21 stycznia 2025
Zdjęcie: Biuro RDS Podczas posiedzenia Prezydium Rady Dialogu Społecznego (RDS) w dniu 17 stycznia 2025 r. omówiono cele nowelizacji ustawy o RDS, a także zapadły kluczowe decyzje dotyczące funkcjonowania Rady oraz powołania nowych zespołów problemowych. Norbert Kusiak, sekretarz Prezydium RDS (OPZZ), dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ Decyzją Prezydium RDS, kwestie związane z gospodarką leśną oraz sytuacją w Lasach Państwowych, zgłoszone przez Piotra Ćwika, zastępcę szefa Kancelarii Prezydenta RP, zostały przekazane do Zespołu problemowego RDS ds. polityki gospodarczej i rynku pracy, celem ich rozpatrzenia. Równocześnie, z uwagi na kluczową rolę Polski na rynku meblarskim, podjęto – na wniosek OPZZ i Związku Zawodowego „Budowlani” – decyzję o uwzględnieniu tej tematyki w pracach Zespołu. W odpowiedzi na zarzuty OPZZ dotyczące braku równowagi w reprezentacji partnerów społecznych w nowo powołanym Zespole do spraw opracowania rozwiązań mających na celu poprawę funkcjonowania branży hutniczej, działającym w Ministerstwie Przemysłu, Prezydium RDS postanowiło skierować wniosek w tej sprawie do Marzeny Czarneckiej, minister przemysłu. Wniosek dotyczy zmiany składu zespołu, tak aby uwzględnić – obok przedstawicieli pracodawców – także udział przedstawicieli strony pracowniczej. Na wniosek Rafała Dutkiewicza, przewodniczącego Pracodawców RP, przedyskutowano celowość powołania Zespołu problemowego RDS ds. bezpieczeństwa i obronności. Stwierdzono, że kwestie bezpieczeństwa powinny zostać omówione przez Zespół Trójstronny ds. Rozwoju Przemysłowego Potencjału Obronnego i Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych. Postanowiono zbadać zakres prac tego zespołu i powrócić do tematu na kolejnym posiedzeniu Prezydium RDS. Zaakceptowano propozycję Marka Kowalskiego, przewodniczącego Federacji Przedsiębiorców Polskich, dotyczącą powołania Zespołu doraźnego RDS ds. zamówień publicznych. Nowy zespół, specjalizujący się w analizie i rekomendacjach dotyczących prawa zamówień publicznych, będzie funkcjonował przez dwa lata, do końca 2026 r. Do jego zadań będzie należeć m.in. analiza obecnej ustawy o zamówieniach publicznych i wypracowanie propozycji jej nowelizacji. Wniosek Doroty Gardias, przewodniczącej Forum Związków Zawodowych, o rozpoczęcie prac nad zmianami w przepisach dotyczących postępowania sanacyjnego został przyjęty przez Prezydium RDS. Tematyka ta trafi do Zespołu problemowego RDS ds. polityki gospodarczej i rynku pracy. Jednocześnie zauważono, że centrale związkowe przyjęły wspólne stanowisko w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo restrukturyzacyjne, wskazujące na konieczność opracowania mechanizmów ochronnych dla pracowników w sytuacjach kryzysowych. Prezydium RDS zobowiązało się do podjęcia działań wyjaśniających w związku z sygnałami o braku uczestnictwa niektórych organizacji pracodawców w głosowaniach Zespołu problemowego RDS ds. usług publicznych. Omówiono także pismo Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, minister rodziny, pracy i polityki społecznej, w którym minister zwraca uwagę na brak obecności przedstawicieli strony rządowej na posiedzeniach RDS. Minister Dziemianowicz-Bąk zaznaczyła, że ustawa o Radzie Dialogu Społecznego wymaga osobistego uczestnictwa delegowanych przedstawicieli w pracach Rady. W swoim piśmie zaapelowała do ministrów i wiceministrów o większe zaangażowanie w prace RDS. Omówiono również rezultaty roboczego spotkania ekspertów RDS z przedstawicielami Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES) oraz Rady Pożytku Publicznego (RPP), które odbyło się 16 grudnia 2024 r. Celem spotkania były przygotowania do dorocznego międzynarodowego posiedzenia krajowych Rad Społeczno-Gospodarczych, zaplanowanego na czerwiec 2025 r. w Warszawie. Ustalono, że współpraca z EKES i RPP będzie kontynuowana w celu wypracowania szczegółowych założeń agendy tego wydarzenia. Skierowano do głosowania korespondencyjnego projekt uchwały Rady Dialogu Społecznego w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania planu finansowego Biura RDS za rok 2024. Podjęto również wstępną dyskusję na temat podziału środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań strony pracowników i pracodawców w Radzie Dialogu Społecznego oraz nad projektem ustawy o zmianie ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. (nq)
