Inwestycja w podnoszenie kwalifikacji tej grupy nie może odbywać się kosztem wsparcia osób z wyższym wykształceniem, które również powinno być realizowane i wspierane w celu umożliwienia podniesienia kompetencji i stworzenia szansy na przebranżowienie lub przekwalifikowanie zawodowe. Negatywnie oceniamy wyłączenie z możliwości dofinansowania ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego szkoleń miękkich. Według ekspertów, m.in. Światowego Forum Ekonomicznego oraz organizacji Deloitte Acces Economics do 2030 roku nawet 66 proc. wszystkich miejsc pracy będą stanowić zawody wymagające umiejętności miękkich. Należy zauważyć, że wraz z postępującą robotyzacją i automatyzacją zapotrzebowanie na umiejętności miękkie będzie rosnąć. Projektodawca zaproponował wyższe stypendium dla osoby odbywającej staż z urzędu pracy w wysokości 140 proc. kwoty zasiłku dla bezrobotnych (dotychczas było to 120 proc.). Wprowadzono ponadto dodatkowo nowy przepis, przewidujący, że za okres udokumentowanej niezdolności do pracy bezrobotny zachowa prawo do stypendium w wysokości 50 proc. jego kwoty. To rozwiązanie ma w ocenie autorów projektu zapobiec nadużywaniu przez bezrobotnych zwolnień lekarskich w trakcie odbywania stażu. OPZZ uznaje podniesienie wysokości stypendium dla stażystów za niedostateczne. Stoimy na stanowisku, że wysokość stypendium dla stażysty powinna być powiązana z minimalnym wynagrodzeniem za pracę i stanowić co najmniej 80 proc. jego wysokości. Stażyści najczęściej po krótkim okresie przyuczenia wykonują podobną pracę do pracowników zatrudnionych w firmach, ale dotychczas otrzymywali bardzo niskie stypendium. Jego znaczące zwiększenie będzie skutkować zwiększeniem zainteresowania przekwalifikowaniem zawodowym, ponieważ wysokość stypendium pozwoli na utrzymanie stażysty, który niejednokrotnie jest osobą posiadającą rodzinę lub posiadającą długi staż zawodowy. Sprzeciwiamy się również temu, by za okres udokumentowanej niezdolności do pracy bezrobotny zachował prawo do stypendium w wysokości jedynie 50 proc. jego kwoty. Ustawodawca nie powinien stosować domniemania nieprawidłowego wykorzystywania przez stażystów zwolnień lekarskich od pracy. Negatywnie oceniamy Art. 215. ust. 1. projektu ustawy, który stanowi, że prawo do zasiłku nie przysługuje bezrobotnemu, który przed rejestracją w PUP rozwiązał ostatni stosunek pracy lub stosunek służbowy za wypowiedzeniem albo na mocy porozumienia stron, chyba że porozumienie stron nastąpiło z powodu upadłości, likwidacji pracodawcy lub zmniejszenia zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy albo rozwiązanie stosunku pracy lub stosunku służbowego za wypowiedzeniem lub na mocy porozumienia stron nastąpiło z powodu zmiany miejsca zamieszkania lub pracownik rozwiązał umowę o pracę w trybie art. 55 § 1 i 11 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. Zdaniem OPZZ prawo do zasiłku dla bezrobotnych powinno przysługiwać w wyżej wymienionych sytuacjach na takich samych zasadach, jak obecnie, a więc po upływie 90 dni od dnia zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy. Negatywnie oceniamy to, że w projekcie ustawy nie zaproponowano zwiększenia wysokości zasiłku dla bezrobotnych. OPZZ od dawna podkreśla, że zasiłek dla bezrobotnych musi być wyższy – dążymy do osiągnięcia poziomu co najmniej 50 proc. ostatniego wynagrodzenia. Wysokość zasiłku w Polsce należy do najniższych w całej Unii Europejskiej, w której regułą jest powiązanie tego świadczenia z wynagrodzeniem otrzymywanym przed utratą zatrudnienia. W większości państw członkowskich zasiłek wynosi w pierwszych miesiącach pobierania nie mniej niż 50 