23 listopada 2023
Na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się uroczystość wręczenia Nagród Głównego Inspektora Pracy. Wśród nagrodzonych są przedstawiciele organizacji zrzeszonych w OPZZ. Biuro prasowe OPZZ 22 listopada na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się uroczystość wręczenia nagród i wyróżnień Głównego Inspektora Pracy. Rozstrzygnięto dwa konkursy - "Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej” i ,,Najaktywniejszy Społeczny Inspektor Pracy”, a także przyznano Nagrodę Głównego Inspektora im. Haliny Krahelskiej oraz Nagrodę im. Romana Giedrojcia. Wśród nagrodzonych, jak co roku, są przedstawiciele organizacji zrzeszonych w OPZZ. Nagrody Głównego Inspektora Pracy dla członków organizacji zrzeszonych w OPZZ Piotr Dubrownik, MZZ Rewidentów Taboru laureat Nagrody Głównego Inspektora Pracy im. Haliny Krahelskiej Jest przewodniczącym Międzyzakładowego Związku Zawodowego Rewidentów Taboru. Od 2002 roku działa w Ogólnopolskim Porozumienia Związków Zawodowych, m.in. uczestnicząc w realizowanych przez centralę związkową oraz struktury branżowe OPZZ w inicjatywach krajowych i międzynarodowych na rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach pracy branży kolejowej. Organizator cyklu warsztatów praktycznych z zakresu prewencji wypadkowej w kolejnictwie oraz konferencji branżowych poświęconych tematyce bezpieczeństwa i higieny pracy. Odpowiada za działania związane z koordynacją przestrzegania prawa pracy i poprawy warunków pracy w zakładach na terenie całego kraju, w których organizuje szkolenia z tego zakresu. Jako przedstawiciel OPZZ, biorąc aktywny udział w inicjatywach zmierzających do zwiększenia świadomości w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa w środowisku pracy, pozostaje cennym partnerem w realizacji zadań Państwowej Inspekcji Pracy. Piotr Dubrownik miał realny wpływ na udoskonalenie rozwiązań organizacyjno-prawnych, które przyczyniły się do poprawy warunków pracy na kolei. Jest osobą zasługującą na najwyższe uznanie. Jego postawa, wysokie standardy etyki oraz całokształt działalności zawodowej i związkowej czynią go niekwestionowanym wzorem do naśladowania. Piotr Ostrowski, przewodniczący OPZZ Sławomir Mitrus, laureat konkursu "Najaktywniejszy społeczny inspektor pracy" Zakładowy społeczny inspektor pracy w zakładzie Lubelski Węgiel "Bogdanka" S.A. w Puchaczowie. Wiceprzewodniczący prac komisji ds. BHP oraz członek dwóch komisji ds. wynagradzania oraz konkursowej wiedzy BHP. Z jego inicjatywy systematycznie wprowadzano środki ochrony indywidualnej, ograniczające skutki doznanych urazów i zmniejszające prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Kierował pracą 40 oddziałowych społecznych inspektorów pracy w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych przedsiębiorstwa. Od lat jest aktywny w działaniach na rzecz współudziału partnerów społecznych w zakresie BHP i uprawnień pracowniczych. Mirosław Pawlak, laureat konkursu "Najaktywniejszy społeczny inspektor pracy" Od 2021 roku pełni funkcję społecznego inspektora pracy w "Tramwajach Warszawskich Sp. z o.o. w Warszawie. Brał udział w corocznych przeglądach warunków pracy, obejmujących kontrolę stanu budynków i pomieszczeń oraz warunków na stanowiskach pracy. Od lat wyróżnia się wyjątkowym zaangażowaniem, a w 2022 roku jego działania doprowadziły do poprawy warunków pracy na wielu stanowiskach. Dzięki jego inicjatywie wytoczono ciągi komunikacyjne w warsztacie mechanicznym tak, aby uniknąć kolizji podczas wykonywania prac tokarskich i szlifierskich oraz wyznaczono przejścia dla pieszych na terenie zajezdni.
Czytaj więcej
22 listopada 2023
Spółka Termika z Dolnego Śląska znalazła sposób na cofnięcie się w czasie, jednego dnia zwalniając cały zarząd związku zawodowego, który powstał zaledwie kilka tygodni temu. OPZZ Konfederacja Pracy interweniuje i upomina pracodawcę, że stosowanie praktyk z lat 90., kiedy zwolnienia związkowców były na porządku dziennym, to już przeszłość. Biuro prasowe OPZZ Termika Spółka z.o.o działająca w branży sprzedaży detalicznej pieczywa, ciast, wyrobów ciastkarskich i cukierniczych w ciągu zaledwie jednego dnia zwolniła cały zarząd organizacji związkowej. Związek zawodowy działający w ramach OPZZ Konfederacja Pracy działał w firmie zaledwie od kilku tygodni. Nowopowstała organizacja zawodowa w spółce Termika Spółka z.o.o wystąpiła do pracodawcy o uregulowanie podstawowych kwestii, takich jak chociażby wewnętrzne regulaminy pracy. Pracodawca nie podjął nawet próby rozmowy z związkiem zawodowym, początkowo obniżając wynagrodzenia, by ostatecznie dyscyplinarnie zwolnić cały zarząd organizacji. To złamanie prawa i podła praktyka, którą na porządku dziennym stosowano 25-30 lat temu. Michał Lewandowski, przewodniczący OPZZ Konfederacja Pracy alarmuje, że dziś polski pracownik jest już w zupełnie innym miejscu. Istnieją rozwiązanie prawne, które zabezpieczają związkowców w takich sytuacjach. Nie ma naszej zgody na takie traktowanie pracowników w XXI wieku! Komentarz Michała Lewandowskiego:
Czytaj więcej
22 listopada 2023
OPZZ protestuje przeciw pomijaniu uzdrowisk w możliwości przedłużenia o rok rozliczenia finansowego za gotowość do udzielania świadczeń zdrowotnych w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego w czasie pandemii Covid – 19. Negatywną opinię w tej sprawie OPZZ skierowało do Ministerstwa Zdrowia wspólnie ze Związkiem Zawodowym Uzdrowisk Polskich. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej skierowany do konsultacji społecznych jest w dużym stopniu odpowiedzią na apel wielu świadczeniodawców udzielających tych świadczeń w czasie pandemii. Chodzi o wprowadzenie przedłużenia możliwości rozliczenia środków otrzymanych z Narodowego Funduszu Zdrowia w formie zaliczki na świadczenia zdrowotne - obecne przepisy stawiają graniczną datę do końca br. Dla OPZZ i organizacji związkowych reprezentujących sektor sanatoryjno – uzdrowiskowy, zakłady lecznictwa uzdrowiskowego są szczególnie istotne. Należy pamiętać, że uzdrowiska nie świadczyły żadnych usług leczniczych z powodów nie leżących po ich stronie. Lecznictwo uzdrowiskowe było przez z 9 - miesięcy zamrożone, w związku z czym podmioty nie powinny być obciążane finansowo i zobowiązane do zwrotu środków finansowych, często niemożliwych do odpracowania. Zawsze prezentowaliśmy pogląd, że finansowanie w części, przez Narodowy Fundusz Zdrowia w wysokości 1/12 wypłacanych zaliczek, powinno być traktowane jako zapłata za gotowość realizacji podpisanych kontraktów o udzielanie świadczeń zdrowotnych, a nie jako zaliczka. Zaproponowane przepisy nowelizacji rozporządzenia zupełnie pomijają uzdrowiska. Jest to niezrozumiałe, bo resort zdrowia doskonale zna problem, choćby dzięki wielokrotnym apelom i wnioskom naszego środowiska uzdrowiskowego, przekazywanym zwłaszcza w ostatnim roku. Sprawa rozliczenia ww. zaliczek pobranych przez świadczeniodawców uzdrowiskowych w czasie pandemii Covid – 19, była omawiana na wniosek strony społecznej jako pilna interwencja podczas wrześniowego posiedzenia Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia. Kwota do zwrotu jest niebagatelna - zgodnie z informacją NFZ świadczeniodawcom uzdrowiskowym pozostało do spłaty (w ramach pobranych zaliczek ryczałtowych) ponad 161 mln zł.Do dnia dzisiejszego połowa uzdrowisk nie spłaciła swoich zobowiązań.Mamy nadzieję na zmianę stanowiska resortu zdrowia w tej kwestii. (rg)
Czytaj więcej
21 listopada 2023
Związek Zawodowy Pracowników Rolnictwa w RP realizuje projekt finansowany z funduszy UE, w ramach którego ukazał się podręcznik "Praktyczny podręcznik dotyczący zwiększania zaangażowania w rolnictwie". Praktyczny podręcznik dotyczący zwiększania zaangażowania w rolnictwie do pobrania TUTAJ Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej.