Czytaj więcej
20 stycznia 2025
Spotkanie otworzył Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, który zwrócił uwagę na kluczowe wyzwania społeczne i ekonomiczne w kontekście polskiej prezydencji w Radzie UE. Podkreślił sześć priorytetowych celów prezydencji, z których szczególną uwagę poświęcił potrzebie przywrócenia uczciwych warunków konkurencji dla przemysłu Unii Europejskiej. W swoim wystąpieniu odniósł się również do transformacji energetycznej, wskazując na konieczność zapewnienia stabilnych i wiarygodnych dostaw surowców energetycznych oraz zwiększenia uniezależnienia Europy od importowanych technologii i surowców krytycznych. Podkreślił potrzebę ścisłej współpracy ze związkami zawodowymi, których głos powinien być uwzględniany przez rząd w trakcie polskiej prezydencji. W dalszej części debaty Norbert Kusiak przedstawił szczegółowe analizy dotyczące wynagrodzeń i kosztów produkcji, porównując ich udział w PKB w kontekście dyrektywy o minimalnych płacach. Omówił rolę przemysłu w kształtowaniu polskiej gospodarki, jego wkład w tworzenie PKB oraz znaczenie dla rynku pracy. Przedstawił dane dotyczące kosztów pracy w Polsce, udziału przemysłu w PKB oraz poziomu innowacyjności gospodarki. Zaprezentował także stanowisko OPZZ w sprawie dyrektywy o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w UE i podkreślił nasz działania nad projektem ustawy mającej na celu implementację tej dyrektywy do polskiego porządku prawnego oraz przygotowanie planu działania na rzecz wzmocnienia rokowań zbiorowych. Kończąc wystąpienie, odniósł się do opinii rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczącej zgodności dyrektywy o adekwatnym wynagrodzeniu minimalnym z prawem UE, podkreślając jej istotne znaczenie dla przyszłych regulacji w tym zakresie w Europie. Maciej Zaboronek i Mirosław Grzybek przedstawili stanowisko OPZZ w sprawie polityki przemysłowej, zwracając uwagę na potrzebę uszanowania postulatów pracowników dotyczących polityki klimatycznej, uwzględnienia celów środowiskowych w kontekście ekonomicznym i społecznym oraz potrzebę większej solidarności w ramach planu dotyczącego zmian klimatu w UE. W trakcie spotkania omówiono wyzwania związane z sektorem energetycznym w Polsce, takie jak wysoki udział węgla w miksie energetycznym, kwestię węgla metalurgicznego (zwanego koksowym), emisję CO2 oraz brak elektrowni jądrowych, ale również szanse związane z rozwojem rynku energii odnawialnej. Poruszono także kwestię potencjalnej współpracy w sektorze rybołówstwa na spotkaniu z Jackiem Dubińskim, oraz bezpieczeństwa dostaw nawozów i surowców krytycznych podczas rozmowy z Bożeną Borys i Andrzejem Krajewskim, podkreślając konieczność unikania zależności od zewnętrznych dostawców, a także potencjał prezydencji Polski w Radzie UE w 2025 r. w promowaniu bezpiecznych i zrównoważonych dostaw nawozów w Europie. Spotkanie z dnia 16 stycznia 2025 r. miało na celu wzmocnienie współpracy między OPZZ i LO Norway
Czytaj więcej
17 stycznia 2025
Od 16 stycznia 2025 roku z inicjatywy Związku Zawodowego "Przeróbka" rozpoczął się protest głodowy w odpowiedzi na niejasne plany co do przyszłości kopalni LW Bogdanka oraz brak poszanowania praw pracowników. Związkowcy zrzeszeni w OPZZ zarzucają zarządowi kopalni, Grupie Kapitałowej Enea oraz politykom działania na szkodę spółki i regionu. Protest głodowy zapoczątkował Jarosław Niemiec, przewodniczący ZZ Przeróbka przy LW Bogdanka. Tłem wydarzeń jest rosnące od miesięcy napięcie wśród pracowników grupy Enea, różnice w planach na przyszłość przewidywanych dla kopalni przez władze Enei a władze kopalni, zawirowania finansowe w Bogdance oraz zwiększenie obciążenia pracą osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie, w tym w weekendy. Główne postulaty protestujących to: Rozpoczęcie natychmiastowych rozmów z udziałem zarządów LWB i GK Enea, ministerstw oraz samorządów lokalnych w sprawie zabezpieczenia miejsc pracy i rozwoju infrastruktury regionalnej, a w razie zmniejszenia wydobycia w kopalni do gwarancji innych, równej jakości miejsc pracy. Wycofanie planów wrogiego podporządkowania LWB Grupie Kapitałowej Enea. Ustalenie polityki płacowej adekwatnej do zwiększonych obciążeń pracowników. Poszanowanie godności pracowników i rozwiązanie konfliktów społecznych wewnątrz struktury kopalni. Rozpoczęcie protestu spotkało się z dużym odzewem ze strony mediów i polityków. Odniosły się do niego także władze kopalni, choć jak na razie bez konstruktywnych propozycji, na które liczą inicjatorzy akcji. Protest głodowy potrwa co najmniej do 24 stycznia 2025 roku, a jego uczestnicy wzywają wszystkich, którym zależy na przyszłości kopalni LW Bogdanka, do wsparcia ich walki. MZ
Czytaj więcej
17 stycznia 2025
Na skutek działań OPZZ i potrzeby wyrażanej przez branżę hutniczą Ministerstwo Przemysłu zapoczątkowało proces tworzenia strategii dla hutnictwa w Polsce. Działania ministerstwa są wynikiem m.in. licznych akcji podejmowanych w 2024 roku przez władze OPZZ, w tym branżę Przemysł i FZZ Metalowców i Hutników. Razi jednak brak uwzględnienia przedstawicieli pracowników w zespole powołanym do prac nad strategią. Jak podaje Ministerstwo Przemysłu: „Zespół do spraw opracowania rozwiązań w celu poprawy funkcjonowania branży hutniczej rozpoczął pracę 3 stycznia 2025 roku w Ministerstwie Przemysłu. Funkcję przewodniczącej Zespołu objęła Minister Przemysłu Marzena Czarnecka, a jej zastępcą jest Dyrektor Departamentu Górnictwa i Hutnictwa Marta Jarno. Utworzenie zespołu jest związane z trudną sytuacją tego sektora i pilną potrzebą wypracowania sposobów na poprawę sytuacji branży. (…) Głównym jego zadaniem jest stworzenie projektu krajowej strategii dla sektora hutniczego. (…) Do grona członków Zespołu należą zatem również przedstawiciele Ministra Aktywów Państwowych, Ministra Klimatu i Środowiska, Ministra Rozwoju i Technologii, Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A. oraz Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej.” W związku z tym, że wśród członków zespołu brak strony pracowników, szczególnie w sytuacji, gdy mamy w nim reprezentanta pracodawców z HIPH, Barbara Popielarz w imieniu OPZZ oraz Mirosław Grzybek w imieniu Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników przesłali pisma do Ministerstwa Przemysłu wnosząc o zmianę i poszerzenie składu zespołu. Sprawa będzie także dyskutowana na najbliższym posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego. MZ
Czytaj więcej
09 stycznia 2025
9 stycznia 2025 r. w Warszawie odbyła się demonstracja, której celem było zwrócenie uwagi na potrzebę społecznie odpowiedzialnej i zrównoważonej transformacji energetycznej oraz obrona miejsc pracy w sektorach przemysłowym i energetycznym.Biuro Prasowe OPZZ Wydarzenie rozpoczęło się o godzinie 12:00 przed siedzibą PGE (Polskiej Grupy Energetycznej) przy ul. Mysiej 2, gdzie odbyła się pierwsza tura przemówień, a przedstawiciele demonstrantów wręczyli petycję z postulatami. Następnie uczestnicy przeszli pod siedzibę Ministerstwa Aktywów Państwowych, wyrażając swój sprzeciw wobec braku skutecznych działań rządu w zakresie polityki energetycznej i przemysłowej. Podczas przemarszu podkreślano kluczowe problemy, takie jak zagrożenie dla miejsc pracy, wzrost ubóstwa energetycznego, nierówności społeczne oraz brak stabilności systemu energetycznego. Uczestnicy wskazywali na konieczność modyfikacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu i Krajowego Planu Energii i Klimatu, tak aby lepiej uwzględniały aspekty społeczne i gospodarcze transformacji. Demonstracja zakończyła się o godzinie 16:00, a protestujących pracowników górnictwa i przemysłu wspierali związkowcy reprezentujący różne branże z całej Polski. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za wspólny głos w obronie przyszłości polskiego przemysłu i rynku pracy. Razem możemy wypracować lepsze rozwiązania!
