Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

03 kwietnia 2024

Nowe wysokości składek na ubezpieczenie wypadkowe

                             Co trzy lata zmieniają się wysokości składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Od 1 kwietnia 2024 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki społecznej z dnia 25 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Rozporządzenie określa nowe kategorie ryzyka i odpowiadające im stopy procentowe składki. W stosunku do obowiązującej regulacji tę samą kategorię ryzyka i tę samą stopę procentową składki zachowało 31 grup działalności. Wzrost stopy procentowej składki dotyczy 1 grupy, natomiast w przypadku 32 grup efektem zmiany kategorii ryzyka jest obniżenie składki na ubezpieczenie wypadkowe. Najniższe i najwyższa stopa procentowe składki wynosić będą: 0,67 proc. – najniższa oraz 3,33 proc. najwyższa. Wzrost składki na ubezpieczenie wypadkowe odnosi się do działalności ,,Wydobywanie węgla kamiennego i węgla brunatnego (lignitu)” stanowiąc podwyższenie do 3, 33 proc. z obowiązującej 3,06 proc. OPZZ na etapie konsultacji społecznych, jak też w ramach prac Rady Dialogu Społecznego interweniowało w tej sprawie, wyrażając negatywne stanowisko. OPZZ wspólnie ze Związkiem Zawodowym Górników w Polsce prezentowało postulat utrzymania składki na ubezpieczenie wypadkowe w sektorze górniczym na dotychczasowym poziomie (3,06 proc.). Wskazywaliśmy m.in. na społeczne, finansowe i pracownicze skutki wzrostu składki wypadkowej. Pomimo braku akceptacji naszego postulatu, resort zobowiązał się m.in. do analizy statystycznej i porównawczej wskaźników wpływających na ustalanie kategorii ryzyka dla działalności związanej z wydobywaniem węgla kamiennego i brunatnego (obie kategorie są traktowane tak samo jako jedna grupa działalności) i powrotu do dyskusji na ten temat w przyszłości. Ministerstwo przyjęło także, do dalszych prac i analiz uwagę OPZZ, by rozważyć określanie innego niż dotychczas mechanizmu ustalania stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe dla płatników składek (pracodawców) zatrudniających do 9 osób. Byłby to znaczący krok naprzód w diagnozie warunków pracy w mikroprzedsiębiorstwach, w których warunki pracy, wypadkowość, zagrożenia związane z uciążliwością pracy są w nich odmienne od tych, jakie występują w większych przedsiębiorstwach (powyżej 10 zatrudnionych). To także postulat OPZZ wnoszony do GUS o rozpoczęcie badań warunków pracy u pracodawców zatrudniających do 9 osób, co może przełożyć się na konstrukcję składki wypadkowej dla tej grupy przedsiębiorców w przyszłości. W kontekście opiniowanego projektu rozporządzenia warto zauważyć pozytywny trend związany z warunkami pracy, będący wyrazem spadku wypadków śmiertelnych i ciężkich wpływających na konstrukcję i wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe. OPZZ wniosło także o wprowadzenie zalecenia dla pracodawców, by oszczędności z tytułu obniżenia wysokości składek na ubezpieczenie wypadkowe przeznaczane były na dalszą poprawę warunków pracy w zakładach pracy. Treść rozporządzenia - do pobrania (RG)

Czytaj więcej

02 kwietnia 2024

Dialog PLUS - wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w partnerstwie ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego oraz Konfederacją Związków Zawodowych Górnictwa w Polsce realizują projekt  „Dialog PLUS - wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa”.                                 Wartość projektu:  4 669 747,50 zł  Dofinansowanie ze środków europejskich:  3 853 475,63 zł  Dofinansowanie z dotacji celowej: 676 176,37 zł  Celem projektu jest wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa. Ma on służyć wzmocnieniu potencjału instytucjonalnego i eksperckiego, związanego z uczestnictwem organizacji związkowych w procesach stanowienia oraz monitorowania prawa i polityk publicznych w szczególności w zakresie zatrudnienia, warunków pracy i płacy, tak aby móc prognozować np. skutki jego zmian. Dzięki uczestnictwu w projekcie będzie możliwa aktualizacja wiedzy w zakresie prawa określającego zasady funkcjonowania poszczególnych branż, które często ulega zmianie. Funkcje związkowe podlegają kadencyjności, co wymaga od organizacji związkowych planowania procesu szkolenia także dla nowych osób. Projekt będzie wspierał uczestniczki i uczestników projektu poprzez realizację szkoleń z zakresu prawa i umiejętności miękkich, webinaria, konferencje, konwersatoria i doradztwo zgodnie z wcześniej zidentyfikowanymi potrzebami. Działania uzupełni wydanie przewodnika dla członków związków zawodowych. Ważnym elementem projektu będą konferencje naukowe, które umożliwią szeroką wymianę doświadczeń i będą okazją do wysłuchania ekspertów i ekspertek w obszarach objętych projektem. Ze względu na duże zróżnicowanie grup docelowych każda część będzie realizowana odrębnie przez Partnerów projektu, odpowiadając na inne potrzeby branży edukacyjnej, przemysłowej i górniczej. W branży górniczej z uwagi na zdiagnozowane potrzeby i skuteczność tych form będzie realizowane doradztwo, szkolenia i konwersatoria, m.in. w zakresie wykorzystania IT, programów, form cyfrowych w konsultacjach i monitorowaniu prawa. Grupę docelową w projekcie stanowią przedstawiciele i przedstawicielki partnerów społecznych należących do co najmniej 19 organizacji branżowych zrzeszonych w OPZZ. Wsparciem zostanie objętych co najmniej 367 kobiet i 365 mężczyzn. Łącznie 732 osoby.  Planowane wskaźniki produktu Projektu to: Liczba reprezentatywnych organizacji partnerów społecznych i zrzeszonych w ich strukturach organizacji objętych wsparciem związanym z udziałem w procesach stanowienia oraz monitorowania prawa i polityk publicznych – 19, Liczba webinariów zrealizowanych w ramach projektu dla przedstawicieli partnerów społecznych zrzeszonych w ich strukturach – 14, Liczba szkoleń zrealizowanych w ramach projektu dla przedstawicieli partnerów społecznych zrzeszonych w ich strukturach – 116 Liczba konferencji zrealizowanych w ramach projektu dla przedstawicieli partnerów społecznych zrzeszonych w ich strukturach – 2 Liczba godzin doradztwa dla partnerów społecznych nt. wykorzystania nowoczesnych narzędzi IT do prowadzenia działań informacyjnych na rzecz związku w procesach stanowienia prawa na poziomie zakładu pracy, regionu, kraju oraz do pozyskiwania informacji w procesie stanowienia prawa na poziomie zakładu pracy, regionu, kraju – 992 Liczba przedstawicieli partnerów społecznych, którzy uzyskali wsparcie w zakresie budowania zdolności partnerów społecznych 732  Planowane wskaźniki rezultatu Projektu to: Liczba przedstawicieli organizacji partnerów społecznych, którzy podnieśli kompetencje z zakresu budowania zdolności partnerów społecznych – 585  Liczba przedstawicieli parterów społecznych u których wystąpił wzrost wiedzy nt. wykorzystania nowoczesnych narzędzi IT do prowadzenia działań informacyjnych na rzecz związku – 62 Liczba przedstawicieli parterów społecznych u których wystąpił wzrost wiedzy nt. wykorzystania nowoczesnych narzędzi do pozyskiwania informacji - 62 Jeśli istnieje podejrzenie o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON” istnieje możliwość zgłoszenia tego do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej . Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej): 1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ul. Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa, 2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Czytaj więcej

02 kwietnia 2024

Okno transferowe ponownie otwarte

Katarzyna Duda, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Od 1 kwietnia do 31 lipca 2024 r. ZUS otwiera tzw. okno transferowe. Oznacza to, że ubezpieczeni mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na indywidualne subkonto w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych czy do Otwartych Funduszy Emerytalnych. Okno transferowe w ZUS otwierane jest co cztery lata. W tym roku mamy jednak pierwsze okno od ośmiu lat, ponieważ przypadające na 2020 rok okno zostało pominięte z uwagi na pandemię. Składka emerytalna wynosi 19,52% podstawy wymiaru (wynagrodzenia). W czasie tzw. okna transferowego ubezpieczeni mogą zdecydować, na co przeznaczyć 7,3% ich wynagrodzenia. Ta cześć może być albo w całości zapisywana na subkoncie w ZUS, albo na subkonto będzie trafiało tylko 4,38% płacy, a na rachunek w OFE 2,92%. W sytuacji zapisania składki na subkoncie w ZUS. Grafika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych W sytuacji przekazania na jej rachunek w otwartym funduszu emerytalnym. Grafika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Gdzie złożyć oświadczenie? W celu podjęcia decyzji o tym, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej należy wypełnić „Oświadczenie o przekazywaniu składki do otwartego funduszu emerytalnego albo zewidencjonowaniu składki na subkoncie prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych” ZUS-US-OFE-03. Składanie oświadczenia nie obowiązuje osoby, która nie chce zmieniać decyzji, którą podjęła w poprzednim oknie transferowym lub osiągnie powszechny wiek emerytalny za 10 lat lub wcześniej. Formularz o symbolu ZUS-US-OFE-03 udostępniony jest: na portalu Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, na stronie internetowej www.zus.pl, w każdej placówce ZUS na sali obsługi klientów. Oświadczenie można złożyć: elektronicznie – przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, osobiście – w każdej placówce ZUS na sali obsługi klientów, pocztą – na adres dowolnego oddziału ZUS.

Czytaj więcej

29 marca 2024

Wakacje kredytowe do archiwum!

Rada Ministrów zdecydowała o przedłużeniu funkcjonowania tzw. wakacji kredytowych na 2024 rok. Projekt ustawy w tej sprawie trafił właśnie do Sejmu. W związku z tym, wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, skierowała do Marszałka Sejmu stanowisko OPZZ, w którym zaapelowała o rezygnację z przedłużenia tzw. wakacji kredytowych. W ocenie OPZZ, polityka mieszkaniowa państwa powinna przede wszystkim koncentrować się na wsparciu osób o niskich dochodach, celem zabezpieczenia ich potrzeb bytowych. Tymczasem tzw. wakacje kredytowe to instrument skierowany do obywateli o dochodach pozwalających na zakup mieszkania na rynku komercyjnym i posiadających zdolność kredytową umożliwiającą uzyskanie kredytu hipotecznego w instytucji finansowej. Praktyka pokazała, że liczne grono kredytobiorców wykorzystało instrument do dokonywania nadpłat rat kredytu bądź wcześniejszej spłaty kredytu, nie było zatem w sytuacji wymagającej wsparcia ustawowego. Warto podkreślić, że większość wskaźników ryzyka kredytowego w systemie finansowym pozostała w grudniu 2023 r. na niskim poziomie. Osoby posiadające kredyt hipoteczny, które jednak znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, mogą skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, co stanowi wsparcie dla osób w potrzebie. Tzw. wakacje kredytowe są zatem instrumentem zbędnym, który wzmacnia dodatkowo dominujący w Polsce sposób uzyskiwania mieszkania poprzez jego zakup na rynku komercyjnym w drodze zawierania wieloletnich zobowiązań kredytowych. Zwiększa przez to, pośrednio, popyt na rynku mieszkaniowym a tym samym ceny mieszkań. Aktualna pozostaje w związku z tym diagnoza OPZZ zawarta w Programie OPZZ o potrzebie prowadzenia w Polsce długoterminowej, kompleksowej i adekwatnie finansowanej polityki mieszkaniowej państwa, która uwzględnia zróżnicowane dochody pracowników, w tym wspiera osoby o niskich dochodach w uzyskaniu mieszkania. Wskazaliśmy posłom na Sejm, że aktualne nakłady publiczne na mieszkalnictwo są zbyt niskie. Należy zatem zwiększyć wydatki na ten cel oraz skoncentrować się na działaniach, które zwiększą liczbę i dostępność lokali spółdzielczych, komunalnych i socjalnych budowanych przez państwo i samorządy. W poprzednim roku takich mieszkań oddano do użytkowania zaledwie 4,3 tys. (KP)

Czytaj więcej

27 marca 2024

Ruszają prace Podzespołu RDS ds. sprawiedliwej transformacji

Dzięki działaniom OPZZ w ramach Rady Dialogu Społecznego powstał Podzespół ds. sprawiedliwej transformacji. Rola Podzespołu jest kluczowa w kontekście aktualnych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne i sprawiedliwa transformacja. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS Podzespół RDS ds. sprawiedliwej transformacji jest efektem aktywności i zaangażowania OPZZ w ramach Rady Dialogu Społecznego. Jego głównym celem jest dbanie o to, aby procesy transformacji gospodarczej i społecznej przebiegały w sposób sprawiedliwy dla wszystkich pracowników. Do zadań Podzespołu RDS ds. sprawiedliwej transformacji, działającego w ramach Zespołu problemowego RDS ds. polityki gospodarczej i rynku pracy, należy wypracowywanie wspólnych dla stron stanowisk i opinii w sprawach dotyczących transformacji klimatycznej i energetycznej kraju oraz jej wpływu na rynek pracy i sytuację przedsiębiorstw, w szczególności w zakresach takich jak: opiniowanie planów oraz strategii klimatycznych i energetycznych państwa przy współpracy właściwych Zespołów Trójstronnych; opiniowanie systemowych rozwiązań legislacyjnych służących zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski i budowie potencjału gospodarczego w oparciu o procesy transformacji; proponowanie rozwiązań wspierających krajowy potencjał inwestycyjny w zakresie transformacji; analizowanie wydatkowania środków publicznych na cele transformacji pod kątem utrzymywania i zwiększania bezpieczeństwa energetycznego kraju, potencjału gospodarczego oraz ludzkiego; inicjowanie działań na rzecz przeciwdziałania bezrobociu i utracie potencjału ludzkiego w regionach zależnych od produkcji paliw kopalnych; inicjowanie działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji i wzrostu potencjału ludzkiego w związku z transformacją; analizowanie obciążeń związanych z transformacją ponoszonych przez pracowników oraz obciążeń i korzyści doświadczanych przez przedsiębiorstwa; inicjowanie rozwiązań dotyczących przeciwdziałania ucieczce emisji poza granice Unii Europejskiej; analizowanie dobrych praktyk transformacji klimatycznej z innych krajów w celu poprawienia skuteczności działań na tym polu w Polsce. W pierwszym roku działalności Podzespołu przewodnictwo obejmie Kol. Dariusz Trzcionka z Forum Związków Zawodowych, w drugim roku Zespół poprowadzi Kol. Wojciech Ilnicki z NSZZ „Solidarność”. Członkami Podzespołu z ramienia OPZZ zostali: Mirosław Grzybek, Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników oraz Dariusz Potyrała, Przewodniczący Związku Zawodowego Górników w Polsce. Mamy nadzieję, że Podzespół RDS odegra istotną rolę w budowaniu spójnego i zrównoważonego społeczeństwa oraz gospodarki, opartych na zasadach sprawiedliwości społecznej.

Czytaj więcej

26 marca 2024

Wesprzyj Towarzystwo Przyjaciół Ukrainy!

W ostatnim czasie mieliśmy niezwykłą przyjemność gościć Weronikę Marczuk, Przewodniczącą TPU, podczas spotkania naszego zespołu ds. równości OPZZ. W trakcie spotkania Weronika Marczuk dzieliła się z nami działaniami jej organizacji na rzecz osób najbardziej potrzebujących: kobiet, dzieci, rodzin, wszystkich dotkniętych wojną trwającą na Ukrainie. Jako zespół ds. równości OPZZ zwracamy się do Was z gorącym apelem o wsparcie TPU poprzez przekazanie 1,5% podatku. Każda złotówka może przynieść ulgę i wsparcie dla tych, którzy potrzebują naszej pomocy najbardziej. Wesprzyjmy razem! Dzielmy się dobrocią i pomagajmy tym, którzy tego najbardziej potrzebują. Zespół ds. równości OPZZ

Czytaj więcej

26 marca 2024

Stop zmianom w składce zdrowotnej!

OPZZ skierowało do minister zdrowia i ministra finansów stanowisko w sprawie rządowej propozycji zmian finasowania składki na ubezpieczenie zdrowotne, jednoznacznie negatywnie oceniając rządową propozycję. Apelujemy do rządu o wycofanie się z tej propozycji i rozpoczęcie debaty publicznej na temat systemowych zasad opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne. Zapowiedziane zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią realizację wcześniejszych zapowiedzi Koalicji Obywatelskiej dotyczących redukcji obciążeń prawno- składkowych i są kolejnym gestem rządu w kierunku tej grupy społecznej. W tym kontekście trudno o pozytywną ocenę rządowej propozycji. Jest ona jednostronnie skupiona na korzyściach dla przedsiębiorców i ignoruje kompletnie pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, którzy już niedługo będą musieli stawić czoła wyższym podatkom. Od 1 kwietnia br. wzrośnie bowiem stawka podatku VAT na żywność z 0 proc. do 5 proc., a od 1 lipca br. ceny energii elektrycznej zwiększą się nawet o 20 proc. Decyzje te zwiększą wydatki pracowników i negatywnie wpłyną na poziom ubóstwa. Stan ten wywołuje zdecydowany sprzeciw OPZZ. W naszym stanowisku pytamy minister zdrowia i ministra finansów, czy sprawiedliwą społecznie jest sytuacja, w której pracownik otrzymujący minimalne wynagrodzenie (4242 zł brutto), każdego miesiąca płaci składkę zdrowotną w wysokości 329 zł, podczas gdy przedsiębiorca rozliczający się według skali podatkowej i osiągający dochód w wysokości np. 50 tys. zł miesięcznie, który stanowi ponad 12-krotność płacy minimalnej, zapłaci miesięczną składkę w wysokości 286 zł tj. o 43 zł mniej (o 13 proc.)?Pytamy także ,dlaczego pracownik, którego wynagrodzenie kształtuje się na poziomie przeciętnej płacy (7155 zł brutto w 2023 r.), będzie musiał odprowadzić składkę zdrowotną w wysokości 556 zł a przedsiębiorca osiągający dochód w tej samej wysokości, rozliczający się liniowym podatkiem PIT w wysokości 19 proc., zapłaci o 270 zł, czyli 49 proc. mniej? Dziś system opieki zdrowotnej utrzymują przede wszystkim pracownicy. Pracujący, z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne, finansują świadczenia zdrowotne w 51 proc., podczas gdy przedsiębiorcy wpłacają do systemu 15 proc. składek, a pozostali, w tym ubezpieczeni w KRUS, jeszcze mniej, bo zaledwie 10 proc. Jeśli proponowane przepisy wejdą w życie nierówne traktowanie różnych grup ubezpieczonych stanie się faktem. W naszej ocenie nieuzasadnione jest jakiekolwiek preferowanie w systemie ochrony zdrowia wybranej grupy społecznej, antagonizowanie obywateli i przedsiębiorców oraz celowe pogłębianie dysproporcji dochodowych pomiędzy nimi. Sprawiedliwym rozwiązaniem byłoby powiązanie wysokości ponoszonych obciążeń z rzeczywistymi możliwościami finansowymi oraz dochodami/przychodami przedsiębiorców. Mogłoby to stanowić istotne wsparcie systemu ochrony zdrowia. Całość stanowiska - do pobrania TUTAJ. Renata Górna, Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ    Norbert Kusiak, Dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ

Czytaj więcej

25 marca 2024

Dyskusja o wynagrodzeniach pracowników samorządowych

W dniu 18 marca 2024 roku miało miejsce inaugurujące posiedzenie Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego w nowej kadencji, któremu przewodniczył Leszek Miętek z OPZZ. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W trakcie posiedzenia omówiono zasady funkcjonowania Zespołu oraz zakres tematyczny, którym zajmie się Zespół w ramach programu prac na rok 2024. Zgodnie z decyzją Prezydium RDS, pierwszeństwo zostanie nadane kwestiom związanym z systemem kształtowania wynagrodzeń i warunków zatrudnienia grup zawodowych reprezentujących sferę finansów publicznych, w tym państwową sferę budżetową, oraz implementacji dyrektywy z dnia 19 października 2022 roku dotyczącej adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. W trakcie dyskusji poruszono także sprawę dotyczącą wynagrodzeń pracowników samorządowych. Po debacie postanowiono, że Zespół spróbuje wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie. W posiedzeniu uczestniczyli: Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów oraz Katarzyna Nowakowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Z ramienia OPZZ w posiedzeniu uczestniczyli członkowie Zespołu: Roman Piotrowski, członek Rady i Prezydium OPZZ, oraz Norbert Kusiak, ekspert OPZZ.

Czytaj więcej

25 marca 2024

Krajowy Program Reform do poprawki

OPZZ zaprezentował stronie rządowej stanowisko do projektu Krajowego Programu Reform 2024/2025. To dokument, który Rada Ministrów ma obowiązek co roku przedstawić Komisji Europejskiej w ramach unijnego procesu zarządzania gospodarczego (Semestr Europejski). Opinia OPZZ została przygotowana przy wsparciu ekspertów Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz Federacji Związków Zawodowych Pracowników Kultury i Sztuki. Krajowy Program Reform przedstawia planowane działania rządu w szeregu obszarach funkcjonowania państwa: rynku pracy, sądownictwa, polityki klimatycznej, transportu, zdrowia czy edukacji. Krajowy Program Reform ma realizować cele zrównoważonego rozwoju ONZ, zadania Europejskiego Filaru Praw Socjalnych i Zalecenia Rady UE. Jego treść powinna być też spójna z Krajowym Planem Odbudowy (KPO). Dzięki tym procedurom, Komisja Europejska chce osiągnąć spójność polityk państw unijnych i postęp w wyznaczonym politycznie kierunku. OPZZ krytycznie oceniło projekt Krajowego Programu Reform. W naszej ocenie, dokument należy uzupełnić o dodatkowe działania, których realizacja jest niezbędna, jeśli Polskę ma w sposób efektywny zrealizować unijne cele w obszarze gospodarczym i społecznym. Przede wszystkim zwróciliśmy uwagę na brak w projekcie działań w obszarze wzrostu wynagrodzeń, zarówno w sferze finansów publicznych jak i w sektorze prywatnym, w tym minimalnego wynagrodzenia za pracę. Zaproponowaliśmy w tym obszarze działania zawarte w Programie OPZZ. Nasze stanowisko dotyczące wzrostu płac, w tym systemowych rozwiązań w tym obszarze, uzupełniliśmy o postulat szybkiej implementacji dyrektywy o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w UE oraz dyrektywy o przejrzystości wynagrodzeń, której zadaniem jest ograniczenie luki płacowej. Dodatkowo, podkreśliliśmy potrzebę poprawy atrakcyjności pracy opartej o umowę o pracę. Podkreśliliśmy ponadto oczekiwanie OPZZ podjęcia pilnych działań prowadzących do przestrzegania w procesie stanowienia prawa przepisów dotyczących konsultacji społecznych oraz wdrożenia rozwiązań które wprowadzą obowiązek realizacji konsultacji społecznych w przypadku stosowania tzw. ścieżki poselskiej. Ponadto, wskazaliśmy na mankamenty projektu KPR w obszarze edukacji, cyfryzacji, budownictwa oraz transportu, oczekując rozwiązań na rzecz m.in. poprawy warunków pracy w edukacji, sprawiedliwej transformacji cyfrowej oraz działań ograniczających wykluczenie transportowe i kryzys w mieszkalnictwie. Uwagi OPZZ będą przedmiotem dyskusji na posiedzeniu Zespołu ds. Semestru Europejskiego, organu pomocniczego Rady Ministrów, który funkcjonuje w ramach Ministerstwa Rozwoju i Technologii w dniu 4 kwietnia 2024 r. (KP)

Czytaj więcej

25 marca 2024

Posiedzenie Zespołu ds. polityki gospodarczej i finansów publicznych

Posiedzenie odbyło się w dniu 21 marca 2024 r. w siedzibie OPZZ oraz za pośrednictwem programu do porozumiewania się na odległość (ZOOM). Obrady prowadził przewodniczący Zespołu Zygmunt Mierzejewski oraz wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, która poinformowała członków Zespołu o podjętych przez OPZZ inicjatywach w ostatnim czasie. Wskazała na działania OPZZ na rzecz wzrostu wynagrodzeń w przedsiębiorstwach oraz aktywność w obszarze polityki gospodarczej i klimatycznej państwa. Prezydium OPZZ przyjęło bowiem stanowisko dotyczące zagrożeń społecznych i gospodarczych związanych z Zielonym Ładem a także sytuacji kopalni Turów oraz pogarszającej się kondycji hutniczego i metalowego. Dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej w OPZZ przedstawił członkom Zespołu szczegółowe informacje dotyczące uwarunkowań ekonomicznych, fiskalnych i geopolitycznych, które uzasadniają rekomendację OPZZ w sprawie rocznego wskaźnika przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców w 2024 r. Istnieje uzasadnienie do większej presji na wzrost wynagrodzeń pracowników w sektorze prywatnym, które związki zawodowe zrzeszone w OPZZ powinny wykorzystać celem poprawy warunków płacowych w tym sektorze. Znaczną część posiedzenia Zespołu poświęcono omówieniu sytuacji w zakładach chemicznych oraz w zakładach motoryzacyjnych. W posiedzeniu Zespołu uczestniczyli związkowcy reprezentujący pracowników spółki Stomil Bydgoszcz i Stomil Poznań a także z Grupy Azoty, w tym z zakładów w Kędzierzynie Koźlu, Puławach, Tarnowie, Policach, Brzegu Dolnym, Luboniu, Gliwicach oraz działającej w branży chemicznej spółki Avantor Performance Materials Poland S.A. Podkreślono trudną sytuację finansową zakładów gumowych i chemicznych, której utrzymywanie się zagraża tysiącom miejsc pracy. Wskazano m.in. na zmiany sytuacji geopolitycznej oraz nieuczciwą konkurencję firm z państw spoza Unii Europejskiej jako kluczowe przyczyny trudności ekonomicznych tych przedsiębiorstw. Polityka unijna dotycząca ochrony jednolitego rynku została uznana za nieefektywną a działania w obszarze polityki klimatycznej za negatywnie wpływające na koszty działalności przedsiębiorstw. Widoczna jest utrata konkurencyjności krajowych firm na unijnym i światowym rynku a także zmniejszanie się konkurencyjności przemysłu Unii Europejskiej w rywalizacji międzynarodowej. Podobne procesy zachodzą w sektorze hutniczym i motoryzacyjnym, co potwierdzili członkowie Zespołu działający w Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników, Związku Zawodowym Inżynierów i Techników oraz zakładach MAN Bus (Starachowice). O zagrożeniach dla krajowych przedsiębiorstw hutniczych informowano międzynarodową organizację związkową Industriall-All, która zadeklarowała poinformowanie w sprawie przedstawicieli Komisji Europejskiej oraz działania wspierające przemysł w Unii Europejskiej, w tym sektor stalowy. Członkowie Zespołu wskazali na konieczność rewizji polityki gospodarczej Unii Europejskiej poprzez uwzględnienie, że jej dotychczasowy kształt stwarza ryzyko utraty miejsc pracy w przemyśle oraz zmniejszenia i utraty jego potencjału. Niezbędne w ocenie członków Zespołu jest wzmocnienia ochrony jednolitego rynku poprzez egzekwowanie już nałożonych przez UE restrykcji w handlu z państwami trzecimi (embargo), nałożenie nowych sankcji na towary z państw trzecich wykorzystywane do produkcji oraz ustalenie norm jakościowych dla niektórych produktów tworzonych poza UE, tak aby weryfikować ich klasę i możliwość dopuszczenia na unijny rynek. Ponadto zauważono konieczność przygotowania przez rząd polityki przemysłowej, która wyznaczy kierunek rozwoju i inwestycji w przedsiębiorstwach celem adaptacji do wyzwań związanych z transformacją klimatyczną i cyfrową oraz procesów geopolitycznych. Podkreślono konieczność wykorzystania krajowych instrumentów dialogu społecznego takich jak Rada Dialogu Społecznego (zespoły problemowe) oraz Trójstronne Zespoły Branżowe do dalszych działań wspierających rodzimy przemysł. przygotowała: Katarzyna Pietrzak Wydział Polityki Gospodarczej, OPZZ, 22 marca 2024 r.

Czytaj więcej