Czytaj więcej
20 listopada 2023
17 listopada członkowie Branży OPZZ Przemysł dyskutowali na temat sytuacji w przedsiębiorstwach tego sektora. Posiedzenie Branży poprowadził jej przewodniczący - Mirosław Grzybek z Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników. Omówiono szczegółowo koniunkturę w poszczególnych sektorach przemysłu. Spostrzeżenia członków Branży OPZZ Przemysł potwierdziły dane statystyczne opisujące kondycję tej branży przedstawione przez Norberta Kusiaka, dyrektora Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ. Kondycja przemysłu Pomimo że kondycja branży przemysłowej jest od wielu miesięcy osłabiona, forma poszczególnych przedsiębiorstw jest zróżnicowana. Wskazywano, że w hutnictwie obserwowane jest ograniczenie zapotrzebowania na krajową produkcję stali, które przekłada się na decyzje o zmniejszeniu produkcji przez niektóre przedsiębiorstwa i zastosowaniu postojowego dla pracowników. Podobne działania obserwowane są w zakładach hutniczych na Węgrzech czy w Rumunii. Na krajowych producentów stali ma przede wszystkim wpływ sytuacja na rynku europejskim, w tym napływ na polski rynek stali produkowanej w tzw. państwach trzecich, czyli spoza UE. Rośnie w związku z tym obawa o koniunkturę na krajową stal, a w konsekwencji możliwość utrzymania zatrudnienia w zakładach hutniczych, koksowniach i walcowniach w dłuższym czasie. Zakłady, w których kondycja finansowa jest na ten moment dobra jest konsekwencją m.in. wzrostu cen stali po 2020 r. oraz realizacji pozyskanych zamówień na produkty. W najbliższej przyszłości na kondycję przemysłu z pewnością wpływ będzie miała polityka w obszarze hurtowych cen energii, a także poziom nakładów inwestycyjnych przeznaczanych przez przedsiębiorstwa przemysłowe na wzrost innowacyjności. Sytuacja przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej jest z kolei w dużym stopniu uzależniona od możliwości zakupowych konsumentów. Ich budżety są jednak od dłuższego czasu mocno nadwyrężone wysokim wzrostem kosztów utrzymania w związku z notowaną inflacją oraz realnym obniżeniem się siły nabywczej wynagrodzeń. Powoduje to spadek zapotrzebowania na nowe auta. Na branżę silnie oddziałują również procesy związane ze zmianami technologicznymi i polityką klimatyczną, która promuje auta o napędzie elektrycznym a generuje zmniejszenie zapotrzebowania na auta spalinowe i konieczność przekształceń produkcji. W sektorze produkującym wyroby motoryzacyjne na potrzeby obronności na kondycję zakładów pracy w dużym stopniu ma wpływ polityka państwa w obszarze zamówień publicznych. W ocenie związkowców, powinna ona w znacznie większym stopniu uwzględniać działania na rzecz wykorzystania i wzrostu potencjału krajowych przedsiębiorstw produkujących na potrzeby obronności kraju. Co z wynagradzaniem pracowników przemysłu? Członkowie Branży dyskutowali również o polityce wynagradzania pracowników w przemyśle oraz stanie negocjacji płacowych w tym sektorze prowadzonych przez związki zawodowe z pracodawcami. Wiele z procesów negocjacyjnych nadal trwa, natomiast te zakończone porozumieniem w sprawie poziomu wzrostu wynagrodzeń stanowią przykład skuteczności związkowców OPZZ w reprezentowaniu interesu pracowników. Kwestie płacowe są szczególnie istotne dla pracowników przedsiębiorstw z sektora przemysłu lekkiego, w którym szczególnie pracownicy z zakładów odzieżowych borykają się z niskimi