Czytaj więcej
08 stycznia 2025
Z uwagi na brak skutecznych działań rządu w obszarze polityki energetycznej i przemysłowej, organizowana jest demonstracja, która odbędzie się 9 stycznia 2025 r. w Warszawie. Wydarzenie ma na celu obronę miejsc pracy oraz podkreślenie potrzeby społecznie odpowiedzialnej i zrównoważonej transformacji energetycznej. Plan Demonstracji: Godzina 12:00 – Rozpoczęcie demonstracji przed siedzibą PGE Polskiej Grupy Energetycznej (ul. Mysia 2, Warszawa) i wręczenie petycji przedstawicielom PGE. Przemarsz pod siedzibę Ministerstwa Aktywów Państwowych. Godzina 16:00 – Planowane zakończenie demonstracji. Dlaczego protestujemy? Nie jest tajemnicą, że Polsce potrzeba wielu lat na tworzenie alternatywy dla obecnej energetyki. Transformacja klimatyczno-energetyczna wymaga odpowiedzialnego planowania, szczególnie w regionach, gdzie przemysł ciężki, energetyka i wydobycie surowców są podstawą lokalnych gospodarek. Brak działań lub nieodpowiedzialne decyzje prowadzą do: Zagrożenia dla miejsc pracy. Wzrostu ubóstwa energetycznego i nierówności społecznych. Pogorszenia stabilności systemu energetycznego i warunków funkcjonowania przemysłu. Naszym celem jest zwrócenie uwagi na konieczność modyfikacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu oraz Krajowego Planu Energii i Klimatu, który w obecnym kształcie nie uwzględnia kluczowych aspektów społecznych i gospodarczych transformacji, w tym jej wpływu na rynek pracy, potencjał przemysłu i stabilność systemu energetycznego. Weź udział w demonstracji! Zapraszamy wszystkie organizacje związkowe oraz pracowników, których miejsca pracy są zagrożone, do wspólnego wyrażenia sprzeciwu wobec nieodpowiedzialnej polityki transformacyjnej. Działajmy razem na rzecz ochrony miejsc pracy i przyszłości polskiego przemysłu!
Czytaj więcej
08 stycznia 2025
Rząd podjął kolejny, alarmujący krok w kierunku ograniczenia kompetencji Rady Dialogu Społecznego (RDS). Tym razem zaproponował nowelizację ustawy o finansach publicznych, zakładającą zniesienie obowiązku informowania RDS o wykonaniu budżetu państwa za pierwsze półrocze. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS (OPZZ) To nie pierwszy przypadek osłabiania pozycji RDS. Niedawno uchwalona ustawa o Radzie Fiskalnej ograniczyła rolę Rady Dialogu Społecznego w procedurze budżetowej. Temat ten poruszaliśmy w naszych wcześniejszych artykułach TUTAJ. Teraz rząd idzie o krok dalej, proponując zmiany, które de facto marginalizują znaczenie RDS jako kluczowego organu dialogu społecznego, odpowiedzialnego za społeczny nadzór nad finansami publicznymi. Czemu naprawdę mają służyć te zmiany? Rada Dialogu Społecznego odgrywa dziś istotną rolę w społecznym nadzorze nad finansami publicznymi, umożliwiając partnerom społecznym – stronie pracowników i stronie pracodawców – wyrażanie opinii na temat sposobu realizacji budżetu państwa. Obowiązujące przepisy ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i jej art. 20 zobowiązują ministra finansów do przedstawienia RDS szczegółowej informacji na temat wykonania budżetu państwa za pierwsze półrocze w terminie do 10 września każdego roku. Nowa propozycja rządu zakłada likwidację tego obowiązku, uzasadniając to powszechną dostępnością danych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Dlatego partnerzy społeczni – z inicjatywy OPZZ – wyrazili zdecydowany sprzeciw wobec tego rozwiązania. W uchwale nr 135 z 20 grudnia 2024 roku strony pracowników i strony pracodawców RDS zwracają uwagę, że bieżące publikowanie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów danych o