proc. wynagrodzenia z okresu poprzedzającego utratę pracy. Obecnie powiatowe urzędu pracy naliczają i odprowadzają składkę na ubezpieczenie zdrowotne za osoby bezrobotne. W ocenia autorów projektu ustawy wadą obecnego rozwiązania jest, że duża część osób rejestruje się w powiatowych urzędach pracy jako bezrobotni tylko po to, aby zostać objęta ubezpieczeniem zdrowotnym. Zgodnie z proponowanym w projekcie ustawy rozwiązaniem przewiduje się wprowadzenie ubezpieczenia zdrowotnego dla osoby niemającej innego tytułu do tego ubezpieczenia. Wniosek o ubezpieczenie będzie składany do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wyłączenie elektronicznie za pośrednictwem profilu informatycznego ZUS. OPZZ zwraca uwagę na to, że Zakład był jedną z głównych instytucji publicznych, które współtworzyły i realizowały Tarczę Antykryzysową. Pracownicy ZUS w tym trudnym dla naszego kraju czasie zostali obciążeni dodatkowymi obowiązkami, pracując w godzinach nadliczbowych i w weekendy. Dla wielu z nich praca w ZUS stała się bardzo stresująca i obciążająca fizycznie oraz psychicznie. Dodatkowo nastąpiło powierzenie Zakładowi realizacji obsługi świadczenia Rodzina 500+. W związku z planami powierzenia zakładowi kolejnych zadań w naszej ocenie urealnienia wymaga liczba pracowników Zakładu oraz podjęcie działań mających na celu poprawę sytuacji bytowej zatrudnionych. Negatywnie oceniamy to, że w miejsce dotychczasowego przewodniczącego Rady Rynku Pracy, który był wybierany spośród wszystkich członków rady, wprowadzono przepis, na podstawie którego przewodniczącym Rady Rynku Pracy jest minister właściwy do spraw pracy. OPZZ ocenia negatywnie to, że w Uzasadnieniu do projektu ustawy nie wskazano argumentów przemawiających za proponowaną zmianą, której konsekwencją będzie ograniczenie dotychczasowego wpływu strony pracowników i strony pracodawców na przebieg posiedzeń Rady Rynku Pracy. Wnioskujemy, aby w skład Rady Rynku Pracy na szczeblu wojewódzkim oraz powiatowym włączyć przedstawicieli OHP. Art. 26. Projektu ustawy stanowi, że „W sytuacji kryzysowej minister właściwy do spraw pracy może wydawać dyrektorom WUP oraz dyrektorom PUP polecenia w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy”. Postulujemy doprecyzowanie pojęcia „sytuacji kryzysowej”, które może rodzić wątpliwości. Art. 64. projektu ustawy stanowi, że „Starosta może odmówić przyznania formy pomocy określonej w ustawie, jeżeli uzyskał informację o naruszeniach, o których mowa w ust. 1.”. Postulujemy, aby doprecyzować, w jakich sytuacjach należy bezwzględnie odmówić przyznania określonej formy pomocy. Art. 85. projektu ustawy stanowi, że „Starosta w okresie realizacji IPD kontaktuje się z bezrobotnym lub poszukującym pracy co najmniej raz na 15 dni w celu monitorowania sytuacji i postępów w realizacji działań przewidzianych w IPD.”. Proponujemy wydłużenie tego terminu co najmniej do 30 dni. Częstotliwość kontaktu co 30 dni da możliwość dostosowania realizacji tego zadania do stanu kadrowego urzędów pracy. Jeżeli urzędy będą dysponować większą liczbą doradców ds. zatrudnienia będą mogli kontaktować się z klientami częściej. Art. 86. projektu ustawy stanowi, że „Zadania w zakresie pośrednictwa pracy realizują młodszy doradca do spraw zatrudnienia, doradca do spraw zatrudnienia oraz starszy doradca do spraw zatrudnienia”. Proponujemy, aby w przypadku starszego doradcy osoba z wykształceniem wyższym kierunkowym (lub pokrewnym) nie musiała dodatkowo spełniać wymogu ukończenia studiów podyplomowych. Art. 281. projektu ustawy stanowi, że „Marszałek województwa i starosta może przyznać pracownikowi realizującemu zadania określone w ustawie