Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Kraj

10 lutego 2023

Paweł Śmigielski, OPZZ dla Dziennika Gazeta Prawna: kwestia kontroli trzeźwości zatrudnionych jest niezwykle ważna, bo dotyczy każdego z nas

Już od 21 lutego będą obowiązywać przepisy nowelizacji Kodeksu pracy dotyczące kontroli trzeźwości pracowników. W czwartkowym wydaniu Dziennika Gazety Prawnej (dodatek Kadry i płace) ukazała się debata nad rewolucyjnymi zmianami, które mogą okazać się nie lada wyzwaniem dla pracodawców. Czy pracodawcy mogą mieć problem w ustalaniu, jak stosować nowe przepisy o badaniach trzeźwości pracowników? Głos w sprawie zabrał Paweł Śmigielski, dyrektor Wydziału Prawno-Interwencyjnego OPZZ. Biuro prasowe OPZZ Za niespełna dwa tygodnie wejdą w życie przepisy, które umożliwiają przeprowadzenie prewencyjnych badań trzeźwości i narkotestów wśród pracowników. Pracodawcy nie będą musieli pytać ich o zgodę, a wątpliwości budzi m.in. fakt, że nowe przepisy wymagają określenia częstotliwości badania. Co więcej, pracownicy mają też 14 dni na zapoznanie się z zasadami kontrolowania w miejscu pracy, które muszą być ogłoszone w obwieszczeniach lub wprowadzone w drodze negocjacji z pracownikami do regulaminów pracy. Ogłoszenie zmian w przepisach wewnętrznych firm będzie mogło nastąpić dopiero po wejściu nowelizacji w życie. Nasuwa się więc pytanie, czy po wejściu nowych przepisów w życie, zanim jeszcze zaczną obowiązywać przepisy wewnętrzne dotyczące przeprowadzania takich badań, może wystąpić "dwutygodniowa luka"? Obecnie ma możliwości wykonania prewencyjnego badania trzeźwości. Marcin Stanecki, dyrektor departamentu prawa pracy w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej, na łamach DGP zapewnia, że taka luka nie powstanie. Po zmianach pracodawca będzie zobowiązany do tego, aby nie dopuścić pracownika do pracy, jeśli istnieje podejrzenie, że zjawił się w miejscu pracy po spożyciu alkoholu. Paweł Śmigielski dla Dziennika Gazety Prawnej: mamy wątpliwość, czy pracodawca będzie mógł samodzielnie przeprowadzić kontrolę Wątpliwości budzi również kwestia, czy pracodawca będzie miał możliwość przebadania alkomatem  pracownika z objawami nietrzeźwości, biorąc pod uwagę fakt, że nowe przepisy pozwalają na to m.in. wtedy, gdy pracodawca ustali czas i częstotliwość takiego badania. Czy nowelizacja kodeksu pracy umożliwi badanie widocznie nietrzeźwych pracowników, czego nie sposób wcześniej zaplanować? Paweł Śmigielski, dyrektor Wydziału Prawno-Interwencyjnego OPZZ na łamach Dziennika Gazety Prawnej zauważa, że jest to dość dyskusyjna kwestia. - Mamy wątpliwość co do tego, czy w ramach prewencyjnej kontroli trzeźwości, której zasady muszą być jasno określone - m.in. grupa lub grupy pracowników objętych kontrolą, jej czas i częstotliwość - pracodawca będzie mógł samodzielnie przeprowadzić kontrolę w stosunku do "podejrzanego pracownika", czy też będzie musiał wezwać do przeprowadzenia tego badania organ powołany do ochrony porządku publicznego.  Obowiązek zachowania trzeźwości w pracy jest jednym z podstawowych obowiązków pracowniczych. Od tego nie ma wyjątków.  Warto jednak pamiętać, że nowa regulacja mówi o niezbędności prewencyjnej kontroli trzeźwości dla ochrony określonych dóbr. Dodatkowo przepisy stanowią o procedurze niedopuszczenia przez pracodawcę do pracy pracownika wobec którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że jest on pod wpływem alkoholu. W kodeksie pracy pojawiły się zatem odpowiednie regulacje, ale należy z nich racjonalnie korzystać .Tezy o tym, że ktoś w zakładzie pracy chce dać większą swobodę w możliwości spożywania alkoholu czy narkotyków uważam za absurdalne. Kwestia kontroli trzeźwości zatrudnionych jest niezwykle ważna, gdyż dotyczy bezpieczeństwa każdego z nas - dodaje. Z uwagą będziemy przyglądać się procesowi interpretowania nowych przepisów i określania, kto i na jakich zasadach będzie mógł być kontrolowany. Moim zdaniem można wyodrębnić w tym obszarze trzy przypadki. Pierwszy, i chyba najłatwiejszy do oceny, to prewencyjna kontrola trzeźwości ustalonej grupy pracowników, np. przeprowadzana przed przystąpieniem pracowników do pracy. Drugi przypadek będzie dotyczył pracownika, który może być prewencyjnie skontrolowany, ale już po czasie tego badania - w trakcie wykonywania pracy - powstanie uzasadnione podejrzenie co do jego trzeźwości. W ostatniej sytuacji możemy mówić o pracowniku, co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie co do jego trzeźwości, ale nie należy on do grupy pracowników, względem której układ zbiorowy pracy, regulamin pracy albo obwieszczenie dopuszcza możliwość przeprowadzenia kontroli trzeźwości - mówi Paweł Śmigielski. Dodaje też, że w myśl nowelizacji  kodeksu pracy kontrola trzeźwości pracowników będzie mogła być wprowadzona tylko wtedy, gdy jest ono niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób czy ochrony mienia. Zakładam, że pracodawcy podejdą racjonalnie do tej regulacji i w uzgodnieniu z organizacjami związkowymi w sposób jasny i zrozumiały ustalą sytuacje, w których omawiana "niezbędność" będzie zachodziła. Powstaje obawa, aby w wyniku „szerokich” interpretacji nowych przepisów, w myśl których pracodawca będzie mógł elastycznie ustalać grupy pracowników, częstotliwość i czas kontroli trzeźwości nie doszło do sytuacji, w której każdego dnia w zakładzie pracy będzie się odbywało „polowanie na czarownice”. Dopuszczenie powyższej możliwości może bowiem stworzyć pole do nadużyć dla pracodawcy, np. dyskryminowanie wybranych pracowników poprzez częste nękanie ich kontrolami trzeźwości. Dlatego będziemy obserwowali proces stosowania przepisów, tak by w zakładach pracy nie dochodziło do niewłaściwych praktyk. Pracodawcy nie powinni mieć tu pełnej swobody - podkreśla Paweł Śmigielski, dyrektor Wydziału Prawno-Interwencyjnego OPZZ na łamach Dziennika Gazety Prawnej. źródło: www.gazetaprawna.pl