wykonaniu ustawy budżetowej nie może stanowić wystarczającej przesłanki do automatycznego zniesienia obowiązku przedkładania RDS informacji na temat wykonania ustawy budżetowej za pierwsze półrocze. Choć w dobie cyfryzacji dostęp do danych online stał się powszechny i łatwiejszy, nie można uznać, że taki sposób prezentacji danych pozwala na pełną i efektywną współpracę strony społecznej ze stroną rządową. Szczególnie, że część danych, które otrzymuje Rada Dialogu Społecznego, różni się zarówno pod względem formy prezentacji, jak i szczegółowości od danych publikowanych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Informacje te, prezentowane w postaci ogólnych komunikatów, nie zawsze odpowiadają na wszystkie pytania i wątpliwości, jakie pojawiają się w trakcie debaty w RDS po stronie związków zawodowych i organizacji pracodawców. Ograniczenie dostępu do pełnych danych o realizacji budżetu oznacza osłabienie społecznej kontroli nad finansami państwa. Dialog w ramach RDS pozwala bowiem na szczegółowe analizowanie i ocenianie działań rządu w kontekście budżetowym. Jak wskazują partnerzy społeczni w swojej uchwale, takie konsultacje są niezbędne, aby rząd mógł lepiej rozumieć potrzeby społeczne oraz wypracowywać skuteczniejsze rozwiązania finansowe. Utrzymanie współpracy między stroną rządową a społeczną jest również ważne w kontekście dbałości o zachowanie równowagi interesów pracowników, pracodawców i państwa. Zniesienie obowiązku informowania RDS o realizacji budżetu ograniczy również możliwość identyfikowania problemów finansowych na wczesnym etapie. Brak tej współpracy może negatywnie wpłynąć na efektywność wydatkowania publicznych środków oraz jakość podejmowanych decyzji budżetowych. To krok w kierunku centralizacji władzy nad finansami publicznymi, który może prowadzić do pogorszenia jakości dialogu społecznego. Dlatego partnerzy społeczni zaapelowali o wycofanie się z tej zmiany, podkreślając, że jej wprowadzenie stanowi nieuzasadnione osłabienie pozycji RDS w systemie nadzoru nad wydatkami publicznymi. Czy rząd wysłucha apelu Rady Dialogu Społecznego i odstąpi od uchylenia art. 20 ustawy o Radzie Dialogu Społecznego? Odpowiedź na to pytanie pokaże, na ile rząd jest gotowy na prowadzenie rzeczywistego dialogu społecznego w kwestiach kluczowych dla funkcjonowania państwa i traktowanie związków zawodowych i pracodawców jako pełnoprawnych uczestników debaty publicznej. Z treścią uchwały nr 135 można zapoznać się TUTAJ. (nq)
Czytaj więcej
08 stycznia 2025
W kontekście przygotowań do nadchodzącego udziału reprezentantów polskiego rządu w 113. sesji Międzynarodowej Konferencji Pracy (ILC) w Genewie w okresie od 2 do 13 czerwca 2025 r., OPZZ złożyło pismo do przedstawicieli rządu o wsparcie działań Rady Administracyjnej Międzynarodowej Organizacji Pracy w egzekwowaniu stanowisk dotyczących Białorusi i innych organizacji naruszających prawa człowieka. Wsparcie to opiera się na różnych decyzjach i stanowiskach, w tym na rezolucjach Rady Administracyjnej MOP z listopada 2024 roku, w których wyrażono obawy związane z brakiem wdrożenia zaleceń komisji śledczych i specjalnych sprawozdawców ONZ ds. praw człowieka na Białorusi, a także z brakiem niezależności Białoruskiej Federacji Związków Zawodowych (FTUB). W związku z tym OPZZ zaapelowało o zdecydowaną reakcję polskiego rządu wobec władz Białorusi oraz wezwanie Białorusi do przyjęcia międzynarodowej misji humanitarnej w celu oceny stanu zdrowia zatrzymanych członków związku oraz trójstronnej misji MOP w celu oceny sytuacji. Ponadto wzywa się przedstawicieli polskiego rządu do