raz na trzy miesiące dodatek motywacyjny finansowany z Funduszu Pracy w kwocie nie przekraczającej 1500 zł”. Wnosimy o zwiększenie wysokości dodatku motywacyjnego, określenie jego wysokości w sposób procentowy w odniesieniu np. aktualnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, a także wypłacanie go w okresach miesięcznych. Należy ponadto dodać zapis, że pochodne dodatku motywacyjnego również są finansowane ze środków Funduszu Pracy. Proponujemy nadanie Art. 331 ust. 7. następującego brzmienia: „OHP mogą udzielić pomocy młodzieży do 25. roku życia w formie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego oraz udział w szkoleniach, kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub innych formach uzyskiwania wiedzy lub umiejętności w celu zdobycia kwalifikacji zawodowych lub zatrudnienia”. Skoro bowiem ustawa wskazuje osoby do 25. roku życia, to nieuzasadnione jest wprowadzanie zapisu odnoszącego się do konkretnego przypadku uczestnika OHP i dodatkowo skracanie okresu udzielania mu pomocy do 21. roku życia. Proponujemy nadanie Art. 340 ust. 7. następującego brzmienia „W celu realizacji przez OHP zadań, o których mowa w art. 331, gmina lub podmiot prowadzący szkoły obowiązani są przekazać do właściwej ze względu na teren działalności jednostki organizacyjnej OHP informacje o młodzieży nierealizującej obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki oraz informacje o osobach powtarzających klasę, mających nadzór kuratorski, trudną sytuację życiowo–bytową (dotkniętych pauperyzacją) w zakresie określonym w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz wskaże szkołę, w której będzie realizowana w 7 i 8 klasie nauka z przyuczeniem do zawodu”. Zasadne jest, aby OHP otrzymywały także informacje o dzieciach, które uczęszczają do szkoły, lecz mierzą się z problemami w realizowaniu obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki. Zawężanie pomocy jedynie do osób nierealizujących obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki powoduje odebranie szans na naukę zawodu wielu dzieciom w trudnej sytuacji. Negatywnie oceniamy to, że Art. 55. ust. 1. pkt 7 projektu ustawy pozbawiono statusu osoby bezrobotnej na kolejne 90 dni stanowić będzie ograniczenie dostępu do pomocy określonej w ustawie. Postulujemy w związku z tym wykreślenie zapisu „na 90 dni”. Osoba powinna mieć możliwość ponownej rejestracji po zakończeniu przebywania na zwolnieniu lekarskim i po potwierdzeniu gotowości do podjęcie pracy przy ponownej rejestracji. W Art. 14. ust. 1. zapisano „Pracodawca jest zwalnia pracownika od pracy w celu wzięcia udziału w posiedzeniach rady rynku pracy. Za czas zwolnienia pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia ustalonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy”. Zalecamy wykreślenie słowa „jest”.
Czytaj więcej
26 października 2022
25 października br. w Krakowie odbyło się pierwsze posiedzenie Rady OPZZ Województwa Małopolskiego kadencji 2022 -2026, podczas której wybrano nowe władze. Przewodniczącą Rady OPZZ Województwa Małopolskiego na kadencję 2022 – 2026 została Monika Miniur. Biuro prasowe OPZZ Rada udzieliła absolutorium ustępującemu kierownictwu i wybrała nowe władze. Przewodniczącą Rady OPZZ Województwa Małopolskiego na kadencję 2022 – 2026 została Monika Miniur (ZZ Pracowników Bankowości). Z kolei wiceprzewodniczącymi zostali: Marzena Biel (ZZ Pracowników ZUS), Małgorzata Jarczyk (ZNP), Zbigniew Karczewski (Małopolska Konfederacja Związków Zawodowych), Józef Kawula (FZZ Metalowców i Hutników w Polsce) i Józef Król ( MZZP Tauron). W zebraniu uczestniczył przewodniczący OPZZ Andrzej Radzikowski.