Czytaj więcej

09 lutego 2023

Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy

W środę 8 lutego Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy. Wprowadza ona m.in dłuższy urlop rodzicielski oraz nowy urlop opiekuńczy. Za głosowało 439 posłów, przeciwko było sześciu posłów i tylu samo też wstrzymało się od głosu.  Biuro prasowe OPZZ Nowelizacja Kodeksu pracy ma na celu wdrożenie dwóch unijnych dyrektyw dotyczących tzw. work-life balance. Chodzi o dyrektywę w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej i o tzw. dyrektywę rodzicielską. "To kolejna nowelizacja, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pracowników, rodziców i pracodawców. Przyjęte przez Sejm przepisy m.in. wydłużają urlop rodzicielski oraz umożliwiają elastyczny czas pracy, co ułatwi godzenie ról zawodowych i rodzinnych" - powiedziała minister Marlena Maląg. Najważniejsza zmiana dotycząca urlopu rodzicielskiego dotyczy tego, że pracownicy i pracownice będą mieli do niego indywidualne prawo. Wprowadzona zostanie również w ramach urlopu rodzicielskiego nieprzenoszalna część urlopu w wymiarze do 9 tygodni dla każdego z rodziców. Dla obojga rodziców będzie też wprowadzony 70% zasiłek macierzyński za cały okres urlopu. Pracownik będzie mógł skorzystać z pięciu dni bezpłatnego urlopu opiekuńczego. Będzie go można wykorzystać, aby zapewnić opiekę na członka rodziny bądź krewnego, który wymaga opieki lub wsparcia ze względów medycznych. Nie będzie jednak przysługiwało za niego wynagrodzenie.  Nowelizacja Kodeksu pracy obejmuje też urlop "z powodu działania siły wyższej" i elastyczną organizację pracy. W ciągu roku pracownik będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od pracy "z powodu działania siły wyższej". Będzie można z niego skorzystać w pilnych sprawach rodzinnych w wymiarze dwóch dni albo 16 godzin. Za ten rodzaj zwolnienia pracownik będzie mógł zachować prawo do połowy swojego wynagrodzenia. Nowe przepisy uwzględniają też dodatkowe przerwy wliczane do czasu pracy. Jeżeli dobowy wymiar pracy jest dłuższy niż 9 godzin, pracownik będzie miał prawo do drugiej przerwy trwającej co najmniej 15 minut. Trzecia przerwa trwająca co najmniej 15 minut dotyczy wymiaru dobowego pracy pracownika, który jest dłuższy niż 16 godzin.  Pracownicy i pracownice będą mogli skorzystać też z elastycznej organizacji pracy: pracę zdalną czy elastyczny rozkład czasu pracy. Zmiany dotyczą również umów o pracę - np. wykonując pracę przez pół roku pracownik będzie mógł wystąpić z prośbą o zmianę rodzaju umowy na np. czas nieokreślony lub o bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy. Ponadto nowelizacja wprowadza zakaz zabraniania pracownikowi jednoczesnego pozostawania w stosunku pracy z innym pracodawcą. Będzie też zakaz poddawania pracownika niekorzystnemu traktowaniu z tego powodu.  Pracownik będzie miał też prawo do nieodpłatnego i wliczanego w czas pracy szkolenia, jeśli jest ono niezbędne do wykonywania określonego rodzaju pracy. 

Czytaj więcej

09 lutego 2023

OPZZ na inauguracji rozdania środków europejskich na lata 2021-2027

W środę 8 lutego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się uroczysta inauguracja nowego rozdania środków europejskich na lata 2021-2027. W wydarzeniu wziął udział m.in. premier Mateusz Morawiecki. Zygmunt Mierzejewski, Zespół do ds. Szkoleń i Funduszy Strukturalnych| Biuro prasowe OPZZ W uroczystości na Zamku Królewskim w Warszawie wzięli udział także: komisarz Unii Europejskiej ds. spójności i reform Elisa Ferreira, komisarz ds. miejsc pracy i praw socjalnych Nicolas Schmit, wicepremier oraz minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński, a także minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda. Pod koniec 2022 roku Komisja Europejska zatwierdziła wszystkie polskie programy finansowe z polityki spójności na lata 2021-2027. Nasz kraj otrzyma 76 mld euro, czyli prawie 350 mld zł. Pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na ochronę zdrowia, infrastrukturę, poprawę klimatu czy zwiększenie konkurencyjności naszej gospodarki. Pierwsze zaliczki z nowego budżetu UE zostały już wypłacone – do Polski trafiło już blisko 5,2 mld zł. W uroczystości uczestniczył Zygmunt Mierzejewski z Wydziału Polityki Gospodarczej i Funduszy Strukturalnych OPZZ. Marszałkowie województw otrzymali symboliczne akty nominacyjne. Nadmienić należy, że swoją cząstkę do tego sukcesu dołożyło także OPZZ. To ponad dwuletnia praca naszych ekspertów, wielogodzinne uzgadnianie tekstu programów i dążenie do wypełnienia zapisów programu OPZZ doprowadziło do akceptacji Komisji Europejskiej oraz poparcia wielu środowisk. zdjęcie: KPRM

Czytaj więcej

08 lutego 2023

Posiedzenie Rady Ochrony Pracy (ROP)

W dniach 3, 6 i 7 lutego obradowała Rada Ochrony Pracy  - odbyły się posiedzenia Zespołu ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Środowisku Pracy, a także posiedzenie plenarne oraz zebranie Zespołu ds. Skarg. Rada przyjęła Stanowisko w sprawie Strategii prewencji wypadków i chorób zawodowych w rolnictwie (do przeczytania TUTAJ) oraz Sprawozdanie z działalności Rady Ochrony Pracy w 2022 r. zgodne z załączonym projektem. Członkowie ROP zapoznali się z tematyką bezpieczeństwa i higieną pracy w leśnictwie (m.in. oceną ryzyka zawodowego oraz organizacją stanowiska pracy na podstawie materiałów przygotowanych przez Państwową Inspekcję Pracy oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska), a także analizą przyczyn wypadków przy pracy w branży telekomunikacyjnej i energetyce wiatrowej. Przedstawiono również propozycje zapobiegania im, w tym przez zastosowanie środków ochrony indywidualnej wg materiału Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego. Michał Lewandowski  reprezentujący OPZZ w Radzie Ochrony Pracy mówił o istotnej społecznie pracy, jaką wykonują członkinie i członkowie tego organu, zwracając jednocześnie uwagę na brak jej przełożenia na szeroką informację kierowaną do partnerów społecznych. Przedstawiciele związków zawodowych zderzają się z brakiem odpowiedniej komunikacji i przekazu działań, wniosków oraz stanowisk ROP. W jego ocenie to obszar, który powinien działać sprawniej - konieczne są zmiany, bo wiedza na temat prac ROP jest w stosunkowo niewielka i niewłaściwie wykorzystywana. Michał Lewandowski zwrócił też uwagę na istotne dla OPZZ działania i cele, możliwe do osiągnięcia w oparciu o działalność Rady. ROP - podobnie jak OPZZ - jest istotnym głosem w sprawie skutecznego wzmocnienia i zapewniania odpowiedniego finansowania Państwowej Inspekcji Pracy. OPZZ widzi w Radzie Ochrony Pracy także aktywny głos w sprawie dynamiki zmian, jakie dotykają pracowników na rynku pracy. Są to, chociażby zmiany i niepewność powodowane m.in. pracą platformową oraz nienadążającymi za nimi przepisy prawa pracy itd. W ocenie OPZZ Rada Ochrony Pracy powinna jeszcze bardziej wypełniać rolę swoistego wyznacznika istotnych tematyk w tym zakresie.

Czytaj więcej

06 lutego 2023

Cykl seminariów edukacyjnych o cyfryzacji związków zawodowych - zaproszenie

Serdecznie zapraszamy na seminaria edukacyjne o cyfryzacji związków zawodowych, które rozpoczną się 15 lutego! Opowiemy o aplikacji związkowej, która może usprawnić funkcjonowanie organizacji związkowej oraz o chatbocie doradczym „Nadzieja”. Seminaria poprowadzi zespół CoopTech Hub, czyli centrum technologii spółdzielczych, który współpracuje z OPZZ przy wdrażaniu etycznych i propracowniczych technologii. Celem aplikacji związkowej jest usprawnienie zarządzania związkami zawodowymi – komunikacji, głosowania, płatności, organizowania się i współpracy. Platforma jest połączeniem aplikacji społecznościowej z cyfrową przestrzenią wymiany, którą najprościej można porównać do wirtualnej tablicy związkowej. Organizacje, korzystając z aplikacji, mogą łatwo dodawać wydarzenia, rozdzielać zadania i sprawdzać statusy ich wykonania. Dzięki aplikacji działania związku mogą stać się zdecydowanie efektywniejsze i skuteczniejsze, a obowiązki są równiej rozłożone między działaczy. Nadzieja to bot konwersacyjny, którego celem jest zapewnienie pracownicom i pracownikom szybkiej odpowiedzi na pytania o prawa pracownicze, a także uzyskania pomocy. Nadzieja odpowiada na setki pytań zrozumiale i w trzech językach (polskim, ukraińskim i rosyjskim) na podstawie kilkuset stron analiz prawnych i ekspertyzy doświadczonych związkowców. Seminaria odbędą się w następujących terminach: 15.02 godz. 17:00 dla woj. śląskiego i świętokrzyskiego 16.02 godz. 17:00 dla woj. małopolskiego i podkarpackiego 22.02 godz. 17:00 dla woj. podlaskiego i lubelskiego 23.02 godz. 17:00 dla woj. warmińsko-mazurskiego i pomorskiego 01.03 godz. 17:00 dla woj. kujawsko-pomorskiego i zachodniopomorskiego 02.03 godz. 17:00 dla woj. łódzkiego i wielkopolskiego 08.03 godz. 17:00 dla woj. opolskiego i mazowieckiego 09.03 godz. 17:00 dla woj. lubuskiego i dolnośląskiego Plan każdego seminarium: Wprowadzenie - Piotr Ostrowski, Przewodniczący OPZZ Dlaczego związki zawodowe muszą się cyfryzować? - Jan Zygmuntowski, dyrektor CoopTech Hub PracujGodnie.pl i chatbot Nadzieja Aplikacja dla organizacji związkowych Pytania   Link do seminariów (link jest stały): https://meet.google.com/nju-gphu-thi Seminaria potrwają około 1,5 h i odbędą się online.  Na seminaria edukacyjne online o cyfryzacji związków zawodowych zaprasza przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski.

Czytaj więcej

06 lutego 2023

Zarząd ZZNPL wszedł w Spór Zbiorowy z Pracodawcą

Zarząd ZZNPL - Związku Zawodowego Naziemnego Personelu Lotniczego - poinformował, że 1 lutego  wszedł w Spór Zbiorowy z Pracodawcą. Domaga się m.in. niezwłocznego podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego wszystkim pracownikom etatowym oraz wprowadzenia systemu urealniania płac.  Biuro prasowe OPZZ Zarząd ZZNPL żąda niezwłocznego podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego wszystkim pracownikom etatowym oraz wprowadzenia systemu urealniania płac oraz wprowadzenia dodatku w wysokości 50% indywidualnego zaszeregowania pracownika jako odpowiedniego za pracę świadczoną przez niego w porze nocnej. Domaga się również równego traktowania pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę oraz osób współpracujących z LOT AMS Sp. z o.o. w ramach kontraktów B2B i innych umów cywilnoprawnych. oraz uzgadniania z ZZNPL zamiaru powierzania przez LOT AMS Sp. z o. o. wykonywania pracy tymczasowej pracownikom agencji pracy tymczasowej oraz żądanie zaprzestania nadużywania przez pracodawcę usług świadczonych przez agencje zatrudnienia tymczasowego.  Wśród żądań ZZNPL są także utworenie w funkcjonującym hangarze 4 pomieszczenia socjalnego dostosowanego do wymogów określonych przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wprowadzenie systemu wydawania posiłków przez stołówkę pracowniczą we wszystkich godzinach pracy personelu. Ogłoszenie o wejściu w spór zbiorowy Zarządu ZZNPL z Pracodawcą TUTAJ

Czytaj więcej

06 lutego 2023

Stanowisko Partnerów społecznych w RDS w sprawie zatrzymania Prezesa Pracodawców RP i wiceprzewodniczącego RDS Rafała Baniaka

Partnerzy społeczni będący w składzie Rady Dialogu Społecznego zdecydowanie potępiają sposób zatrzymania Prezesa Pracodawców RP i wiceprzewodniczącego Rady Dialogu Społecznego Rafała Baniaka. Stanowczo sprzeciwiamy się takim działaniom organów ściągania w Polsce. Treść stanowiska partnerów społecznych będących w składzie Rady Dialogu Społecznego TUTAJ

Czytaj więcej

02 lutego 2023

Odpowiedź Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej na stanowisko Rady OPZZ ws. pogarszającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej odpowiedziało na stanowisko Rady OPZZ ws. pogarszającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej w kraju. Rada OPZZ w listopadzie 2022 r. wystąpiła do rządu z apelem o podjęcie stanowczych działań, które zahamowałyby dalszy wzrost kosztów życia i zapobiegłyby dalszemu ubożeniu społeczeństwa. Podczas posiedzenia 23 listopada Rada OPZZ przyjęła stanowisko w sprawie pogarszającej się sytuacji społeczno-gospodarczej kraju i zaalarmowała do rządzących o podjęcie stanowczych działań, które zahamowałyby dalszy wzrost kosztów życia, a tym samym zapobiegłyby ubożeniu Polek i Polaków. Dzień później ówczesny przewodniczący OPZZ Andrzej Radzikowski skierował pismo do Ministra Finansów ws. pogarszającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej w kraju. W czwartek 2 lutego OPZZ otrzymało odpowiedź na pismo ws. pogarszającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej w kraju. Sekretarz Stanu Stanisław Szwed z upoważnienia Minister Rodziny i Polityki Społecznej Marleny Maląg przekazał, że rząd podejmuje działania mające zapobiec pogarszaniu się sytuacji finansowej oraz bytowej Polek i Polaków. W odpowiedzi wskazano m.in. na to, że od 1 marca 2023 r. najniższa emerytura, renta socjalna i renta rodzinna wzrosną z 1338,44 zł do 1588,44 zł, tj. o 18,68%. Wzrośnie także – między innymi - kwota świadczenia przedemerytalnego do 1600,70 zł miesięcznie oraz miesięczny próg wysokości świadczeń uprawniający do świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (tzw. 500+ dla niepełnosprawnych) do 2157,80 zł. Poinformowano również, że obecnie trwają prace nad przygotowaniem rozwiązań mających na celu wprowadzenie corocznej wypłaty tzw. 14. emerytury, tj. kolejnego – obok 13. emerytury - dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów. Dodano, że jednym z najważniejszych obszarów działania obecnego rządu jest pomoc dla rodzin z dziećmi. Wskazano, że w 2022 r. wprowadzono nowe instrumenty finansowe wsparcia rodzin w postaci rodzinnego kapitału opiekuńczego oraz dofinansowania do pobytu dziecka w instytucji opieki dla dzieci do lat 3. Rodzinny kapitał opiekuńczy jest świadczeniem wypłacanym rodzicom na pokrycie kosztów opieki nad drugim dzieckiem w okresie od 12. miesiąca życia tego dziecka do końca miesiąca, w którym dziecko to kończy 35. miesiąc życia. W sumie to 12 tys. zł wsparcia, a rodzice sami wybierają czy chcą otrzymywać po 1 tys. zł miesięcznie przez rok, czy po 500 zł miesięcznie przez dwa lata. Poinformowano ponadto, że zwiększanie dostępności terytorialnej miejsc opieki nad dziećmi jest kluczowym elementem obecnie realizowanej polityki rodzinnej i na przestrzeni ostatnich lat jest obserwowany wyraźny wzrost liczby instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – w 2015 r. odsetek dzieci objętych opieką wynosił 12,4 % a w 2021 r. system opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 obejmował już 28,8 % dzieci w skali kraju. Dlatego też uzupełnieniem rodzinnego kapitału opiekuńczego jest dofinansowanie opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna. Dofinansowanie wynosi 400 zł miesięcznie na dziecko, które uczęszcza do instytucji opieki i nie korzysta z rodzinnego kapitału opiekuńczego. Program wszedł w życie 1 kwietnia 2022 r. To rozwiązanie ma w znacznej mierze odciążyć finansowo rodziców, którzy wybrali dla swoich dzieci instytucjonalną opiekę. Dodatkowymi działaniami jest również rządowa inicjatywa dla rodzin wielodzietnych, czyli Karta Dużej Rodziny, która zapewnia zniżki i dodatkowe uprawnienia dla rodzin z co najmniej trójką dzieci zarówno w instytucjach publicznych, jak i firmach prywatnych. Treść odpowiedzi Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej na stanowisko Rady OPZZ ws. pogarszającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej TUTAJ

Czytaj więcej

01 lutego 2023

CIOP-PIB wspiera KGHM w poprawie komfortu cieplnego pracowników

Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy (CIOP-PIB) stworzył innowacyjną odzież ochronną z funkcją  aktywnego chłodzenia, którą przetestują pracownicy KGHM Polska Miedź S.A. 18 stycznia przedstawiciele Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – PIB odwiedzili Zakłady Górnicze „Rudna”, aby rozpocząć wdrażanie w KGHM Polska Miedź S.A. odzieży ochronnej z funkcją aktywnego chłodzenia opracowanej w Instytucie. Odzież ochronna z funkcją  aktywnego chłodzenia: innowacja i wsparcie dla KGHM To innowacyjne rozwiązanie powstało w ramach V etapu programu wieloletniego „Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy”, finansowanego w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (projekt nr III.PB.09) we współpracy z Katedrą Mikroelektroniki i Technik Informatycznych Politechniki Łódzkiej oraz PW Krystian sp. z o.o. Przy jej konstrukcji zostały uwzględnione wymagania zgłoszone przez potencjalnych docelowych użytkowników. Odzież ma formę lekkich, ważących mniej niż 1 kg), dopasowanych do ciała elastycznych szelek, wykonanych z materiałów o bardzo dobrych właściwościach biofizycznych. Za funkcję chłodzącą odpowiada 6 zintegrowanych elastycznych modułów termoelektrycznych.  „W ramach zakończonego w ubiegłym roku projektu badawczego stworzyliśmy prototyp odzieży ochronnej w funkcją aktywnego chłodzenia, który może stanowić odpowiedź na potrzeby osób pracujących w mikroklimacie gorącym. Tworząc prototyp uwzględniliśmy wymagania i oczekiwania pracowników uczestniczących w badaniach laboratoryjnych i terenowych”– podkreśla jedna z autorek rozwiązania, dr inż. Anna Dąbrowska, Kierownik Pracowni Odzieży Ochronnej w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy – PIB. Przeprowadzone badania pokazały, że to innowacyjne rozwiązanie umożliwia odebranie z ciała człowieka ok. 50 W/m2. Taką ilość można porównać ze zmianą poziomu metabolizmu towarzyszącą zmianie pracy o ciężkości średniej na lekką. Trzeba też podkreślić, że chłodzenie na tym poziomie utrzymuje się przez co najmniej 5 godzin. W rezultacie odzież umożliwia obniżenie lokalnej temperatury skóry nawet o 4 ºC. Przeprowadzone w laboratorium badania z udziałem grupy ochotników wykazały również pozytywny wpływ zastosowanego chłodzenia na ograniczenie wzrostu lokalnej temperatury skóry w miejscach, które nie były bezpośrednio chłodzone. Innowacyjna odzież ochronna z funkcją  aktywnego chłodzenia: ruszają testy KGHM Polska Miedź S.A. Ostateczna postać odzieży dla pracowników KGHM Polska Miedź S.A. będzie uwzględniać wymagania oraz uwagi zgłoszone podczas spotkania roboczego w Zakładach Górniczych „Rudna”. „Ze względu na występujące w podziemnych wyrobiskach górniczych KGHM Polska Miedź S.A. zagrożenia klimatyczne, istnieje stała konieczność poszukiwania nowoczesnych rozwiązań w zakresie poprawy warunków pracy. Liczymy, że dzięki tej wizycie i kolejnym konsultacjom, naukowcy będą mogli dostosować swój pomysł do naszych wymagań, dzięki którym kamizelki będą użyteczne dla naszych pracowników” – mówi dyrektor departamentu BHP i ryzyka Zawodowego, Adam Chyliński.  Opracowana w Instytucie odzież ochronna z funkcją aktywnego chłodzenia wpływa nie tylko na komfort pracy, ale także na bezpieczeństwo pracy i zdrowie wykorzystujących ją osób. Obecnie Centralny Instytut Ochrony Pracy – PIB rozpoczął rozmowy na temat opracowania wersji odzieży dopracowanej do specyfiki pracy w kopalniach i hutach KGHM Polska Miedź S.A. Jednak opracowane rozwiązanie może trafić także do hutników, piekarzy czy pracowników zajmujących się wypalaniem ceramiki budowlanej, gdzie wydzielanie ciepła wynika z procesu produkcyjnego. A gdy przyjdą letnie upały niejedna osoba pracująca w nieklimatyzowanych zakładach pracy czy obiektach użyteczności publicznej zamarzy o estetycznych elementach odzieży roboczej zaopatrzonych w funkcję aktywnego chłodzenia. materiały prasowe: CIOP-PIB

Czytaj więcej

30 stycznia 2023

OPZZ na uroczystości Jubileuszu służby BHP

OPZZ uczestniczyło w uroczystości Jubileuszu 30-lecia Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP. Z tej okazji przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski skierował do członków Stowarzyszenia uroczysty list, gratulacje i podziękowania za współpracę od wszystkich związkowców i Społecznych Inspektorów Pracy zrzeszonych w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Służby BHP zostało utworzone 7 stycznia 1993 r. i działa nieprzerwanie od 30 lat, zrzeszając pracowników służby BHP z całego kraju. Od wielu lat wspólnie, jako związki zawodowe i Społeczni Inspektorzy Pracy jesteśmy aktywnymi uczestnikami dialogu w obszarze bezpieczeństwa pracy. Pracownicy służby BHP, podobnie jak związki zawodowe, to naturalni partnerzy odpowiadający za stan warunków pracy na najtrudniejszym poziomie zakładowym. Przewodniczący OPZZ w liście gratulacyjnym podkreślił, że szerokie uprawnienia pracowników służby BHP na rzecz poprawy warunków pracy są w wielu zakresach zbieżne ze związkowymi, ale mamy jeden, wspólny cel: działamy na rzecz ochrony Człowieka w środowisku pracy. To często od naszej współpracy i wzajemnej komunikacji zależy skuteczność tej ochrony. Szczególnie dziś, w dobie nowoczesnych technologii stoi przed nami wiele wyzwań w obszarze bezpieczeństwa pracy. Stąd, konstruktywna i efektywna współpraca pracowników służby BHP, związków zawodowych i Społecznych Inspektorów Pracy wzmacnia poprawę warunków pracy. W imieniu OPZZ list oraz pamiątkowy grawer podkreślający współpracę OPZZ i Stowarzyszenia na ręce Prezes Elżbiety Bożejewicz złożyła Renata Górna. List OPZZ z okazji Jubileuszu BHP TUTAJ (RG)

Czytaj więcej