podjęcia konkretnych działań mających na celu wykluczenie FTUB z członkostwa w MOP, sprzeciwianie się nominowaniu białoruskich delegacji pracowniczych na 113. sesję ILC oraz informowanie Dyrektora Generalnego MOP o wszelkich wnioskach o spotkanie ze strony Białorusi przed sesją Rady Zarządzającej w marcu 2025 roku. Podkreślono również poparcie dla działań ONZ, utworzenie grupy zadaniowej koordynującej wdrażanie zaleceń komitetu śledczego oraz znaczenie międzynarodowego zaangażowania w ochronę praw pracowniczych. Istota tych starań polega na gwarantowaniu wolności zrzeszania się, praworządności i demokracji na Białorusi i na całym świecie, przeciwdziałaniu ingerencji białoruskiego rządu w działania MOP oraz przestrzeganiu Międzynarodowych Standardów Pracy. Pismo znajdziesz tutaj
Czytaj więcej
07 stycznia 2025
W dniu 3 grudnia 2024 r. Komisja ds. Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego potwierdziła swoje stanowisko w sprawie modyfikacji dyrektywy dotyczącej ERZ. Głosowanie już miało miejsce w kwietniu 2024 r., jednak po wyborach do Parlamentu Europejskiego konieczne było jego powtórzenie. Była to jedynie formalność, która odbyła się elektronicznie w zaledwie dwie minuty. 36 posłów poparło zmiany, trzech wstrzymało się od głosu, a jedenaście było przeciw, w tym wszyscy z partii o poglądach narodowo-konserwatywnych i radykalnie prawicowych. Wąska większość na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego Z inicjatywy krajowych partii konserwatywnych i radykalnie prawicowych głosowanie musiało zostać powtórzone na posiedzeniu plenarnym w Strasburgu dnia 19 grudnia 2024 r. Ich celem było zablokowanie projektu na ostatniej prostej. W dniach poprzedzających głosowanie trwała intensywna kampania lobbingowa, m.in. ze strony stowarzyszenia pracodawców BusinessEurope, które stara się ograniczyć uprawnienia europejskich rad zakładowych. W głosowaniu (bez debaty) 300 posłów poparło stanowisko komisji, 254 było przeciw , a 21 wstrzymało się od głosu, co stanowiło niewielką większość 52%. Komisja Europejska przedstawiła projekt przepisów zmieniających dyrektywę dotyczącą ERZ w styczniu 2024 r., a Rada Ministrów przyjęła swoje stanowisko w czerwcu 2024 r. To oznacza, że negocjacje mogą rozpocząć się w styczniu 2025 r. w ramach trójstronnych rozmów między Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i Radą Ministrów. Wiele z proponowanych punktów jest już akceptowanych i zostanie uwzględnionych w nowym brzmieniu dyrektywy. Jednak kwestia kar dla firm łamiących przepisy dotyczące ERZ pozostaje otwarta, zarówno jeśli chodzi o wysokość grzywien, jak i możliwość nałożenia tymczasowych zakazów restrukturyzacji. Isabelle Schömann, zastępca sekretarza generalnego Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych (EKZZ), podkreśliła znaczenie tego kamienia milowego, określając go jako ważne osiągnięcie dla pracowników w całej Europie. Zaznaczyła również potrzebę wprowadzenia bardziej konkretnych i egzekwowalnych praw, aby zapewnić, że opinie pracowników są właściwie brane pod uwagę przez kierownictwo globalnych korporacji. Teraz pracownicy zatrudnieni w międzynarodowych korporacjach stoją na progu posiadania silniejszego głosu w swoich zakładach pracy, dzięki zielonemu światłu Parlamentu Europejskiego dla zaktualizowanej dyrektywy dotyczącej Europejskiej Rady Zakładowej (ERZ). Pomimo sprzeciwu ze strony skrajnie prawicowej frakcji "Patriotów", ta decyzja jest korzystnym krokiem w kierunku zwiększenia reprezentacji pracowników poza granicami, ochrony praw związków zawodowych i promowania demokracji w miejscu pracy.