Czytaj więcej
24 października 2022
21 października br. w siedzibie ZNP w Bydgoszczy, odbyło się pierwsze posiedzenie Rady OPZZ Województwa Kujawsko-Pomorskiego kadencji 2022 -2026. Biuro Rady OPZZ Woj. Kujawsko-Pomorskiego Zebrani wysłuchali sprawozdania z działalności Rady Wojewódzkiej OPZZ za latach 2018 – 2022. Rada udzieliła absolutorium ustępującemu kierownictwu i wybrała nowe władze. Przewodniczącym Rady OPZZ Województwa Kujawsko-Pomorskiego na kadencję 2022 – 2026 wybrano jednogłośnie Haralda Matuszewskiego, natomiast na wiceprzewodniczących: Krzysztofa Markiewicza, Henryka Reszkowskiego i Ryszarda Woźniaka. W zebraniu uczestniczyli wiceprzewodnicząca OPZZ Barbara Popielarz oraz Jarosław Czarnowski przewodniczący Komisji Rewizyjnej OPZZ.
Czytaj więcej
24 października 2022
Strona społeczna Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia na ostatnim posiedzeniu w dniu 21 października br. przyjęła jednogłośnie Stanowisko w sprawie trybu procedowania zmian legislacyjnych w zakresie systemowych rozwiązań w ochronie zdrowia. Stanowisko to mocny głos związków zawodowych i organizacji pracodawców przeciwko wprowadzaniu zmian ograniczających bieżące i przyszłe wydatki Narodowego Funduszu Zdrowia. W ostatnich dniach w dyskusji publicznej głośno wybrzmiały plany Ministra Zdrowia zakładające przenoszenie finansowania wielu wydatków ochrony zdrowia dotychczas finansowanych z budżetu państwa (m.in. ratownictwo medyczne, większość programów polityki zdrowotnej, świadczenia wysokospecjalistyczne) do finansowania ich przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Rozwiązania mają być zawarte w tzw. spec ustawie ,,okołobudżetowej w ochronie zdrowia”, poprzez nowelizację ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty. Oburza fakt, że dotychczas projekt nie został przedstawiony stronie społecznej RDS do konsultacji społecznych, a o jej założeniach dowiadujemy się jedynie z mediów. Stąd Stanowisko strony społecznej Trójstronnego Zespołu mający być sygnałem dla strony rządowej, że partnerzy społeczni nie godzą się na łamanie zasad dialogu społecznego w zakresie konsultacji społecznych, w tym przypadku – w obszarze ochrony zdrowia, w tak ważnych sprawach. Stanowisko strony społecznej Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia w sprawie trybu procedowania zmian legislacyjnych dotyczących systemowych rozwiązań z zakresu ochrony zdrowia –do pobrania Renata Górna, OPZZ
Czytaj więcej
24 października 2022
W Białymstoku odbyło się pierwsze posiedzenie Rady OPZZ Województwa Podlaskiego kadencji 2022 -2026. 21 października wybrano nowe władze Rady. W zebraniu uczestniczył przewodniczący OPZZ Andrzej Radzikowski. Biuro prasowe OPZZ Zebrani wysłuchali sprawozdania z działalności podlaskiej RW w latach 2018 – 2022. Rada udzieliła absolutorium ustępującemu kierownictwu i wybrała nowe władze. Przewodniczącym RW na kadencję 2022 – 2026 wybrano jednogłośnie Jarosława Niczewskiego. Wybrano także wiceprzewodniczących Rady: Andrzeja Aleksiejczuka i Iwonę Kuleszę-Woroniecką. Sekretarzem Rady została Aleutyna Kołos.
Czytaj więcej
21 października 2022
Równość płci na rynku pracy jest dla OPZZ niezwykle ważna, dlatego uważnie przyglądamy się rynkowi pracy pod kątem zagrożeń, takich jak dyskryminacja, mobbing czy molestowanie, a także dbamy o edukację w tym zakresie. 20 października 2022 roku w siedzibie OPZZ odbyło się szkolenie "Bezpieczna firma – przeciwdziałanie molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy". Poprowadził je Instytut Spraw Publicznych w ramach projektu "Nadaj ton - ekonomia społeczna na drodze do równego traktowania kobiet i mężczyzn w miejscu pracy". Biuro prasowe OPZZ Szkolenie poprowadzone przez Instytut Spraw Publicznych składało się z dwóch części: e-learingowej i stacjonarnej w siedzibie OPZZ. Część e-learningowa, którą można było rozpocząć w dowolnym czasie jeszcze przed szkoleniem stacjonarnym, dotyczyła podstawowych zagadnień z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji w miejscu pracy. Część stacjonarna miała już charakter aktywny i angażujący - podczas szkolenia w siedzibie OPZZ uczestnicy zapoznali się z elementami prawnymi oraz podstawami z zakresu interwencji kryzysowej i udzielania wsparcia psychologicznego osobom doświadczającym molestowania seksualnego w miejscu pracy. Taka wiedza jest niezbędna, aby wypracować rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo wszystkich pracowników oraz skutecznie przeciwdziałać takim formom przemocy. ................................................. Co zrobić, aby miejsca pracy były bezpieczne, równe i traktowały wszystkich z godnością? Pomóc mogą w tym materiały szkoleniowe w formie e-learningu (w języku polskim), które polecamy wszystkim - zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Dzięki szkoleniu: wzrośnie poziom Waszego zrozumienia i uwrażliwienia na zjawisko molestowania seksualnego w miejscu pracy poznacie kluczowe przepisy prawne dotyczące tego zjawiska dowiecie się, jak skutecznie reagować na przejawy molestowania seksualnego w miejscu pracy nauczycie się, jak zadbać o osobę doświadczającą molestowania seksualnego w miejscu pracy Materiały szkoleniowe do pobrania TUTAJ
Czytaj więcej
21 października 2022
20 października zakończyła się trzecia część Akademii Organizowania, realizowana przy współpracy i wsparciu Fundacji Friedricha Eberta. Dwudniowe szkolenie poprowadzili trenerzy biznesu i coachowie z Ośrodka Rozwoju Personalnego EFROS. Biuro prasowe OPZZ Tym razem Strategiczna Akademia Organizowania OPZZ to tak zwany „Top of” poprzednich dwóch części Akademii Organizowania. Wzięli w niej udział uczestnicy wytypowani z trzech grup biorących udział w poprzednich częściach. Szkolenie to miało na celu reagowanie na zmiany, jakie pojawiają się w otaczającym nas świecie i ukierunkowane na wzmacnianie roli związków zawodowych oraz zaangażowania naszych członków. Nie możemy stać biernie i tylko przyglądać się zmianom. Musimy być więc stroną aktywną i reagować na to, co dzieje się wokół nas. Tym razem dwudniowe szkolenie poprowadzili trenerzy biznesu i coachowie z Ośrodka Rozwoju Personalnego EFROS: Monika Goc i Dariusz Goc. Tym razem konspektem merytorycznym prowadzonym w formie warsztatów było zapoznanie z metodą tworzenia strategii związku zawodowego w perspektywie średnio- i długoterminowej, w tym wartości organizacji oraz ich roli w budowaniu wizji i wspieraniu strategii związków. Kolejnym zagadnieniem były cele krótko-, średnio- i długoterminowe. Mogliśmy zgłębić specyfikę ryzyka i kamienie milowe strategii. Ostatnim z elementów szkolenia był monitoring jego wykonywania. Po pigułce komunikacyjnej, dzięki której mieliśmy okazję pogłębić kompetencje komunikacji interpersonalnej i praktycznie przećwiczyć wystąpienia publiczne. Pragniemy podziękować Fundacji Freidricha Eberta za wsparcie oraz trenerom i naszym uczestnikom za zaangażowanie i niebywałą atmosferą, podczas której mogliśmy korzystać z narzędzi, wypracowywując strategie. Jednocześnie zapraszamy wszystkich Państwa do udziału w kolejnych edycjach Akademii Organizowania.
Czytaj więcej
21 października 2022
Ze smutkiem zawiadamiamy o śmierci Krystiana Harasimiuka - Przewodniczącego Związku Zawodowego w firmie Whirlpool we Wrocławiu. To wielka strata dla naszego ruchu związkowego. Straciliśmy Przyjaciela mocno zaangażowanego w sprawy pracownicze i społeczne. Pogrzeb Krystiana Harasimiuka odbędzie się 24 października (poniedziałek) o godz.13.00 w Kościele parafialnym w Mirkowie, ul. Kościelna 2. Wyrazy współczucia Rodzinie i Najbliższym w imieniu Rady OPZZ Województwa Dolnośląskiego składa Przewodniczący Rady Andrzej Otręba
Czytaj więcej
20 października 2022
19 października odbyła się manifestacja organizowana przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce i Forum Związków Zawodowych. Manifestujący z różnych branż i organizacji domagali się zniesienia wygasającego charakteru emerytur pomostowych. W centrum Warszawy zgromadziło się ponad 2 tysiące osób. Biuro Prasowe OPZZ Manifestacja rozpoczęła się o godzinie 11.00 pod Pałacem Kultury i Nauki, skąd manifestujący wyruszyli ulicami Warszawy pod budynek Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Zgromadzonych powitał przewodniczący zgromadzenia Leszek Miętek — prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce. Podczas manifestacji ws. emerytur pomostowych głos zabrali także wiceprzewodniczący OPZZ: Barbara Popielarz, Sebastian Koćwin i Piotr Ostrowski, wspólnie apelując do Minister Rodziny i Polityki Społecznej o zniesienie wygasającego charakteru emerytur pomostowych. W trakcie manifestacji przekazano petycję dotyczącą uchylenia przepisu art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych, zakładającego ich stopniowe wygaszanie oraz poszerzenia wykazu prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. Niestety Pani Minister Rodziny i Polityki Społecznej Marlena Maląg nie znalazła czasu, aby porozmawiać z delegacją. Petycję złożono na ręce wiceministra Stanisława Szweda. Treść petycji TUTAJ Emerytury pomostowe. Dlaczego wyszliśmy na ulice? Emerytury pomostowe miały być ściśle powiązane z budową alternatywnego systemu ochrony osób wykonujących prace uciążliwe. Oznaczało to wolę ścisłego powiązania obowiązku opracowania strategii z wygasającym charakterem emerytur pomostowych. Pomimo tego, że już 8 lat temu upłynął ostateczny termin na przygotowanie strategii, rząd do tej pory nie wywiązał się z nałożonego na niego zobowiązania. Niespełnienie obietnicy stworzenia strategii sektorowej, a także fakt, że zakładany postęp technologiczny nie poprawił warunków pracy w stopniu upoważniającym do stwierdzenia, że warunki szkodliwe zostały w całości wyeliminowane, czyni postulat uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych w pełni zasadnym. Wątpliwości konstytucyjne budzą również przepisy prawne, zgodnie z którymi pracodawca opłaca składki na Fundusz Emerytur Pomostowych za zatrudnionych przez siebie pracowników, którzy nigdy nie nabędą prawa do emerytury pomostowej. Prowadzi to do rażąco niesprawiedliwych sytuacji, w których zatrudnieni w tym samym zakładzie pracy, na takich samych stanowiskach i wykonujący taką samą pracę mają inną sytuację prawną, uzależnioną jedynie od daty podjęcia pracy. Dziś ponad 300 tys. osób pracuje w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, w bardzo ciężkich warunkach. Duża część z nich nigdy nie otrzyma świadczenia, pomimo że z ich wynagrodzeń odprowadzane są składki na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP). Podczas manifestacji zwrócono również uwagę na konieczność weryfikacji i poszerzenia katalogu prac wykonywanych w szczególnych warunkach oraz prac o szczególnym charakterze. Wszystkim manifestującym ws. zniesienia wygasającego charakteru emerytur pomostowych — serdecznie dziękujemy!
Czytaj więcej
20 października 2022
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych i Federacja Przedsiębiorców Polskich postulują wprowadzenie możliwości odliczenia od podatku PIT wydatków na prywatne świadczenia zdrowotne. W jej ramach możliwe byłoby odliczenie od podatku kwoty 15 proc. wydatków na świadczenia zdrowotne ponoszone przez podatników z prywatnych środków. Czy rząd weźmie pod uwagę tę propozycję? Biuro prasowe OPZZ Ulga podatkowa 15 proc. na prywatne leczenie. Czy rząd przychyli się do propozycji OPZZ i FPP? OPZZ i FPP chcą wprowadzenia w polskim systemie podatkowym ulgi w PIT, w ramach której możliwe byłoby odliczenie od podatku kwoty 15 proc. wydatków na świadczenia zdrowotne, ponoszonych przez podatników z prywatnych środków. Podobne rozwiązanie funkcjonowało w Polsce do końca 2000 r. Zostało ono wówczas uchylone ze względu na reformę systemu ubezpieczeń zdrowotnych, w której zakresie zapłacona składka zdrowotna mogła być odliczona od podatku. Polski Ład, wprowadzony na początku roku, zlikwidował jednak to rozwiązanie. Dziś OPZZ i FPP postulują przywrócenie unowocześnionej formy ulgi na wydatki zdrowotne, finansowane z własnych środków obywateli. Kto skorzysta na uldze? Od podatku można byłoby odliczyć 15 proc. wydatków poniesionych na świadczenia z prywatnych środków podatnika, na czym skorzystaliby wszyscy: pacjenci, sektor prywatnej oraz publicznej ochrony zdrowia, a także finanse publiczne — uszczelnienie szarej strefy w obszarze usług zdrowotnych mogłoby przynieść nawet 1,6 mld zł dodatkowych wpływów podatkowych rocznie. Według Andrzeja Radzikowskiego, przewodniczącego OPZZ, najważniejszą korzyścią dla pracowników, wynikającą z wprowadzenia proponowanego przez FPP i OPZZ rozwiązania byłoby odciążenie budżetów ich gospodarstw domowych — wydatki na opiekę zdrowotną nierzadko są ich istotną częścią. Przeciętna czteroosobowa rodzina może zaoszczędzić dzięki 15 proc. uldze podatkowej nawet 530 zł rocznie. OPZZ i FPP chcą rozwiązań, które wpłyną na dostępność świadczeń i poprawę stanu zdrowia pracowników OPZZ i FPP postulują, aby dodatkowe wpływy osiągnięte dzięki wprowadzeniu 15 proc. ulgi podatkowej na wydatki w prywatnej ochronie zdrowia zasiliły Narodowy Fundusz Zdrowia. Takie środki mogłyby być przeznaczone na zwiększenie dostępności świadczeń w ramach publicznej ochrony zdrowia. Do rozliczania ulgi pomocny byłby system informatyczny Centrum e-Zdrowia, pacjent nie musiałby więc zajmować się tym sam. Informacja o wykonanych świadczeniach byłaby dostępna na Internetowym Koncie Pacjenta, a dane zbiorcze o wartości zrealizowanych usług trafiałyby do Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Umożliwiałoby to automatyczne rozliczenie ulgi w usłudze e-PIT i zdejmowałoby z pacjenta wszelkie obowiązki formalne. Dodatkową korzyścią ze wdrożenia tak nowoczesnego systemu byłoby umożliwienie budowy kompleksowej mapy potrzeb zdrowotnych w skali całego kraju. Obecnie dostępne dane dotyczą głównie publicznej ochrony zdrowia, co uniemożliwia pełną identyfikację potrzeb zdrowotnych, które zaspokajane są w prywatnych placówkach. Czy zwrot pieniędzy za prywatne leczenie będzie możliwy? OPZZ i FPP liczą, że rząd jak najszybciej przychyli się do tej propozycji. 4 października br. pismo ze stanowiskiem dotyczącym wprowadzenia ulgi zdrowotnej w rozliczeniu PIT złożono Premierowi RP Mateuszowi Morawieckiemu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Pismo do pobrania TUTAJ
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA - Aplikacje i strony internetowe