Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

11 kwietnia 2024

XII Kongres KZZC

W dniach 4–5 kwietnia 2024 roku w Bydgoszczy odbył się XII Kongres Krajowego Związku Zawodowego Ciepłowników. Spotkanie rozpoczął Przewodniczący KZZC, Lech Hemmerling, wprowadzając sztandar związku i odgrywając hymn państwowy. W uroczystym otwarciu Kongresu uczestniczyli m. in. Wojewoda Kujawsko-Pomorski, Okręgowy Inspektor Pracy w Bydgoszczy, Przewodniczący OPZZ, Przewodniczący Kujawsko-Pomorskiej Rady OPZZ wraz z członkami Prezydium. Podczas spotkania Ministerstwo Klimatu i Środowiska przyznało 14 honorowych odznak „Za Zasługi dla Energetyki”, a Ministerstwo Infrastruktury honorowe odznaki „Za Zasługi dla Transportu RP”, które wręczył Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel. Odznaki „Za Zasługi dla OPZZ” wręczył Przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski, natomiast odznaki „Zasłużony Działacz KZZC” — Lech Hemmerling. Po wystąpieniach gości, Przewodniczący związku zaprosił wszystkich delegatów i gości na jubileuszowy tort. Podczas plenarnego posiedzenia XII Kongresu udzielono absolutorium ustępującym władzom statutowym. Następnie przeprowadzono wybory nowych władz Związku, tj. Przewodniczącego KZZC, Zarząd Główny, Przewodniczącego Krajowej Komisji Rewizyjnej i członków Komisji Rewizyjnej. Przyjęto również program na kolejną kadencję.

Czytaj więcej

08 kwietnia 2024

Kryzys w Poczcie Polskiej S.A.: OPZZ zwraca się do RDS o pilne działanie!

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) zwróciło się do Rady Dialogu Społecznego (RDS) z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zespołu problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego w celu omówienia aktualnych problemów i wyzwań, przed którymi stoi Poczta Polska S.A. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W piśmie do RDS Barbara Popielarz, wiceprzewodnicząca OPZZ przypomniała, że sytuacja finansowa Poczty Polskiej S.A. od dłuższego czasu budzi zaniepokojenie OPZZ. Wielokrotnie alarmowaliśmy stronę rządową o problemach w tej spółce, zgłaszając konieczność podjęcia natychmiastowych działań w celu rozwiązania trudności, z którymi boryka się Poczta Polska S.A. Wniosek OPZZ do RDS został skierowany na prośbę Związku Zawodowego Pracowników Poczty Polskiej – organizacji członkowskiej OPZZ, która alarmuje, że planowane zmniejszenie zatrudnienia w Poczcie Polskiej S.A. będzie znacznie wyższe aniżeli przewiduje „Projekt planu zatrudnienia i wynagrodzeń osobowych dla Poczty Polskiej S.A. na 2024 rok” tj. 5024,18 etatów średniorocznie, co w rzeczywistości oznacza nawet 10 000 pracowników. Dodać należy, że na koniec 2023 r. w PP S.A. pracowało około 63 000 pracowników. Najważniejszym priorytetem obecnie jest wypłata spółce rekompensaty za straty poniesione w związku z wykonywaniem przez Pocztę Polską S.A. usług powszechnych. Dodatkowo, nadal nieuregulowana pozostaje sprawa niskich płac. Od wielu lat, wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę, następuje drastyczne spłaszczenie wynagrodzeń. Aktualnie, 50 000 osób (co stanowi 80 proc. ogółu pracowników) otrzymuje na umowie o pracę stawkę zasadniczą w wysokości 4023 zł brutto, do której doliczana jest premia, aby uzyskać kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę (4 242 zł). Jeżeli pracownik nie osiąga premii to zostaje mu wypłacony dodatek wyrównawczy. Z powodu bardzo złego wyniku finansowego Poczty Polskiej S.A. na koniec 2023 r., spółka wstrzymała zatrudnienie, co doprowadziło do powstania ogromnych braków etatowych. Sytuacja ta wywołała zapaść organizacyjną i procesową w firmie, co z kolei wywołało szereg problemów operacyjnych. Wynagrodzenie zasadnicze poniżej wysokości płacy minimalnej spowodowało poważne konsekwencje dla pracowników i funkcjonowania firmy. W rezultacie pojawiła się duża liczba nieobsadzonych wakatów, co spowodowało dodatkowe obciążenie pracą obecnie zatrudnionych. Pocztowcy zostali zmuszeni do pracy na kilku rejonach jednocześnie, aby zastąpić niezatrudnionych, chorych i przebywających na urlopach. Sytuacja ta obrazuje, że istnieje pilna potrzeba rozwiązania problemów finansowych i organizacyjnych w Poczcie Polskiej S.A., aby zapewnić stabilność oraz efektywne funkcjonowanie firmy.

Czytaj więcej

04 kwietnia 2024

KPR: czy będzie korekta?

OPZZ wziął udział w pracach Zespołu ds. Semestru Europejskiego – organu doradczego Prezesa Rady Ministrów. Obrady Zespołu były poświęcone przede wszystkim dyskusji o uwagach strony społecznej zgłoszonych do projektu Krajowego Programu Reform zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych (pisaliśmy o tym tutaj). Ponadto, po wniosku m.in. OPZZ, porządek posiedzenia Zespołu został rozszerzony o informację na temat stanu realizacji przez Polskę Zaleceń Rady UE, które obejmują m.in. sferę finansów publicznych, rynku pracy, transformacji klimatycznych czy ułatwień inwestycyjnych. OPZZ zwrócił przede wszystkim uwagę na ryzyko pogorszenia warunków życia pracowników w związku z planowanym nieprzedłużaniem przez rząd obowiązywania instrumentów osłonowych przez wzrostem cen energii wnioskując o ponowną analizę tej decyzji. Podkreślił także konieczność uwzględnienia ochrony - w procesie dostosowania fiskalnego, którego wymaga od Polski Rada UE - środków publicznych na inwestycje społeczne i podniesienie płac w sektorze finansów publicznych. Zadłużenie finansów publicznych, które ocenia Rada UE i którego wysokość może w najbliższym czasie uruchomić wobec Polski procedurę nadmiernego deficytu, wynika przede wszystkim z wydatków poniesionych w ostatnich latach na przeciwdziałanie skutkom pandemii oraz kryzysu energetycznego. Komisja Europejska powinna wziąć to pod uwagę zamiast rozpoczynać nową erę oszczędności w UE. Wskazaliśmy, że transformacja klimatyczna i cyfrowa oraz liczne wyzwania społeczne wymagają zwiększenia wydatków na inwestycje i ochronę pracowników przed skutkami transformacji. Pracownicy nie mogą po raz kolejny być pokrzywdzonymi cięć wydatków publicznych celem dostosowania fiskalnego tak jak to miało miejsce w 2008 r. – wskazał OPZZ. OPZZ podtrzymał swoje uwagi do projektu Krajowego Programu Reform, wskazując jednocześnie za niepokojenie powtarzającym się brakiem działań w obszarze wynagrodzeń pracowników, w tym ograniczenia luki płacowej. Niestety, na posiedzeniu Zespołu nie przedstawiono stanowiska strony rządowej odnośnie do uwag zgłoszonych przez OPZZ, ani przekonujących argumentów za obecną treścią projektu KPR, szczególnie braku działań w obszarze warunków pracy i płacy w Polsce. Członkowie Zespołu mają je otrzymać w formie pisemnej do końca kwietnia br. Dyskusja krótko skupiła się także na kwestii deregulacji i kontroli działalności gospodarczej. OPZZ wyraził krytyczne stanowisko wobec wskazanego przez Ministerstwo pomysłu wprowadzenia do prawa przepisu, który zobowiązywałby do uprzedniego informowania przedsiębiorcy przez organy kontrolne o liście dokumentów, które ma przygotować przed rozpoczęciem kontroli. W naszej ocenie, ograniczy to m.in. skuteczność kontroli. Trzecia część posiedzenia dotyczył systemu opieki długoterminowej w Polsce. OPZZ wskazał w tym obszarze na postulat podniesienia wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w opiece społecznej. W posiedzeniu OPZZ reprezentowała Katarzyna Pietrzak z Wydziału Polityki Gospodarczej oraz Katarzyna Duda z Wydziału Polityki Społecznej. (KP)

Czytaj więcej

03 kwietnia 2024

Wizyta u pani Minister Przemysłu

W piątek 29 marca br. odbyło się spotkanie minister przemysłu Marzeny Czarneckiej z przedstawicielami Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników w Polsce. Głównym tematem dyskusji była trudna sytuacja przemysłu hutniczego i motoryzacyjnego. Uczestnicy spotkania zwrócili uwagę, że od kilkunastu miesięcy następuje stały spadek produkcji w przemyśle stalowym, na co nakłada się wyzwania związane z transformacją oraz zwiększony import wyrobów stalowych spoza krajów UE. Sytuacja branży automotive, w kontekście likwidacji zakładu produkcji silników w Bielsku-Białej oraz zapowiadanych redukcji w spółkach kooperujących, również wymaga działań resortu przemysłu.  Po wysłuchaniu relacji związkowców pani minister zapewniła członków Federacji, że w najbliższym czasie zorganizuje m.in. szerokie spotkanie z udziałem samorządów, związków zawodowych oraz przedstawicieli spółek hutniczych, aby porozmawiać o wyzwaniach stojących przed tymi branżami.

Czytaj więcej

03 kwietnia 2024

Nowe wysokości składek na ubezpieczenie wypadkowe

                             Co trzy lata zmieniają się wysokości składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Od 1 kwietnia 2024 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki społecznej z dnia 25 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Rozporządzenie określa nowe kategorie ryzyka i odpowiadające im stopy procentowe składki. W stosunku do obowiązującej regulacji tę samą kategorię ryzyka i tę samą stopę procentową składki zachowało 31 grup działalności. Wzrost stopy procentowej składki dotyczy 1 grupy, natomiast w przypadku 32 grup efektem zmiany kategorii ryzyka jest obniżenie składki na ubezpieczenie wypadkowe. Najniższe i najwyższa stopa procentowe składki wynosić będą: 0,67 proc. – najniższa oraz 3,33 proc. najwyższa. Wzrost składki na ubezpieczenie wypadkowe odnosi się do działalności ,,Wydobywanie węgla kamiennego i węgla brunatnego (lignitu)” stanowiąc podwyższenie do 3, 33 proc. z obowiązującej 3,06 proc. OPZZ na etapie konsultacji społecznych, jak też w ramach prac Rady Dialogu Społecznego interweniowało w tej sprawie, wyrażając negatywne stanowisko. OPZZ wspólnie ze Związkiem Zawodowym Górników w Polsce prezentowało postulat utrzymania składki na ubezpieczenie wypadkowe w sektorze górniczym na dotychczasowym poziomie (3,06 proc.). Wskazywaliśmy m.in. na społeczne, finansowe i pracownicze skutki wzrostu składki wypadkowej. Pomimo braku akceptacji naszego postulatu, resort zobowiązał się m.in. do analizy statystycznej i porównawczej wskaźników wpływających na ustalanie kategorii ryzyka dla działalności związanej z wydobywaniem węgla kamiennego i brunatnego (obie kategorie są traktowane tak samo jako jedna grupa działalności) i powrotu do dyskusji na ten temat w przyszłości. Ministerstwo przyjęło także, do dalszych prac i analiz uwagę OPZZ, by rozważyć określanie innego niż dotychczas mechanizmu ustalania stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe dla płatników składek (pracodawców) zatrudniających do 9 osób. Byłby to znaczący krok naprzód w diagnozie warunków pracy w mikroprzedsiębiorstwach, w których warunki pracy, wypadkowość, zagrożenia związane z uciążliwością pracy są w nich odmienne od tych, jakie występują w większych przedsiębiorstwach (powyżej 10 zatrudnionych). To także postulat OPZZ wnoszony do GUS o rozpoczęcie badań warunków pracy u pracodawców zatrudniających do 9 osób, co może przełożyć się na konstrukcję składki wypadkowej dla tej grupy przedsiębiorców w przyszłości. W kontekście opiniowanego projektu rozporządzenia warto zauważyć pozytywny trend związany z warunkami pracy, będący wyrazem spadku wypadków śmiertelnych i ciężkich wpływających na konstrukcję i wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe. OPZZ wniosło także o wprowadzenie zalecenia dla pracodawców, by oszczędności z tytułu obniżenia wysokości składek na ubezpieczenie wypadkowe przeznaczane były na dalszą poprawę warunków pracy w zakładach pracy. Treść rozporządzenia - do pobrania (RG)

Czytaj więcej

02 kwietnia 2024

Dialog PLUS - wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w partnerstwie ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego oraz Konfederacją Związków Zawodowych Górnictwa w Polsce realizują projekt  „Dialog PLUS - wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa”.                                 Wartość projektu:  4 669 747,50 zł  Dofinansowanie ze środków europejskich:  3 853 475,63 zł  Dofinansowanie z dotacji celowej: 676 176,37 zł  Celem projektu jest wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa. Ma on służyć wzmocnieniu potencjału instytucjonalnego i eksperckiego, związanego z uczestnictwem organizacji związkowych w procesach stanowienia oraz monitorowania prawa i polityk publicznych w szczególności w zakresie zatrudnienia, warunków pracy i płacy, tak aby móc prognozować np. skutki jego zmian. Dzięki uczestnictwu w projekcie będzie możliwa aktualizacja wiedzy w zakresie prawa określającego zasady funkcjonowania poszczególnych branż, które często ulega zmianie. Funkcje związkowe podlegają kadencyjności, co wymaga od organizacji związkowych planowania procesu szkolenia także dla nowych osób. Projekt będzie wspierał uczestniczki i uczestników projektu poprzez realizację szkoleń z zakresu prawa i umiejętności miękkich, webinaria, konferencje, konwersatoria i doradztwo zgodnie z wcześniej zidentyfikowanymi potrzebami. Działania uzupełni wydanie przewodnika dla członków związków zawodowych. Ważnym elementem projektu będą konferencje naukowe, które umożliwią szeroką wymianę doświadczeń i będą okazją do wysłuchania ekspertów i ekspertek w obszarach objętych projektem. Ze względu na duże zróżnicowanie grup docelowych każda część będzie realizowana odrębnie przez Partnerów projektu, odpowiadając na inne potrzeby branży edukacyjnej, przemysłowej i górniczej. W branży górniczej z uwagi na zdiagnozowane potrzeby i skuteczność tych form będzie realizowane doradztwo, szkolenia i konwersatoria, m.in. w zakresie wykorzystania IT, programów, form cyfrowych w konsultacjach i monitorowaniu prawa. Grupę docelową w projekcie stanowią przedstawiciele i przedstawicielki partnerów społecznych należących do co najmniej 19 organizacji branżowych zrzeszonych w OPZZ. Wsparciem zostanie objętych co najmniej 367 kobiet i 365 mężczyzn. Łącznie 732 osoby.  Planowane wskaźniki produktu Projektu to: Liczba reprezentatywnych organizacji partnerów społecznych i zrzeszonych w ich strukturach organizacji objętych wsparciem związanym z udziałem w procesach stanowienia oraz monitorowania prawa i polityk publicznych – 19, Liczba webinariów zrealizowanych w ramach projektu dla przedstawicieli partnerów społecznych zrzeszonych w ich strukturach – 14, Liczba szkoleń zrealizowanych w ramach projektu dla przedstawicieli partnerów społecznych zrzeszonych w ich strukturach – 116 Liczba konferencji zrealizowanych w ramach projektu dla przedstawicieli partnerów społecznych zrzeszonych w ich strukturach – 2 Liczba godzin doradztwa dla partnerów społecznych nt. wykorzystania nowoczesnych narzędzi IT do prowadzenia działań informacyjnych na rzecz związku w procesach stanowienia prawa na poziomie zakładu pracy, regionu, kraju oraz do pozyskiwania informacji w procesie stanowienia prawa na poziomie zakładu pracy, regionu, kraju – 992 Liczba przedstawicieli partnerów społecznych, którzy uzyskali wsparcie w zakresie budowania zdolności partnerów społecznych 732  Planowane wskaźniki rezultatu Projektu to: Liczba przedstawicieli organizacji partnerów społecznych, którzy podnieśli kompetencje z zakresu budowania zdolności partnerów społecznych – 585  Liczba przedstawicieli parterów społecznych u których wystąpił wzrost wiedzy nt. wykorzystania nowoczesnych narzędzi IT do prowadzenia działań informacyjnych na rzecz związku – 62 Liczba przedstawicieli parterów społecznych u których wystąpił wzrost wiedzy nt. wykorzystania nowoczesnych narzędzi do pozyskiwania informacji - 62 Jeśli istnieje podejrzenie o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON” istnieje możliwość zgłoszenia tego do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej . Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej): 1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ul. Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa, 2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Czytaj więcej

02 kwietnia 2024

Okno transferowe ponownie otwarte

Katarzyna Duda, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Od 1 kwietnia do 31 lipca 2024 r. ZUS otwiera tzw. okno transferowe. Oznacza to, że ubezpieczeni mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na indywidualne subkonto w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych czy do Otwartych Funduszy Emerytalnych. Okno transferowe w ZUS otwierane jest co cztery lata. W tym roku mamy jednak pierwsze okno od ośmiu lat, ponieważ przypadające na 2020 rok okno zostało pominięte z uwagi na pandemię. Składka emerytalna wynosi 19,52% podstawy wymiaru (wynagrodzenia). W czasie tzw. okna transferowego ubezpieczeni mogą zdecydować, na co przeznaczyć 7,3% ich wynagrodzenia. Ta cześć może być albo w całości zapisywana na subkoncie w ZUS, albo na subkonto będzie trafiało tylko 4,38% płacy, a na rachunek w OFE 2,92%. W sytuacji zapisania składki na subkoncie w ZUS. Grafika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych W sytuacji przekazania na jej rachunek w otwartym funduszu emerytalnym. Grafika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Gdzie złożyć oświadczenie? W celu podjęcia decyzji o tym, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej należy wypełnić „Oświadczenie o przekazywaniu składki do otwartego funduszu emerytalnego albo zewidencjonowaniu składki na subkoncie prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych” ZUS-US-OFE-03. Składanie oświadczenia nie obowiązuje osoby, która nie chce zmieniać decyzji, którą podjęła w poprzednim oknie transferowym lub osiągnie powszechny wiek emerytalny za 10 lat lub wcześniej. Formularz o symbolu ZUS-US-OFE-03 udostępniony jest: na portalu Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, na stronie internetowej www.zus.pl, w każdej placówce ZUS na sali obsługi klientów. Oświadczenie można złożyć: elektronicznie – przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, osobiście – w każdej placówce ZUS na sali obsługi klientów, pocztą – na adres dowolnego oddziału ZUS.

Czytaj więcej

29 marca 2024

Wakacje kredytowe do archiwum!

Rada Ministrów zdecydowała o przedłużeniu funkcjonowania tzw. wakacji kredytowych na 2024 rok. Projekt ustawy w tej sprawie trafił właśnie do Sejmu. W związku z tym, wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, skierowała do Marszałka Sejmu stanowisko OPZZ, w którym zaapelowała o rezygnację z przedłużenia tzw. wakacji kredytowych. W ocenie OPZZ, polityka mieszkaniowa państwa powinna przede wszystkim koncentrować się na wsparciu osób o niskich dochodach, celem zabezpieczenia ich potrzeb bytowych. Tymczasem tzw. wakacje kredytowe to instrument skierowany do obywateli o dochodach pozwalających na zakup mieszkania na rynku komercyjnym i posiadających zdolność kredytową umożliwiającą uzyskanie kredytu hipotecznego w instytucji finansowej. Praktyka pokazała, że liczne grono kredytobiorców wykorzystało instrument do dokonywania nadpłat rat kredytu bądź wcześniejszej spłaty kredytu, nie było zatem w sytuacji wymagającej wsparcia ustawowego. Warto podkreślić, że większość wskaźników ryzyka kredytowego w systemie finansowym pozostała w grudniu 2023 r. na niskim poziomie. Osoby posiadające kredyt hipoteczny, które jednak znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, mogą skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, co stanowi wsparcie dla osób w potrzebie. Tzw. wakacje kredytowe są zatem instrumentem zbędnym, który wzmacnia dodatkowo dominujący w Polsce sposób uzyskiwania mieszkania poprzez jego zakup na rynku komercyjnym w drodze zawierania wieloletnich zobowiązań kredytowych. Zwiększa przez to, pośrednio, popyt na rynku mieszkaniowym a tym samym ceny mieszkań. Aktualna pozostaje w związku z tym diagnoza OPZZ zawarta w Programie OPZZ o potrzebie prowadzenia w Polsce długoterminowej, kompleksowej i adekwatnie finansowanej polityki mieszkaniowej państwa, która uwzględnia zróżnicowane dochody pracowników, w tym wspiera osoby o niskich dochodach w uzyskaniu mieszkania. Wskazaliśmy posłom na Sejm, że aktualne nakłady publiczne na mieszkalnictwo są zbyt niskie. Należy zatem zwiększyć wydatki na ten cel oraz skoncentrować się na działaniach, które zwiększą liczbę i dostępność lokali spółdzielczych, komunalnych i socjalnych budowanych przez państwo i samorządy. W poprzednim roku takich mieszkań oddano do użytkowania zaledwie 4,3 tys. (KP)

Czytaj więcej

27 marca 2024

Ruszają prace Podzespołu RDS ds. sprawiedliwej transformacji

Dzięki działaniom OPZZ w ramach Rady Dialogu Społecznego powstał Podzespół ds. sprawiedliwej transformacji. Rola Podzespołu jest kluczowa w kontekście aktualnych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne i sprawiedliwa transformacja. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS Podzespół RDS ds. sprawiedliwej transformacji jest efektem aktywności i zaangażowania OPZZ w ramach Rady Dialogu Społecznego. Jego głównym celem jest dbanie o to, aby procesy transformacji gospodarczej i społecznej przebiegały w sposób sprawiedliwy dla wszystkich pracowników. Do zadań Podzespołu RDS ds. sprawiedliwej transformacji, działającego w ramach Zespołu problemowego RDS ds. polityki gospodarczej i rynku pracy, należy wypracowywanie wspólnych dla stron stanowisk i opinii w sprawach dotyczących transformacji klimatycznej i energetycznej kraju oraz jej wpływu na rynek pracy i sytuację przedsiębiorstw, w szczególności w zakresach takich jak: opiniowanie planów oraz strategii klimatycznych i energetycznych państwa przy współpracy właściwych Zespołów Trójstronnych; opiniowanie systemowych rozwiązań legislacyjnych służących zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski i budowie potencjału gospodarczego w oparciu o procesy transformacji; proponowanie rozwiązań wspierających krajowy potencjał inwestycyjny w zakresie transformacji; analizowanie wydatkowania środków publicznych na cele transformacji pod kątem utrzymywania i zwiększania bezpieczeństwa energetycznego kraju, potencjału gospodarczego oraz ludzkiego; inicjowanie działań na rzecz przeciwdziałania bezrobociu i utracie potencjału ludzkiego w regionach zależnych od produkcji paliw kopalnych; inicjowanie działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji i wzrostu potencjału ludzkiego w związku z transformacją; analizowanie obciążeń związanych z transformacją ponoszonych przez pracowników oraz obciążeń i korzyści doświadczanych przez przedsiębiorstwa; inicjowanie rozwiązań dotyczących przeciwdziałania ucieczce emisji poza granice Unii Europejskiej; analizowanie dobrych praktyk transformacji klimatycznej z innych krajów w celu poprawienia skuteczności działań na tym polu w Polsce. W pierwszym roku działalności Podzespołu przewodnictwo obejmie Kol. Dariusz Trzcionka z Forum Związków Zawodowych, w drugim roku Zespół poprowadzi Kol. Wojciech Ilnicki z NSZZ „Solidarność”. Członkami Podzespołu z ramienia OPZZ zostali: Mirosław Grzybek, Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników oraz Dariusz Potyrała, Przewodniczący Związku Zawodowego Górników w Polsce. Mamy nadzieję, że Podzespół RDS odegra istotną rolę w budowaniu spójnego i zrównoważonego społeczeństwa oraz gospodarki, opartych na zasadach sprawiedliwości społecznej.

Czytaj więcej

26 marca 2024

Wesprzyj Towarzystwo Przyjaciół Ukrainy!

W ostatnim czasie mieliśmy niezwykłą przyjemność gościć Weronikę Marczuk, Przewodniczącą TPU, podczas spotkania naszego zespołu ds. równości OPZZ. W trakcie spotkania Weronika Marczuk dzieliła się z nami działaniami jej organizacji na rzecz osób najbardziej potrzebujących: kobiet, dzieci, rodzin, wszystkich dotkniętych wojną trwającą na Ukrainie. Jako zespół ds. równości OPZZ zwracamy się do Was z gorącym apelem o wsparcie TPU poprzez przekazanie 1,5% podatku. Każda złotówka może przynieść ulgę i wsparcie dla tych, którzy potrzebują naszej pomocy najbardziej. Wesprzyjmy razem! Dzielmy się dobrocią i pomagajmy tym, którzy tego najbardziej potrzebują. Zespół ds. równości OPZZ

Czytaj więcej