wynagrodzeniami oraz konkurencją wyrobów z państw trzecich. Związki zawodowe zrzeszone w OPZZ aktywnie działają na rzecz organizowania pracowników tego sektora i wzrostu ich wynagrodzeń, co nie jest łatwe przy rozproszeniu zakładów pracy w tym sektorze. Dialog społeczny prowadzony w zakładach pracy w obszarze wzrostu wynagrodzeń potwierdza konieczność wprowadzenia rozwiązań oddziałujących na system wynagradzania pracowników w gospodarce – wskazała wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz. Dlatego OPZZ postuluje wprowadzenie do porządku prawnego obowiązku prowadzenia corocznych negocjacji w sprawie wzrostu wynagrodzeń w przedsiębiorstwach oraz - ustalanego w każdym roku w drodze negocjacji w Radzie Dialogu Społecznego - wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw. Instrument ten (poza kluczowym narzędziem poprawy warunków płacowych pracowników jakim jest ustawowy wzrost płacy minimalnej) stanowiłby narzędzie pozwalające ograniczyć spłaszczenie wynagrodzeń w zakładach pracy. Ponadto wiceprzewodnicząca OPZZ Barbara Popielarz przedstawiła członkom Branży OPZZ Przemysł informacje o planowanych działaniach OPZZ w najbliższych miesiącach oraz postulaty OPZZ dotyczące zmian w systemie podatkowym, które mają na celu zwiększenie dochodów do dyspozycji pracowników oraz poprawę atrakcyjności zatrudnienia na umowę o pracę. (KP)
Czytaj więcej
17 listopada 2023
17 listopada weszły w życie znowelizowane przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 2023 r., poz. 2367). W ocenie OPZZ wciąż wiele stanowisk pracy pozostanie poza nawiasem regulacji ustawowych. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem regulacji zmienia się wiele przepisów obowiązujących od ponad 20 lat m.in. rozumienie stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, zapewnienie pracownikowi oprócz okularów także szkieł kontaktowych korygujących wzrok, zmiana definicji systemu komputerowego, uwzględnienie systemów przenośnych (np. laptopów) do wykonywania pracy. O zmianach pisaliśmy więcej TUTAJ - Zmiany w prawie pracy: monitor stacjonarny i szkła kontaktowe dla pracownika Pomimo wielu zasadnych zmian dostosowujących prawo do aktualnych warunków pracy wykonywanych na stanowiskach pracy z wykorzystaniem monitorów ekranowych, jako związkowcy z OPZZ ubolewamy, że przepisy odnośnie pracy na stanowiskach z wieloma monitorami ekranowymi wciąż pozostają poza regulacjami prawnymi. W trakcie konsultacji społecznych organizacje branżowe OPZZ zwracały uwagę na ten problem - obecny zwłaszcza w branżach z szeroko rozumianym bezpieczeństwem publicznym, transporcie, centrach sterowania ruchem kolejowym itp. Niestety, przepisy znowelizowanego rozporządzenia niestety, nie zauważyły tych stanowisk. Nadal będziemy postulować zmiany prawne regulujące pracę na stanowiskach pracy z wieloma monitorami, zwracając się w najbliższym czasie do właściwego resortu. Pomimo wciąż braku regulacji prawnych w tym obszarze, OPZZ zwróciło się do Centralnego Instytutu Ochrony Pracy i Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi o rozwiązania oparte na badaniach naukowych i dotychczasowej praktyce prowadzonej przez obie jednostki, by wesprzeć pracowników zarówno w perspektywie krótkofalowej – proponując już gotowe rozwiązania, jak i długofalowej – kontynuując badania odnośnie ergonomii pracy na tych stanowiskach. Istotne obecnie dla organizacji związkowych OPZZ są m.in.: dobre praktyki i wytyczne dla pracodawców odnośnie rozpowszechnienia do stosowania przez pracodawców narzędzia pomiarowego, jakim jest okulograf stosowany do oceny obciążenia (zmęczenia) narządu wzroku pracownika, badania naukowe w zakresie maksymalnej liczby monitorów ekranowych różnego przeznaczenia, które mogą być przypisane pojedynczemu pracownikowi do obsługi, obserwacji czy też nadzoru, uznawanie przez pracodawców prawa pracownika do uzyskania okularów korygujących wzrok na stanowiskach pracy z wieloma monitorami, badania naukowe w zakresie uwarunkowań medycznych i sprawności psychofizycznej pracownika oraz możliwych konsekwencji wynikających z nadmiernego obciążenia ludzkiej percepcji, na stanowiskach pracy z wieloma monitorami ekranowymi. Załączniki:Pismo OPZZ do Dyrektora CIOPPismo OPZZ do Dyrektora Instytutu Medycyny Pracy
Czytaj więcej
16 listopada 2023
17 listopada - 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Ustaw - wejdzie w życie rozporządzenie ministra rodziny i polityki społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 2023 r., poz. 2367). Co się zmienia? Dodatkowy monitor dla pracownika pracującego na laptopie Już w najbliższy piątek wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Pracownik pracujący na laptopie będzie mieć prawo domagać się od pracodawcy wyposażenia stanowiska pracy w monitor stacjonarny. Może więc zwiększyć komfort pracy, podpinając swojego laptopa do monitora. Takie ułatwienie dotyczy także pracowników pracujących zdalnie - w taki sam sposób będzie można dostosować stanowisko pracy w domu. Z nowelizacji załącznika do rozporządzenia wynika jednak, że w przypadku stosowania urządzeń przenośnych na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, powinno być ono wyposażone w: stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, a także w dodatkową klawiaturę i mysz. Co to oznacza w praktyce? Pracownik korzystający z laptopa nie może więc zmusić swojego pracodawcy do zapewnienia mu dodatkowego monitora stacjonarnego. Pracodawca może dostosować stanowisko pracy na dwa sposoby i wybrać mniej kosztowne rozwiązanie w postaci podstawki. Co więcej, takie doposażenie stanowiska pracy w praktyce umożliwiłoby pracownikowi tanio odkupić od pracodawcy monitor, na przykład po kilku latach użytkowania. Szkła kontaktowe dla pracownika: możliwa refundacja Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom nie tylko refundację okularów, ale także szkieł kontaktowych - jeśli wyniki badań okulistycznych wykażą taką potrzebę noszenia ich w trakcie pracy przed monitorem. Obecnie pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom zwrot kosztu zakupu okularów, jeżeli podczas badania lekarz medycyny pracy zaświadczy konieczność pracy w okularach. po nowelizacji refundacją zostaną objęte również soczewki kontaktowe. Co ważne, refundacja zarówno ich, jak i okularów przysługuje pracownikom, którzy pracują przed komputerem co najmniej przez cztery godziny dziennie.(JZ)
Czytaj więcej
15 listopada 2023
Na dziś przypada symboliczny dzień, od którego kobiety pracują do końca roku „za darmo”. Dzień ten pokazuje, ile dodatkowo dni do końca roku muszą przepracować kobiety aby otrzymać takie samo wynagrodzenia jakie otrzymują mężczyźni. Winna jest luka płacowa - różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn. Unia Europejska chce w ten sposób zwrócić uwagę na problem nierównego wynagradzania pracowników ze względu na płeć. Likwidacja luki płacowej jest jednym z postulatów programowych OPZZ. Jak wynika z raportu Global Gender Gap Report 2022, luka płacowa wynosiła w Polsce 8,7%. Szacuje się, że przy obecnym tempie do wyrównania różnic między wynagrodzeniami różnych płci może dojść za około 130 lat. Choć na tle państw Unii Europejskiej, Polska według Eurostatu notowała w 2020 r. niższy poziom luki płacowej (4,5% wobec średniej unijnej wynoszącej 13%), jednak szczegółowe dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące tego zjawiska w 2020 r. wskazują, że kobiety zarabiały w Polsce średnio od 4,5% do 14,7% mniej niż mężczyźni. Jeszcze większe zróżnicowanie wynagrodzeń kobiet i mężczyzn wskazuje widoczne jest po uwzględnieniu ich wykształcenia i sekcji gospodarki, w której wykonywana jest praca. Najwyższa luka płacowa (30,4%) wystąpiła w sekcji PKD Działalność finansowa i ubezpieczeniowa, w której wśród zatrudnionych było blisko 2 razy więcej kobiet niż mężczyzn. „Musimy doprowadzić do przestrzegania na rynku pracy zasady równa płaca za tą samą pracę, mówi wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz.” Konieczne są działania państwa prowadzące do przestrzegania zasady równego traktowania pracowników w miejscu pracy przez pracodawców, w szczególności pod względem płacowym. W tym celu warto, aby związki zawodowe cyklicznie występowały do pracodawców o informacje na temat poziomu wynagrodzeń pracowników w zakładzie pracy ze względu na płeć i na ich podstawie prowadziły dialog z pracodawcą na rzecz urzeczywistnienia zasady równa płaca za tę samą pracę w praktyce. (KP)
Czytaj więcej
15 listopada 2023
Głównym celem projektu jest wzmocnienie zdolności organizacji pracowniczych do radzenia sobie na poziomie UE/transnarodowym z wyzwaniami związanymi ze zmianami w zatrudnieniu, pracy i dialogiem społecznym, zwłaszcza tymi wynikającymi z digitalizacji pracy. Zostaną one osiągnięte poprzez rozwój stałej sieci urzędników ds. digitalizacji związków zawodowych z 9 krajów (sieć TUDO), wdrożenie kursu online dla przedstawicieli pracowników oraz wzmocnienie współpracy między organizacjami pracowniczymi na poziomie UE i krajowym po kryzysie covidowym (w tym także ze szczególnym uwzględnieniem przyspieszenia procesów digitalizacji po Covid-19). Członkowie sieci TUDO zostaną odpowiednio przeszkoleni, zdobędą szczegółową wiedzę na temat wszystkich regulacji UE dotyczących procesów digitalizacji, będą stale wymieniać swoją wiedzę i doświadczenia, opracują zalecenia na poziomie UE i krajowym, mające na celu radzenie sobie z nowymi wyzwaniami i przekazywanie know-how swoim organizacjom. Projekt skoncentruje się na budowaniu zdolności związków zawodowych w krajach uczestniczących i poza nimi. Opracowany zostanie plan działań oraz rekomendacje oparte na danych krajowych, skupiające się na tym, co związki zawodowe mogą zrobić, aby wdrożyć ramową umowę europejskich partnerów społecznych dotyczącą digitalizacji. Projekt skoncentruje się na rekomendacjach i najlepszych praktykach w obszarze digitalizacji i jej wpływu na życie społeczne i gospodarcze pracowników (porozumienia dotyczące godziwej pracy, prawo do przerwy od pracy, równowaga między pracą a życiem itp.). Beneficjent: Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych Partnerzy: • GENERAL WORKERS UNION TRADE UNION – GWU (MT) • TURKIYE DEVREMCI ISCI SENDIKALARI KONFEDERASYON – DISK (TR) • FUNDACION CULTURAL PRIMERO DE MAYO - CULTURAL 1 DE MAYO – F1m (ES) • CONFEDERAZIONE GENERALE ITALIANA DEL LAVORO - CGIL • CONFEDERATION OF AUTONOMOUS TRADE UNIONS OF SERBIA – CATUS (RS) • ZVEZA SVOBODNIH SINDIKATOV SLOVENIJE - ZSSS (Sl) • MAGYAR SZAKSZERVEZETI SZOVETSEG – MASZSZ (HU) Partnerzy stowarzyszeni: • THE EUROPEAN TRADE UNION CONFEDERATION – ETUC • EUROCADRES • THE NATIONAL TRADE UNION CONFEDERATION - CARTEL ALFA Funded by the European Union. Views and opinions expressedare however those of the author(s) only, and do notnecessarily reflect those of the European Union or European Commission.Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them. Newsletter 15.10.2024 #cyfryzacja #OPZZ #TUDO #związki zawodowe Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych jest liderem projektu Trade Union Digitalization Officers (TUDO) for Effective Trade Unions in the new digital world of work. Projekt ma na celu wzmocnienie pozycji pracowników i ich przedstawicieli, pomagając im poruszać się w szybko zmieniającym się środowisku cyfryzacji w miejscu pracy. Ta inicjatywa łączy związki zawodowe i partnerów społecznych z 8 państw członkowskich UE oraz 2 krajów kandydujących. Wspólnie pracujemy nad tym, aby transformacja cyfrowa w miejscu pracy odbywała się w sposób korzystny dla wszystkich.... Więcej Newsletter 1-10.10.2024 Informujemy, iż w ramach projektu TUDO została zorganizowana dla powołanych w ramach projektu ekspertów sesja robocza. Spotkanie odbyło się w Krakowie w Polsce i było prowadzone przez eksperta powołanego przez OPZZ – Pana Dominika Owczarka. Warsztat miał na celu opracowanie zaleceń dla partnerów społecznych dotyczących zapewnienia ochrony praw pracowników w kontekście procesów cyfryzacji. Eksperci TUDO skupili się na pięciu obszarach tematycznych: wdrożenie Porozumienia Ramowego Europejskich Partnerów Społecznych w sprawie cyfryzacji, telepraca i prawo do odłączenia, praca na platformach, wpływ cyfryzacji na warunki pracy oraz cyfryzacja jako temat negocjacji zbiorowych i dialogu społecznego. W załączeniu całość dokumentacji ze spotkania. Plik do pobrania TUTAJ Z przyjemnością informujemy, że zakończyliśmy etap realizacji projektu dotyczący stworzenia sieci TUDO - pełnomocników ds. cyfryzacji związków zawodowych i przeprowadziliśmy sesje szkoleniowe dla ekspertów. Szkolenia poprowadził ekspert zewnętrzny OPZZ – Pan Dominik Owczarek. Każdy uczestnik szkolenia wziął udział w dwóch jednodniowych sesjach online oraz 3 dniowym szkoleniu, które odbyło się w Maladze. Tematyka szkoleń obejmowała pracę na szczeblu UE w zakresie digitalizacji, wdrażanie europejskiej ramowej umowy partnerskiej z perspektywy partnerów społecznych UE, wytyczne i zalecenia na szczeblu UE dotyczące kroków, jakie powinny podjąć związki zawodowe w celu wspierania wdrażania Europejskiej Ramowej Umowy Partnerów Społecznych w zakresie Digitalizacji i innych powiązanych dokumentów. Zaprezentowane zostały sytuacje w konkretnych krajach partnerskich: Polska, Serbia, Słowenia, Hiszpania, Rumunia, Węgry, Malta, Włoch, Turcja (studia przypadków, problemy napotykane przez TUDOs) oraz towarzyszyła nam wspólna dyskusja mająca na celu zidentyfikowanie wspólnych rozwiązań dla przedstawionych problemów. W załączeniu sprawozdania z każdego spotkania oraz prezentacje.
Czytaj więcej
14 listopada 2023
Zagrożenia zawodowe w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zdrowia psychicznego w placówkach oświatowych - to temat omawiany w gronie związkowców, nauczycieli i inspektorów pracy konferencji zorganizowanej przez Okręgowy Inspektorat Pracy w Warszawie. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Kim jest młodzież z pokolenia Z i jak dotrzeć do dzieci oraz młodych ludzi w szkołach ponadpodstawowych z trudną, a często postrzeganą jako nudną, problematyką bezpieczeństwa pracy oraz jak ją promować i rozpowszechniać? To główne zagadnienia debaty z udziałem dużej reprezentacji związkowców ze Związku Nauczycielstwa Polskiego (ZNP) i Rady OPZZ Województwa Mazowieckiego oraz nauczycieli, ekspertów BHP i psychologów. Dyskusja koncentrowała się wokół nauczania podstaw prawa pracy i bezpieczeństwa pracy w celu przygotowania młodych ludzi do wejścia na rynek pracy. Od 2006 roku pomocnym i praktycznym narzędziem stanowiącym podstawę programową dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych jest program „Kultura bezpieczeństwa” opracowany Centralny Instytut Ochrony Pracy. Choć każdego roku kilkadziesiąt tysięcy uczniów uczestniczy w zajęciach poświęconych podstawom najważniejszych zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, wciąż jest to zaledwie 10 proc. szkół uczestniczących w programie. Stąd ważne jest rozpowszechnianie nauczania o bezpieczeństwie i ergonomii pracy na wszystkich poziomach edukacji, zwłaszcza, że odpowiednie zawodowe przygotowanie młodych pracowników wchodzących na rynek pracy ma ścisły związek z wypadkowością w tej grupie wiekowej. Niebagatelne znaczenie ma także znajomość przepisów regulujących bezpieczeństwo i higienę pracy w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach oświatowych oraz stosowanie ich w praktyce, zwłaszcza ze względu na złożoność odpowiedzialności podmiotów za bhp w szkołach. Oprócz zarządzania ryzykiem zawodowym w pracy nauczycieli, szczególną uwagę poświęcono obszarowi zdrowia psychicznego, zarówno uczniów jak i nauczycieli. O praktycznych aspektach i dobrych praktykach opowiadali eksperci, psychologowie, inspektorzy pracy, związkowcy. Kultura bezpieczeństwa psychicznego to dyskusja o zmianach w postrzeganiu potrzeb młodych ludzi, uwzględnienie zjawiska neuroróżnorodności, anhedonii i stresu cyfrowego w szkołach, jak i właściwe stosowanie w praktyce pierwszej pomocy psychologicznej. Pozytywnie oceniono zapowiedzi polityków o powrocie do szkół psychologa, jak i finansowaniu pomocy psychologicznej ze środków publicznych. Okręgowy Inspektorat Pracy w Warszawie zachęca szkoły i placówki oświatowe do przystępowania do programu ,,Kultura bezpieczeństwa”, celem rozpowszechniania edukacji z obszaru bhp i ergonomii. Przykładowe materiały i publikacje z zakresu tej tematyki:Rozporządzenie ws. BHP w szkołach Karta Nauczyciela. Praktyczne aspekty BHP/Publikacja PIP Wypadki w szkole/Publikacja PIP (RG)
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe