Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

02 kwietnia 2024

Okno transferowe ponownie otwarte

Katarzyna Duda, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Od 1 kwietnia do 31 lipca 2024 r. ZUS otwiera tzw. okno transferowe. Oznacza to, że ubezpieczeni mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na indywidualne subkonto w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych czy do Otwartych Funduszy Emerytalnych. Okno transferowe w ZUS otwierane jest co cztery lata. W tym roku mamy jednak pierwsze okno od ośmiu lat, ponieważ przypadające na 2020 rok okno zostało pominięte z uwagi na pandemię. Składka emerytalna wynosi 19,52% podstawy wymiaru (wynagrodzenia). W czasie tzw. okna transferowego ubezpieczeni mogą zdecydować, na co przeznaczyć 7,3% ich wynagrodzenia. Ta cześć może być albo w całości zapisywana na subkoncie w ZUS, albo na subkonto będzie trafiało tylko 4,38% płacy, a na rachunek w OFE 2,92%. W sytuacji zapisania składki na subkoncie w ZUS. Grafika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych W sytuacji przekazania na jej rachunek w otwartym funduszu emerytalnym. Grafika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Gdzie złożyć oświadczenie? W celu podjęcia decyzji o tym, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej należy wypełnić „Oświadczenie o przekazywaniu składki do otwartego funduszu emerytalnego albo zewidencjonowaniu składki na subkoncie prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych” ZUS-US-OFE-03. Składanie oświadczenia nie obowiązuje osoby, która nie chce zmieniać decyzji, którą podjęła w poprzednim oknie transferowym lub osiągnie powszechny wiek emerytalny za 10 lat lub wcześniej. Formularz o symbolu ZUS-US-OFE-03 udostępniony jest: na portalu Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, na stronie internetowej www.zus.pl, w każdej placówce ZUS na sali obsługi klientów. Oświadczenie można złożyć: elektronicznie – przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, osobiście – w każdej placówce ZUS na sali obsługi klientów, pocztą – na adres dowolnego oddziału ZUS.

Czytaj więcej

29 marca 2024

Wakacje kredytowe do archiwum!

Rada Ministrów zdecydowała o przedłużeniu funkcjonowania tzw. wakacji kredytowych na 2024 rok. Projekt ustawy w tej sprawie trafił właśnie do Sejmu. W związku z tym, wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, skierowała do Marszałka Sejmu stanowisko OPZZ, w którym zaapelowała o rezygnację z przedłużenia tzw. wakacji kredytowych. W ocenie OPZZ, polityka mieszkaniowa państwa powinna przede wszystkim koncentrować się na wsparciu osób o niskich dochodach, celem zabezpieczenia ich potrzeb bytowych. Tymczasem tzw. wakacje kredytowe to instrument skierowany do obywateli o dochodach pozwalających na zakup mieszkania na rynku komercyjnym i posiadających zdolność kredytową umożliwiającą uzyskanie kredytu hipotecznego w instytucji finansowej. Praktyka pokazała, że liczne grono kredytobiorców wykorzystało instrument do dokonywania nadpłat rat kredytu bądź wcześniejszej spłaty kredytu, nie było zatem w sytuacji wymagającej wsparcia ustawowego. Warto podkreślić, że większość wskaźników ryzyka kredytowego w systemie finansowym pozostała w grudniu 2023 r. na niskim poziomie. Osoby posiadające kredyt hipoteczny, które jednak znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, mogą skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, co stanowi wsparcie dla osób w potrzebie. Tzw. wakacje kredytowe są zatem instrumentem zbędnym, który wzmacnia dodatkowo dominujący w Polsce sposób uzyskiwania mieszkania poprzez jego zakup na rynku komercyjnym w drodze zawierania wieloletnich zobowiązań kredytowych. Zwiększa przez to, pośrednio, popyt na rynku mieszkaniowym a tym samym ceny mieszkań. Aktualna pozostaje w związku z tym diagnoza OPZZ zawarta w Programie OPZZ o potrzebie prowadzenia w Polsce długoterminowej, kompleksowej i adekwatnie finansowanej polityki mieszkaniowej państwa, która uwzględnia zróżnicowane dochody pracowników, w tym wspiera osoby o niskich dochodach w uzyskaniu mieszkania. Wskazaliśmy posłom na Sejm, że aktualne nakłady publiczne na mieszkalnictwo są zbyt niskie. Należy zatem zwiększyć wydatki na ten cel oraz skoncentrować się na działaniach, które zwiększą liczbę i dostępność lokali spółdzielczych, komunalnych i socjalnych budowanych przez państwo i samorządy. W poprzednim roku takich mieszkań oddano do użytkowania zaledwie 4,3 tys. (KP)

Czytaj więcej

27 marca 2024

Ruszają prace Podzespołu RDS ds. sprawiedliwej transformacji

Dzięki działaniom OPZZ w ramach Rady Dialogu Społecznego powstał Podzespół ds. sprawiedliwej transformacji. Rola Podzespołu jest kluczowa w kontekście aktualnych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne i sprawiedliwa transformacja. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS Podzespół RDS ds. sprawiedliwej transformacji jest efektem aktywności i zaangażowania OPZZ w ramach Rady Dialogu Społecznego. Jego głównym celem jest dbanie o to, aby procesy transformacji gospodarczej i społecznej przebiegały w sposób sprawiedliwy dla wszystkich pracowników. Do zadań Podzespołu RDS ds. sprawiedliwej transformacji, działającego w ramach Zespołu problemowego RDS ds. polityki gospodarczej i rynku pracy, należy wypracowywanie wspólnych dla stron stanowisk i opinii w sprawach dotyczących transformacji klimatycznej i energetycznej kraju oraz jej wpływu na rynek pracy i sytuację przedsiębiorstw, w szczególności w zakresach takich jak: opiniowanie planów oraz strategii klimatycznych i energetycznych państwa przy współpracy właściwych Zespołów Trójstronnych; opiniowanie systemowych rozwiązań legislacyjnych służących zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski i budowie potencjału gospodarczego w oparciu o procesy transformacji; proponowanie rozwiązań wspierających krajowy potencjał inwestycyjny w zakresie transformacji; analizowanie wydatkowania środków publicznych na cele transformacji pod kątem utrzymywania i zwiększania bezpieczeństwa energetycznego kraju, potencjału gospodarczego oraz ludzkiego; inicjowanie działań na rzecz przeciwdziałania bezrobociu i utracie potencjału ludzkiego w regionach zależnych od produkcji paliw kopalnych; inicjowanie działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji i wzrostu potencjału ludzkiego w związku z transformacją; analizowanie obciążeń związanych z transformacją ponoszonych przez pracowników oraz obciążeń i korzyści doświadczanych przez przedsiębiorstwa; inicjowanie rozwiązań dotyczących przeciwdziałania ucieczce emisji poza granice Unii Europejskiej; analizowanie dobrych praktyk transformacji klimatycznej z innych krajów w celu poprawienia skuteczności działań na tym polu w Polsce. W pierwszym roku działalności Podzespołu przewodnictwo obejmie Kol. Dariusz Trzcionka z Forum Związków Zawodowych, w drugim roku Zespół poprowadzi Kol. Wojciech Ilnicki z NSZZ „Solidarność”. Członkami Podzespołu z ramienia OPZZ zostali: Mirosław Grzybek, Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników oraz Dariusz Potyrała, Przewodniczący Związku Zawodowego Górników w Polsce. Mamy nadzieję, że Podzespół RDS odegra istotną rolę w budowaniu spójnego i zrównoważonego społeczeństwa oraz gospodarki, opartych na zasadach sprawiedliwości społecznej.

Czytaj więcej

26 marca 2024

Wesprzyj Towarzystwo Przyjaciół Ukrainy!

W ostatnim czasie mieliśmy niezwykłą przyjemność gościć Weronikę Marczuk, Przewodniczącą TPU, podczas spotkania naszego zespołu ds. równości OPZZ. W trakcie spotkania Weronika Marczuk dzieliła się z nami działaniami jej organizacji na rzecz osób najbardziej potrzebujących: kobiet, dzieci, rodzin, wszystkich dotkniętych wojną trwającą na Ukrainie. Jako zespół ds. równości OPZZ zwracamy się do Was z gorącym apelem o wsparcie TPU poprzez przekazanie 1,5% podatku. Każda złotówka może przynieść ulgę i wsparcie dla tych, którzy potrzebują naszej pomocy najbardziej. Wesprzyjmy razem! Dzielmy się dobrocią i pomagajmy tym, którzy tego najbardziej potrzebują. Zespół ds. równości OPZZ

Czytaj więcej

26 marca 2024

Stop zmianom w składce zdrowotnej!

OPZZ skierowało do minister zdrowia i ministra finansów stanowisko w sprawie rządowej propozycji zmian finasowania składki na ubezpieczenie zdrowotne, jednoznacznie negatywnie oceniając rządową propozycję. Apelujemy do rządu o wycofanie się z tej propozycji i rozpoczęcie debaty publicznej na temat systemowych zasad opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne. Zapowiedziane zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią realizację wcześniejszych zapowiedzi Koalicji Obywatelskiej dotyczących redukcji obciążeń prawno- składkowych i są kolejnym gestem rządu w kierunku tej grupy społecznej. W tym kontekście trudno o pozytywną ocenę rządowej propozycji. Jest ona jednostronnie skupiona na korzyściach dla przedsiębiorców i ignoruje kompletnie pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, którzy już niedługo będą musieli stawić czoła wyższym podatkom. Od 1 kwietnia br. wzrośnie bowiem stawka podatku VAT na żywność z 0 proc. do 5 proc., a od 1 lipca br. ceny energii elektrycznej zwiększą się nawet o 20 proc. Decyzje te zwiększą wydatki pracowników i negatywnie wpłyną na poziom ubóstwa. Stan ten wywołuje zdecydowany sprzeciw OPZZ. W naszym stanowisku pytamy minister zdrowia i ministra finansów, czy sprawiedliwą społecznie jest sytuacja, w której pracownik otrzymujący minimalne wynagrodzenie (4242 zł brutto), każdego miesiąca płaci składkę zdrowotną w wysokości 329 zł, podczas gdy przedsiębiorca rozliczający się według skali podatkowej i osiągający dochód w wysokości np. 50 tys. zł miesięcznie, który stanowi ponad 12-krotność płacy minimalnej, zapłaci miesięczną składkę w wysokości 286 zł tj. o 43 zł mniej (o 13 proc.)?Pytamy także ,dlaczego pracownik, którego wynagrodzenie kształtuje się na poziomie przeciętnej płacy (7155 zł brutto w 2023 r.), będzie musiał odprowadzić składkę zdrowotną w wysokości 556 zł a przedsiębiorca osiągający dochód w tej samej wysokości, rozliczający się liniowym podatkiem PIT w wysokości 19 proc., zapłaci o 270 zł, czyli 49 proc. mniej? Dziś system opieki zdrowotnej utrzymują przede wszystkim pracownicy. Pracujący, z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne, finansują świadczenia zdrowotne w 51 proc., podczas gdy przedsiębiorcy wpłacają do systemu 15 proc. składek, a pozostali, w tym ubezpieczeni w KRUS, jeszcze mniej, bo zaledwie 10 proc. Jeśli proponowane przepisy wejdą w życie nierówne traktowanie różnych grup ubezpieczonych stanie się faktem. W naszej ocenie nieuzasadnione jest jakiekolwiek preferowanie w systemie ochrony zdrowia wybranej grupy społecznej, antagonizowanie obywateli i przedsiębiorców oraz celowe pogłębianie dysproporcji dochodowych pomiędzy nimi. Sprawiedliwym rozwiązaniem byłoby powiązanie wysokości ponoszonych obciążeń z rzeczywistymi możliwościami finansowymi oraz dochodami/przychodami przedsiębiorców. Mogłoby to stanowić istotne wsparcie systemu ochrony zdrowia. Całość stanowiska - do pobrania TUTAJ. Renata Górna, Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ    Norbert Kusiak, Dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ

Czytaj więcej

25 marca 2024

Dyskusja o wynagrodzeniach pracowników samorządowych

W dniu 18 marca 2024 roku miało miejsce inaugurujące posiedzenie Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego w nowej kadencji, któremu przewodniczył Leszek Miętek z OPZZ. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W trakcie posiedzenia omówiono zasady funkcjonowania Zespołu oraz zakres tematyczny, którym zajmie się Zespół w ramach programu prac na rok 2024. Zgodnie z decyzją Prezydium RDS, pierwszeństwo zostanie nadane kwestiom związanym z systemem kształtowania wynagrodzeń i warunków zatrudnienia grup zawodowych reprezentujących sferę finansów publicznych, w tym państwową sferę budżetową, oraz implementacji dyrektywy z dnia 19 października 2022 roku dotyczącej adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. W trakcie dyskusji poruszono także sprawę dotyczącą wynagrodzeń pracowników samorządowych. Po debacie postanowiono, że Zespół spróbuje wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie. W posiedzeniu uczestniczyli: Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów oraz Katarzyna Nowakowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Z ramienia OPZZ w posiedzeniu uczestniczyli członkowie Zespołu: Roman Piotrowski, członek Rady i Prezydium OPZZ, oraz Norbert Kusiak, ekspert OPZZ.

Czytaj więcej

25 marca 2024

Krajowy Program Reform do poprawki

OPZZ zaprezentował stronie rządowej stanowisko do projektu Krajowego Programu Reform 2024/2025. To dokument, który Rada Ministrów ma obowiązek co roku przedstawić Komisji Europejskiej w ramach unijnego procesu zarządzania gospodarczego (Semestr Europejski). Opinia OPZZ została przygotowana przy wsparciu ekspertów Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz Federacji Związków Zawodowych Pracowników Kultury i Sztuki. Krajowy Program Reform przedstawia planowane działania rządu w szeregu obszarach funkcjonowania państwa: rynku pracy, sądownictwa, polityki klimatycznej, transportu, zdrowia czy edukacji. Krajowy Program Reform ma realizować cele zrównoważonego rozwoju ONZ, zadania Europejskiego Filaru Praw Socjalnych i Zalecenia Rady UE. Jego treść powinna być też spójna z Krajowym Planem Odbudowy (KPO). Dzięki tym procedurom, Komisja Europejska chce osiągnąć spójność polityk państw unijnych i postęp w wyznaczonym politycznie kierunku. OPZZ krytycznie oceniło projekt Krajowego Programu Reform. W naszej ocenie, dokument należy uzupełnić o dodatkowe działania, których realizacja jest niezbędna, jeśli Polskę ma w sposób efektywny zrealizować unijne cele w obszarze gospodarczym i społecznym. Przede wszystkim zwróciliśmy uwagę na brak w projekcie działań w obszarze wzrostu wynagrodzeń, zarówno w sferze finansów publicznych jak i w sektorze prywatnym, w tym minimalnego wynagrodzenia za pracę. Zaproponowaliśmy w tym obszarze działania zawarte w Programie OPZZ. Nasze stanowisko dotyczące wzrostu płac, w tym systemowych rozwiązań w tym obszarze, uzupełniliśmy o postulat szybkiej implementacji dyrektywy o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w UE oraz dyrektywy o przejrzystości wynagrodzeń, której zadaniem jest ograniczenie luki płacowej. Dodatkowo, podkreśliliśmy potrzebę poprawy atrakcyjności pracy opartej o umowę o pracę. Podkreśliliśmy ponadto oczekiwanie OPZZ podjęcia pilnych działań prowadzących do przestrzegania w procesie stanowienia prawa przepisów dotyczących konsultacji społecznych oraz wdrożenia rozwiązań które wprowadzą obowiązek realizacji konsultacji społecznych w przypadku stosowania tzw. ścieżki poselskiej. Ponadto, wskazaliśmy na mankamenty projektu KPR w obszarze edukacji, cyfryzacji, budownictwa oraz transportu, oczekując rozwiązań na rzecz m.in. poprawy warunków pracy w edukacji, sprawiedliwej transformacji cyfrowej oraz działań ograniczających wykluczenie transportowe i kryzys w mieszkalnictwie. Uwagi OPZZ będą przedmiotem dyskusji na posiedzeniu Zespołu ds. Semestru Europejskiego, organu pomocniczego Rady Ministrów, który funkcjonuje w ramach Ministerstwa Rozwoju i Technologii w dniu 4 kwietnia 2024 r. (KP)

Czytaj więcej

25 marca 2024

Posiedzenie Zespołu ds. polityki gospodarczej i finansów publicznych

Posiedzenie odbyło się w dniu 21 marca 2024 r. w siedzibie OPZZ oraz za pośrednictwem programu do porozumiewania się na odległość (ZOOM). Obrady prowadził przewodniczący Zespołu Zygmunt Mierzejewski oraz wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, która poinformowała członków Zespołu o podjętych przez OPZZ inicjatywach w ostatnim czasie. Wskazała na działania OPZZ na rzecz wzrostu wynagrodzeń w przedsiębiorstwach oraz aktywność w obszarze polityki gospodarczej i klimatycznej państwa. Prezydium OPZZ przyjęło bowiem stanowisko dotyczące zagrożeń społecznych i gospodarczych związanych z Zielonym Ładem a także sytuacji kopalni Turów oraz pogarszającej się kondycji hutniczego i metalowego. Dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej w OPZZ przedstawił członkom Zespołu szczegółowe informacje dotyczące uwarunkowań ekonomicznych, fiskalnych i geopolitycznych, które uzasadniają rekomendację OPZZ w sprawie rocznego wskaźnika przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców w 2024 r. Istnieje uzasadnienie do większej presji na wzrost wynagrodzeń pracowników w sektorze prywatnym, które związki zawodowe zrzeszone w OPZZ powinny wykorzystać celem poprawy warunków płacowych w tym sektorze. Znaczną część posiedzenia Zespołu poświęcono omówieniu sytuacji w zakładach chemicznych oraz w zakładach motoryzacyjnych. W posiedzeniu Zespołu uczestniczyli związkowcy reprezentujący pracowników spółki Stomil Bydgoszcz i Stomil Poznań a także z Grupy Azoty, w tym z zakładów w Kędzierzynie Koźlu, Puławach, Tarnowie, Policach, Brzegu Dolnym, Luboniu, Gliwicach oraz działającej w branży chemicznej spółki Avantor Performance Materials Poland S.A. Podkreślono trudną sytuację finansową zakładów gumowych i chemicznych, której utrzymywanie się zagraża tysiącom miejsc pracy. Wskazano m.in. na zmiany sytuacji geopolitycznej oraz nieuczciwą konkurencję firm z państw spoza Unii Europejskiej jako kluczowe przyczyny trudności ekonomicznych tych przedsiębiorstw. Polityka unijna dotycząca ochrony jednolitego rynku została uznana za nieefektywną a działania w obszarze polityki klimatycznej za negatywnie wpływające na koszty działalności przedsiębiorstw. Widoczna jest utrata konkurencyjności krajowych firm na unijnym i światowym rynku a także zmniejszanie się konkurencyjności przemysłu Unii Europejskiej w rywalizacji międzynarodowej. Podobne procesy zachodzą w sektorze hutniczym i motoryzacyjnym, co potwierdzili członkowie Zespołu działający w Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników, Związku Zawodowym Inżynierów i Techników oraz zakładach MAN Bus (Starachowice). O zagrożeniach dla krajowych przedsiębiorstw hutniczych informowano międzynarodową organizację związkową Industriall-All, która zadeklarowała poinformowanie w sprawie przedstawicieli Komisji Europejskiej oraz działania wspierające przemysł w Unii Europejskiej, w tym sektor stalowy. Członkowie Zespołu wskazali na konieczność rewizji polityki gospodarczej Unii Europejskiej poprzez uwzględnienie, że jej dotychczasowy kształt stwarza ryzyko utraty miejsc pracy w przemyśle oraz zmniejszenia i utraty jego potencjału. Niezbędne w ocenie członków Zespołu jest wzmocnienia ochrony jednolitego rynku poprzez egzekwowanie już nałożonych przez UE restrykcji w handlu z państwami trzecimi (embargo), nałożenie nowych sankcji na towary z państw trzecich wykorzystywane do produkcji oraz ustalenie norm jakościowych dla niektórych produktów tworzonych poza UE, tak aby weryfikować ich klasę i możliwość dopuszczenia na unijny rynek. Ponadto zauważono konieczność przygotowania przez rząd polityki przemysłowej, która wyznaczy kierunek rozwoju i inwestycji w przedsiębiorstwach celem adaptacji do wyzwań związanych z transformacją klimatyczną i cyfrową oraz procesów geopolitycznych. Podkreślono konieczność wykorzystania krajowych instrumentów dialogu społecznego takich jak Rada Dialogu Społecznego (zespoły problemowe) oraz Trójstronne Zespoły Branżowe do dalszych działań wspierających rodzimy przemysł. przygotowała: Katarzyna Pietrzak Wydział Polityki Gospodarczej, OPZZ, 22 marca 2024 r.

Czytaj więcej

25 marca 2024

Ruszył klub rozmowny OPZZ „Rozmówki”

W sobotę, 23 marca, ruszył nowy cykl spotkań skierowany do obywateli Ukrainy w klubie języka polskiego, zorganizowanym przez OPZZ. Głównym celem tego klubu jest doskonalenie umiejętności językowych w polskim, integracja cudzoziemców w polskie społeczeństwo oraz nawiązywanie nowych i interesujących znajomości. Pierwszym gościem klubu była Katarzyna Uroda-Lenartowicz, pracowniczka Centrum Nauki Kopernik. Dzieliła się swoim doświadczeniem i wiedzą, wzbogacając spotkanie dla wszystkich uczestników w sposób nieprzypadkowy. Atmosfera była serdeczna i przyjazna, pozostawiając niezapomniane wrażenia dla wszystkich uczestników klubu. Z niecierpliwością oczekujemy kolejnych spotkań z naszymi nowymi gośćmi! Zapraszamy serdecznie wszystkich zainteresowanych prowadzeniem spotkania do kontaktu z Natalią pod numerem telefonu: 572 426 485.

Czytaj więcej

23 marca 2024

Pierwsze posiedzenie Zespołu Problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy

W dniu 14 marca 2024 roku odbyło się pierwsze w nowej kadencji posiedzenie Zespołu Problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego, które było poświęcone istotnym zagadnieniom związanym z rynkiem pracy i systemem podatkowym. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ W posiedzeniu uczestniczyli Paweł Zgórzyński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Jarosław Neneman, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, członkowie Zespołu oraz zaproszeni goście. Obradom przewodniczył Jakub Bińkowski ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Porządek obrad obejmował kilka istotnych punktów, między innymi: 1. Omówienie i dyskusja nad planem pracy Zespołu w nadchodzących miesiącach. 2. Dyskusja na temat sytuacji na rynku przewozu osób w kontekście nowych przepisów, które wejdą w życie w czerwcu tego roku. 3. Omówienie planowanych na bieżący rok zmian w systemie podatkowym. 4. Zakres prac Podzespołu RDS ds. sprawiedliwej transformacji. 5. Wolne wnioski. Dużo czasu poświęcono na dyskusje organizacyjne i techniczne, zwłaszcza dotyczące ustalenia zakresu tematycznego, nad którym Zespół będzie pracować w 2024 roku. Omówiono także sposób procedowania tematów kierowanych do Zespołu w ramach Programu Prac Rady na 2024 rok. Dodatkowo, omawiano sytuację na rynku przewozu osób w kontekście nadchodzących zmian regulacyjnych oraz priorytetowe zmiany w systemie podatkowym. Przedyskutowano także zakres prac i działania Podzespołu Problemowego ds. Sprawiedliwej Transformacji, który został utworzony przez Prezydium RDS decyzją z dnia 15 lutego 2024 roku. OPZZ na posiedzeniu reprezentowali członek Zespołu Mirosław Grzybek oraz eksperci Zygmunt Mierzejewski i Norbert Kusiak.

Czytaj więcej