Czytaj więcej
03 stycznia 2025
1 stycznia 2025 r. Polska po raz drugi objęła przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej i będzie kierować jej pracami przez sześć miesięcy Rada Unii Europejskiej jest ważnym organem decyzyjnym UE, składającym się z ministrów 27 państw członkowskich UE. Rada negocjuje i przyjmuje przepisy UE, koordynuje politykę, zatwierdza budżet UE, reprezentuje UE na arenie międzynarodowej oraz opracowuje politykę zagraniczną i bezpieczeństwa. Więcej o prezydencji znajdziecie w oficjalnym portalu: https://polish-presidency.consilium.europa.eu/pl/ Kraj sprawujący prezydencję w Radzie przez sześć miesięcy kieruje pracami legislacyjnymi Rady, zapewnia ciągłość działań UE i wspiera współpracę między państwami członkowskimi. Najbliższe zadania Polski obejmują przewodniczenie pracom Rady, reprezentowanie Rady wobec innych instytucji UE, zarządzanie relacjami UE z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi oraz przejrzyste informowanie o wynikach posiedzeń. W systemie rotacyjnej prezydencji, co sześć miesięcy nowe państwo członkowskie przejmuje przewodnictwo, a każde trio prezydencji wyznacza długoterminowe cele i przygotowuje wspólny program na 18 miesięcy. Polska tworzy trio z Danią i Cyprem. Prezydencja Polski rozpoczynająca się w 2025 r. , wpisuje się w nowy cykl instytucjonalny po wyborach do Parlamentu Europejskiego i rozpoczęciu prac nowej Komisji Europejskiej i dodatkowo zbiega się z początkiem kadencji nowego prezydenta USA. Polska prezydencja skupi się na wzmocnieniu europejskiego bezpieczeństwa we wszystkich obszarach, takich jak obronność, ochrona granic zewnętrznych, walka z dezinformacją, transformacja energetyczna, konkurencyjne rolnictwo oraz bezpieczeństwo zdrowotne. Priorytety prezydencji to m.in. wspieranie europejskiej obronności, zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego obywatelom UE, zwiększenie odporności na ingerencję zewnętrzną i dezinformację, promowanie konkurencyjnego rolnictwa oraz poprawa bezpieczeństwa zdrowotnego. Program prezydencji znajdziecie w tym linku: https://polish-presidency.consilium.europa.eu/media/gt3pbw5w/program-polskiej-prezydencji-w-radzie-unii-europejskiej.pdf W obszarze zatrudnienia, spraw społecznych, zdrowia i ochrony konsumentów (EPSCO) Polska prezydencja skupi się na zapewnieniu sprawiedliwych, niedyskryminacyjnych i bezpiecznych warunków pracy w erze transformacji cyfrowej. Prezydencja będzie dążyć do równości, spójności i integracji, kładąc nacisk na równość płci i podejmując wyzwania stojące przed osobami starszymi oraz priorytetowo traktując zdrowie i bezpieczeństwo obywateli UE. Polska prezydencja skoncentruje się na trzech głównych obszarach w zakresie zatrudnienia, spraw społecznych i równości: Przyszłość pracy w cyfrowej Europie: prezydencja będzie prowadzić dyskusje na temat rozwiązań mających na celu ochronę pracowników w obliczu innowacji i automatyzacji. Inicjatywy obejmą środki legislacyjne dotyczące sztucznej inteligencji w miejscu pracy, telepracy i prawa do bycia offline. Prezydencja zajmie się również wdrożeniem strategicznych ram UE na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2021-2027 oraz inicjatywami dotyczącymi ekonomii społecznej w kontekście cyfrowym. Aby zwalczyć niedobory siły roboczej, wysiłki skoncentrują się na zdobywaniu nowych umiejętności i przekwalifikowaniu, szczególnie w przypadku nieaktywnych pracowników, którzy stanowią niewykorzystany potencjał zatrudnienia. biorąc pod uwagę znaczenie dialogu społecznego, prezydencja będzie rozwijać i podkreślać jego rolę, kontynuując prace nad przeglądem dyrektywy w sprawie europejskich rad zakładowych i inicjując nowy pakt na rzecz europejskiego dialogu społecznego. W obszarze równości, spójności i integracji prezydencja zwróci szczególną uwagę na grupy takie jak osoby niepełnosprawne, nieaktywni pracownicy, NEET, migranci i osoby mobilne wewnątrz UE. Ekonomia społeczna może pozytywnie wpłynąć na integrację marginalizowanych grup na rynku pracy. Priorytetem będzie równe traktowanie w miejscu pracy, z naciskiem na dalszy rozwój programów stażowych. Zostanie również zaakcentowany Europejski Filar Praw Socjalnych, który jest przewodnikiem dla państw członkowskich UE w promowaniu pozytywnej konwergencji warunków pracy i życia. Polska prezydencja zaangażuje się w przegląd Planu działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych do 2025 r., którego celem jest zwiększenie zatrudnienia, podniesienie umiejętności i zmniejszenie ubóstwa wśród Europejczyków do 2030 r. Europa równości, spójności i integracji: obejmuje wzmocnienie działań na rzecz równego traktowania i ochrony przed dyskryminacją grup mniejszościowych tworzących różnorodność w UE, wzmocnienie i promowanie działań na rzecz równości płci i zwalczania przemocy, w tym przemocy ze względu na płeć, będzie istotnym celem prac polskiej prezydencji. W szczególności wysiłki będą skoncentrowane na równości płci w nowoczesnym społeczeństwie cyfrowym. Celem jest wzmocnienie perspektywy równości i niedyskryminacji na poziomie UE, zwłaszcza w kontekście regulacji ustawy o usługach cyfrowych. Wysiłki te znajdą odzwierciedlenie w Deklaracji Trio na rzecz Równości Płci, która ma zostać podpisana w kwietniu 2025 roku. Prezydencja będzie również kontynuować wysiłki na rzecz przyjęcia dyrektywy wdrażającej zasadę równego traktowania. Konkluzje w sprawie wdrażania pekińskiej platformy działania przez państwa członkowskie zostaną przedstawione w jej 30. rocznicę. Prezydencja uwzględni w swoich działaniach plan działania na rzecz praw kobiet, którego publikację zaplanowano na marzec 2025 r., a także prace nad nowymi strategiami UE dotyczącymi równości. Zmiany demograficzne, w tym starzenie się społeczeństwa: w obszarze reagowania Europy na wyzwania transformacji srebrnej gospodarki, polska prezydencja będzie dążyć do priorytetowego traktowania polityki senioralnej, rozumianej jako kompleksowy zestaw działań na rzecz kształtowania warunków do godnego, zdrowego starzenia się i realizacji podstawowych praw osób starszych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona prawom osób starszych do samostanowienia, podejmowania decyzji o zakresie uczestnictwa w życiu społecznym oraz możliwościom wsparcia. Oprócz działań na rzecz godnego zabezpieczenia społecznego i dostępu do usług (przegląd zaleceń dotyczących przystępnej cenowo i wysokiej jakości opieki długoterminowej), polska prezydencja będzie promować inicjatywy wspierające aktywność seniorów na rynku pracy. Dla lepszego zrozumienia zmian demograficznych i sytuacji na rynku pracy prezydencja będzie dążyć do sfinalizowania prac nad rozporządzeniem w sprawie europejskich statystyk dotyczących ludności i mieszkalnictwa oraz rozporządzeniem w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w UE. W kontekście podstawowych wartości Unii Europejskiej, takich jak szacunek dla jednostki, swoboda, demokracja, równość, sprawiedliwość i prawa człowieka i aby odnieść sukces, polskiej prezydencji niezbędna będzie konstruktywna współpraca z wieloma organizacjami. Partnerstwo społeczne w podejmowaniu decyzji związanych z prezydencją ma kluczowe znaczenie, ponieważ partnerzy ci reprezentują zróżnicowane interesy społeczne i gospodarcze, co prowadzi do bardziej zrównoważonych i efektywnych rozwiązań. Skuteczne zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron, w tym organizacji związkowych reprezentatywnych w kontekście ustawy z dnia 24 lipca 2015 r., o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. Liczymy na to i będziemy wspierać swoim zaangażowaniem iż wykaże, że dialog społeczny i partnerstwo z przedstawicielami pracowników są kluczowe dla skutecznego zarządzania i zrównoważonego rozwoju.
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe