06 lutego 2024
W dniu 5 lutego w siedzibie OPZZ odbył się panel dyskusyjny pt. „Otwieranie działalności gospodarczej w Polsce: rekomendacje prawno-podatkowe”. Wydarzenie zgromadziło specjalistów z różnych dziedzin, w tym Natalię Kolesnik, specjalistki Wydziału Międzynarodowego OPZZ zajmującej się problematyką migrantów i uchodźców, oraz przedstawicieli fundacji Prawo do ochrony Polska (Right to Protection Poland) i Microfinance Centre (MFC). Podczas dyskusji ekspertów poruszono kluczowe kwestie związane z zakładaniem firmy w Polsce oraz wsparciem w prowadzeniu własnego biznesu. Omówiono między innymi: ✔️Prawne aspekty rozpoczęcia działalności gospodarczej w Polsce. ✔️ Obowiązki rejestracyjne i sprawozdawczość finansową. ✔️Zasady rejestracji i obowiązki podatkowe. ✔️ Główne aspekty systemu podatkowego w Polsce oraz poszczególne obowiązki podatkowe przedsiębiorców. ✔️ Przykłady praktyczne bazujące na doświadczeniu ekspertów ✔️ „Gotowość psychologiczna” do prowadzenia firmy, wyzwania psycho-emocjonalne oraz stabilność emocjonalną przedsiębiorców. Warto zauważyć, że w 2023 roku Ukraińcy zarejestrowali ponad 30 tysięcy nowych prywatnych przedsiębiorstw w Polsce, co stanowi wzrost o ponad 67% w porównaniu do roku 2022. Dane CEIDG wskazują, że większość z tych firm działa w branży budowlanej (ponad 20%), a także w sektorze informatycznym, usługowym i handlowym. Szczególnie widoczny udział ukraińskich JDG zarejestrowanych jest w województwach Mazowieckim, Dolnośląskim, Małopolskim i Pomorskim.
Czytaj więcej
01 lutego 2024
Apel OPZZ do Prezydenta RP Andrzeja Dudy o nieblokowanie budżetu na rok 2024 przyniósł częściowy skutek. Choć prezydent podpisał wczoraj (31 stycznia br.) ustawę budżetową na rok 2024, to równocześnie skierował ją do Trybunału Konstytucyjnego. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Ustawa budżetowa została przyjęta bez uwag przez Senat 24 stycznia br. i dzień później trafiła na biurko prezydenta. Tym samym prezydent nie mógł skorzystać z prawa rozwiązania parlamentu i rozpisania nowych wyborów. Prawo to przysługiwałoby mu, gdyby nie otrzymał ustawy budżetowej na czas, czyli do 29 stycznia br. Prezydent skierował jednak podpisaną ustawę do Trybunału Konstytucyjnego. Biuro Kancelarii Prezydenta poinformowało, że z uwagi na wątpliwości związane z prawidłowością procedury uchwalenia ustawy budżetowej tj. brakiem możliwości udziału w pracach Sejmu przez posłów Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika, prezydent zdecydował o skierowaniu ustawy budżetowej, w trybie kontroli następczej do Trybunału Konstytucyjnego, celem zbadania jej zgodności z Konstytucją. Czy to oznacza, że podwyżki wynagrodzeń dla pracowników sektora publicznego są zagrożone? Pomimo, że politycy obozu rządzącego, a także prawnicy uspokajają i zapewniają, że bez względu na to, co orzeknie Trybunał pracownicy nie powinni obawiać się o wzrost płac w 2024 r., nie sposób nie zauważyć, że porządek prawny staje się coraz bardziej chaotyczny i nieprzewidywalny. Podpisana ustawa budżetowa na rok 2024 r. przewiduje m.in.: wzrost średnich wynagrodzeń nauczycieli o 30 proc. a w przypadku nauczycieli początkujących o 33 proc.; zwiększenie o 2,3 mld zł dotacji przedszkolnej dla samorządów na sfinansowanie podwyżek dla nauczycieli w przedszkolach, finansowanych dotychczas ze środków własnych jednostek samorządu terytorialnego; wzrost wynagrodzeń nauczycieli akademickich o 30 proc.; wzrost wynagrodzeń i uposażeń, w tym kwot bazowych, o 20 proc. dla wszystkich pracowników państwowej sfery budżetowej oraz żołnierzy i funkcjonariuszy (z wyłączeniem osób, które zajmują kierownicze stanowiska państwowe). Stwarza to szansę na poprawę sytuacji materialnej pracowników i w części łagodzi wysoki wzrost cen w latach 2022-2023. Przypomnijmy, że budżet na 2024 r zakłada ponadto, że nastąpi poprawa dynamiki aktywności gospodarczej w Polsce. Wzrost PKB przyspieszy do 3,0 proc. Wpływ na wzrost dynamiki PKB w 2024 r. będzie miało zwiększenie konsumpcji prywatnej oraz wzrost inwestycji. Prognozy zakładają spadek inflacji do 6,6 proc. Jednym z głównych czynników dla kształtowania się inflacji w 2024 r. będą zmiany cen żywności i surowców energetycznych na rynkach światowych. Nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2024 r. ma wynieść 9,8 proc., m.in. w efekcie stosunkowo wysokiego wzrostu płacy minimalnej. Ze względu na poprawę tempa wzrostu gospodarczego, zwiększy się popyt na pracę. W efekcie przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej w 2024 r. wzrośnie o 1,2 proc. Stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec roku wyniesie 5,2 proc. Planowany wyraźny wzrost wydatków na obronność oraz rozpoczęcie realizacji projektów z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) wpłyną na wzrost inwestycji w najbliższych latach. Ustawa zakłada, że inwestycje ogółem zwiększą się w 2024 r. o 4,4 proc. w ujęciu realnym. Ustawa budżetowa zabezpiecza także środki na kontynuację programów społeczno-gospodarczych, m.in.: realizację programu „Rodzina 800+” (63,7 mld zł); realizację programu „Aktywny rodzic”, czyli finansowego wsparcia kobiet, które wracają na rynek pracy po urodzeniu dziecka (1,5 mld zł); realizację rodzinnego kapitału opiekuńczego (2,4 mld zł); waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2024 r.; wypłatę tzw. 13. i 14. emerytury w 2024 r. Ustawa zakłada również utrzymanie obniżonych stawek VAT: 0 proc. dla żywności (do 31 marca 2024 r.), 8 proc. dla określonych towarów wykorzystywanych w produkcji rolnej (w 2024 r.). Wczoraj prezydent podjął także decyzję o podpisaniu ustaw: o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 r.; o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Podobnie jak w przypadku ustawy budżetowej prezydent zdecydował o skierowaniu powyższych ustaw, w trybie kontroli następczej do Trybunału Konstytucyjnego, celem zbadania ich zgodności z Konstytucją. (nq)
Czytaj więcej
30 stycznia 2024
30 stycznia 2024 r. o godz. 9.00 w Pałacu Prezydenckim miała miejsce uroczystość powołania przez Andrzeja Dudę Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej przedstawicieli rządu w skład Rady Dialogu Społecznego.Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS z ramienia OPZZ Konieczność dokonania zmian w składzie strony rządowej w Radzie Dialogu Społecznego wynika z faktu powołania nowego rządu premiera Donalda Tuska. Powołanie to miało miejsce 13 grudnia 2023 r. Uroczystość pierwotnie planowano na dzień 25 stycznia br., ale Prezydent RP odwołał ją z powodu nieobecności przedstawicieli strony rządowej, którzy tego dnia uczestniczyli w posiedzeniu Sejmu RP. Ostatnie posiedzenie RDS odbyło się 22 listopada 2023 roku, a zatem pierwsze w 2024 roku posiedzenie Rady powinno odbyć się do 22 stycznia br. Dlatego 18 stycznia br. OPZZ zwróciło się do Prezydenta RP z wnioskiem o pilne powołanie członków strony rządowej w skład RDS. W odpowiedz na nasz apel, Prezydent RP wręczył akty powołania w skład Rady Dialogu Społecznego przedstawicielom strony rządowej: Agnieszce Dziemianowicz–Bąk – minister rodziny, pracy i polityki społecznej; Andrzejowi Domańskiemu – ministrowi finansów; Barbarze Nowackiej – minister edukacji; Dariuszowi Wieczorkowi – ministrowi nauki; Krzysztofowi Hetmanowi – ministrowi rozwoju i technologii; Dariuszowi Klimczakowi – ministrowi infrastruktury; Izabeli Leszczynie – minister zdrowia; Marzenie Okle–Drewnowicz – minister do spraw polityki senioralnej; Katarzynie Kotuli – minister do spraw równości; Hannie Majszczyk – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, odpowiedzialnej za budżet; Sebastianowi Gajewskiemu – podsekretarzowi stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społeczne, odpowiedzialnemu za dialog społeczny. Prezydent powołał też nieobecnych podczas dzisiejszej uroczystości: Katarzynę Pełczyńską–Nałęcz – ministra funduszy i polityki regionalnej; Borysa Budkę – ministra aktywów państwowych; Paulinę Hennig–Kloskę – ministra klimatu i środowiska; Marcina Kierwińskiego – ministra spraw wewnętrznych i administracji. Na uroczystości w Pałacu Prezydenckim OPZZ reprezentował Piotr Ostrowski, przewodniczący OPZZ.
Czytaj więcej
30 stycznia 2024
Losy uchwalonej ustawy budżetowej na rok 2024 są wciąż niepewne. Choć Parlament uchwalił plan finansowy państwa na 2024, Prezydent jeszcze nie podpisał ustawy. Możliwe są różne scenariusze, nawet takie, w których ustawa trafi do Trybunału Konstytucyjnego, dlatego Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych zwróciło się do Prezydenta RP Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy budżetowej na rok 2024. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Przekazana Prezydentowi RP do podpisu ustawa budżetowa na rok 2024, która przewiduje wzrost wynagrodzeń pracowników państwowej sfery budżetowej o 20 proc. i nauczycieli o 30 proc., stwarza szansę na poprawę sytuacji materialnej pracowników i w części łagodzi wysoki wzrost cen w latach 2022-2023. Podobny skutek przyniesie ustawowe zagwarantowanie finansowania programu „Rodzina 800+”, wypłata 13. i 14. emerytury oraz waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych. Zdaniem Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych podwyżki wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej są absolutnie niezbędne i nie powinny być zagrożone przez spór polityczny. Państwo nie powinno być najgorszym zatrudniającym, a wręcz przeciwnie – stanowić wzór dla sektora prywatnego, jeśli chodzi o warunki pracy i wynagradzania. OPZZ deklaruje otwartość na dialog w celu wypracowania najlepszych rozwiązań, które poprawią sytuację pracowników sektora publicznego oraz podniosą jakość funkcjonowania państwa, w tym usług publicznych. OPZZ apeluje o podpisanie ustawy budżetowej na 2024 rok, która zawiera m.in. wspomniane podwyżki wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej oraz gwarancję finansowania wielu programów społecznych. Na podpisanie ustawy budżetowej Prezydent ma siedem dni. Może on jednak skierować ustawę do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o ocenę zgodności jej zapisów z konstytucją. Na wydanie orzeczenia Trybunał ma dwa miesiące od dnia złożenia wniosku.
Czytaj więcej
26 stycznia 2024
Sejmowa Komisja Zdrowia krytycznie oceniła funkcjonowanie Funduszu Medycznego w latach 2020 – 2023, w szczególności stan realizacji inwestycji infrastrukturalnych finansowanych ze środków publicznych. Krytyka wydatkowania środków finansowych i ich ,,zamrażanie” oraz nierealizowanie zadań ustawowych – to główna linia zarzutów pod adresem funduszu. Potwierdziła się także negatywna ocena tej instytucji wyrażona w opinii OPZZ na etapie konsultacji społecznych. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Fundusz Medyczny to mechanizm finansowy wdrożony ustawą z dnia 7 października 2020 r. o Funduszu Medycznym, który powstał z inicjatywy Prezydenta RP. Jego celem miała być poprawa zdrowia i jakości życia Polaków. Fundusz finansuje (ze środków NFZ i budżetu państwa) wiele zadań, częściowo przeniesionych z NFZ m.in.: opiekę zdrowotną dl dzieci i młodzieży do ukończenia 18 r. ż., infrastrukturę strategicznych podmiotów ochrony zdrowia, ratunkowy dostęp pacjentów do technologii lekowych, programy profilaktyczne, opiekę zdrowotną dla pacjentów za granicą. OPZZ od początku negatywnie odnosiło się do idei powstania Funduszu Medycznego, krytycznie oceniając nie tylko celowość powstania funduszu, ale także jego gospodarkę finansową i zakres finansowanych zadań (szczegóły: https://www.archiwum.opzz.org.pl/opinie-i-analizy/polityka-spoleczna/opzz-krytycznie-o-funduszu-medycznym), przedstawiając negatywną opinię w czasie konsultacji społecznych w 2020 r. (opinia OPZZ do projektu ustawy o Funduszu Medycznym). Nie kwestionując słuszności finansowania zadań określonych w ustawie opowiadaliśmy się za przekazywaniem dodatkowych pieniędzy na ich realizację, a nie ich przesuwaniem z już istniejących źródeł (budżet, NFZ). Dyskusja na sejmowej Komisji Zdrowia, z udziałem strony społecznej koncentrowała się wokół 3 - letniej oceny funkcjonowania funduszu i stanu realizacji jego zadań, głównie trybów konkursowych. Główne zarzuty to niewydatkowanie i ,,zamrażanie’’ środków finansowych na realizację zadań (obecnie na koncie FM pozostaje 7,4 mld zł, a przykładowo, na duże inwestycje szpitalne wydano kilkadziesiąt milionów zł), nierealizowanie zadań ustawowych, opóźnienia konkursowe i ich nieobiektywne kryteria, brak wdrożenia zasad zarządzania środkami Funduszu, nieokreślenie sposobu inwestowania, ,,podwójne” finansowanie świadczeń wcześniej realizowanych przez NFZ (,,Fundusz w Funduszu’’). Podobne zastrzeżenia zgłaszała NIK w 2022 roku.Pomimo obrony Funduszu przez posłów PIS, Komisja Zdrowia będzie kontynuowała ten temat. Ministerstwo Zdrowia rozważa nowelizację ustawy, zgłaszano także pytania o zasadność dalszego funkcjonowania Funduszu Medycznego. OPZZ reprezentowały na posiedzeniu: Maria Miklińska (przewodnicząca Federacji ZZ POZ i PS) oraz Renata Górna. Obecny był także dr Tomasz Dybek wraz z współpracownikami, reprezentujący samorząd i związek zawodowy fizjoterapeutów. (rg)
Czytaj więcej
25 stycznia 2024
OPZZ zwróciło się do Pani Ministry Agnieszki Dziemianowicz – Bąk z prośbą i wnioskiem o zwołanie posiedzenia Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. Pomocy Społecznej, funkcjonującego przy Ministrze Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w zakresie szeroko rozumianej problematyki sektora pomocy społecznej. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Uznaliśmy, że najwyższy czas, by Zespół wznowił swoją pracę.Dialog z udziałem strony społecznej i rządowej w ramach Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. Pomocy Społecznej wymaga ,,reaktywacji’’ nie tylko ze względu na nabrzmiałe problemy systemowe i pracownicze, ale także z uwagi na rozpoczęcie nowego ,,otwarcia’’ z udziałem strony rządowej, a w związku z tym - wzajemnej wymiany doświadczeń, planów i oczekiwań. Przypomnijmy, że to ważne gremium: Trójstronny Zespół Branżowy ds. Pomocy Społecznej powstał dzięki wieloletnim wysiłkom, w szczególności strony związkowej i jednogłośnej decyzji partnerów społecznych funkcjonujących w ramach Rady Dialogu Społecznego, powołany Uchwałą Nr 107strony pracowników i pracodawców RDS w sprawie powołania zespołu do prowadzenia branżowego dialogu społecznego do spraw pomocy społecznej. Dotychczasowe nieliczne posiedzenia (dwa posiedzenia w 2022 r. i jedno posiedzenie w 2023 r.), zwoływane głównie z inicjatywy strony związkowej poświęcono doraźnym problemom, nie wypracowując istotnych rozwiązań systemowych. Ostatnie posiedzenie Zespołu odbyło się niemal rok temu, w maju 2023 r. Dyskutowano wówczas m.in. o sytuacji pracowników socjalnych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz finansowaniu świadczeń medycznych w domach pomocy społecznej. W ubiegłym roku każda z organizacji wchodzących w skład Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. Pomocy Społecznej zgłosiła zagadnienia i tematy do omówienia. Są one wciąż aktualne i wymagają rozpoczęcia prac. O wielu problemach pracowniczych, w tym płacowych, jak i konieczności podjęcia rozmów w Zespole sygnalizowaliśmy Pani Minister m.in. w ostatnim czasie, podczas prac nad projektem ustawy budżetowej na 2024 r. na posiedzeniu sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.Na rozpoczęcie konstruktywnego dialogu w obszarze pomocy społecznej, jako strona związkowa OPZZ, jesteśmy gotowi. Treść pisma TUTAJ (RG)
Czytaj więcej
24 stycznia 2024
Europejski Instytut Związków Zawodowych (ETUI) we współpracy z OPZZ zorganizował w Brukseli szkolenie „Zielone kompetencja dla związkowców i związkowczyń”. Wydarzenie prowadzone w dniach 16-19.01 miało na celu wykształcenie kompetencji, które będą wzmacniały udział pracowników w kreowaniu zrównoważonych środowiskowo miejsc pracy. Zmiana klimatu i rosnący wpływ człowieka na środowisko prowadzi nie tylko do zmian w przyrodzie ale wpływa też na prawodawstwo poszczególnych państw, działania firm oraz los pracowników. ETUI podejmuje próbę związkowej odpowiedzi na te wyzwania. Jesienią 2023 pod redakcją Franklina Kimbimbi opublikowany został podręcznik „Green competences for trade unionists: a case-based approach” (Zielone kompetencje dla związkowców – podejście oparte na konkretnych przypadkach). Publikacja identyfikuje pięć wzajemnie powiązanych kompetencji obejmujących wiedzę, umiejętności, wartości i postawy niezbędne do rozwoju i wspierania społeczeństwa, które będzie minimalizować wpływ działalności człowieka na środowisko. Ma na celu wyposażenie związkowców w niezbędne kompetencje w zakresie zrównoważonego rozwoju w sektorach takich jak edukacja, górnictwo, transport, budownictwo, rolnictwo i wiele innych. W treningu współprowadzonym przez Dominikę Pyzowską z działu szkoleń OPZZ wzięło udział pięcioro reprezentantów naszej konfederacji: Weronika Lorek ze Związku Zawodowego Pracowników Przemysłu Miedziowego w Nitroerg, Dorota Aniszewska-Koniecka ze Związku Nauczycielstwa Polskiego w Garwolinie, Sebastian Dereń z MZZ Odkrywka KWB Bełchatów, Krystian Kacuga z MZZ Celsa Huta Ostrowiec oraz Maciej Zaboronek zajmujący się polityką klimatyczną w OPZZ. Dodatkową wartością szkolenia była okazja do wzajemnej wymiany wiedzy między uczestnikami oraz interesujących porównań międzybranżowych i międzynarodowych. Zachęcamy do zapoznania się z podręcznikiem – na razie dostępnym w języku angielskim, ale niebawem planowane jest tłumaczenia na polski. Link: TUTAJ Wartościowe materiały ETUI dotyczące sprawiedliwej transformacji dostępne też TUTAJ (język angielski).
Czytaj więcej
24 stycznia 2024
OPZZ skierowało apel do Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Agnieszki Dziemianowicz-Bąk o uzupełnienie istniejących przepisów ustawy o emeryturach pomostowych o możliwość skorzystania z rekompensaty dla osób, które nie skorzystają z prawa do emerytury pomostowej. Dnia 28 lipca 2023 roku Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o emeryturach pomostowych oraz niektórych innych ustaw. Na mocy tej ustawy w dniu 1 stycznia 2024 r. wszedł w życie m.in. przepis uchylający wygasający charakter emerytur pomostowych. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych od lat walczyło od uchylenie wygasającego charakteru emerytur pomostowych i pozytywnie ocenia realizację postulatu, zawartego w Programie OPZZ na lata 2022-2027. Zauważamy, że ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych przewiduje przyznanie rekompensaty dla osób, które pracowały przez co najmniej 15 lat w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, ale nie nabyły z tego tytułu prawa do wcześniejszej emerytury. OPZZ apeluje o uzupełnienie istniejących przepisów ustawy o emeryturach pomostowych o możliwość skorzystania z rekompensaty, która nie będzie odszkodowaniem za utratę możliwości nabycia prawa do wcześniejszej emerytury, lecz będzie rekompensatą dla osób, które nie skorzystają z prawa do emerytury pomostowej. Osoba spełniająca wszystkie warunki do uzyskania emerytury pomostowej będzie mogła zdecydować, czy skorzysta z prawa do emerytury pomostowej, czy też przepracuje do czasu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego, dzięki czemu nabędzie prawo do rekompensaty. Takie uregulowanie stworzy ubezpieczonym możliwość wyboru i promować będzie pracę do osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego. Powyższe wymagałoby wprowadzenia dodatkowej definicji rekompensaty, obowiązującej poza rekompensatą opisaną w art. 2 pkt. 5 i art. 21 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych. Rekompensata taka przysługiwać powinna każdemu ubezpieczonemu, który mógł przejść na emeryturę pomostową, jednak z przywileju tego nie skorzystał i pracował do osiągnięcia powszechnego wieku emerytalne go. KD
Czytaj więcej
23 stycznia 2024
Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 22 stycznia br. rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2024 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Podczas posiedzenia Hanna Majszczyk wiceminister finansów omówiła uchwaloną w ubiegłym tygodniu przez Sejm ustawę budżetową. Senatorowie nie zgłosili żadnych uwag do rozpatrzonych części budżetowych i komisja przyjęła pozytywną opinię na ich temat. Dziś komisja budżetu zapozna się z opiniami komisji branżowych, a następnie przygotuje swoje stanowisko w sprawie ustawy budżetowej na rok 2024. W trakcie posiedzenia OPZZ zaapelowało o korektę rządowej propozycji w zakresie wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej. Wskazało, że choć nowo powołany rząd zmodyfikował decyzję swoich poprzedników w zakresie wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej (o 12,3 proc.), to proponowany obecnie wzrost płac (o 20 proc.) nie spełnia oczekiwania OPZZ, aby pensje w sektorze publicznym w 2024 r. wzrosły o co najmniej 24 proc. OPZZ wniosło ponadto o podjęcie prac na zmianą modelu kształtowania wynagrodzeń w sektorze publicznym w celu likwidacji zjawiska spłaszczania płac i zadeklarowało gotowość prowadzenia dialogu w tej sprawie. Przewodniczący Komisji, w odpowiedzi na tę deklarację wskazał, że w sprawie tej możliwy jest dialog nie tylko w ramach Rady Dialogu Społecznego, ale także z Komisją Budżetu i Finansów Publicznych. Poprosił OPZZ o współpracę w tej materii.
Czytaj więcej
23 stycznia 2024
W dniu 22 stycznia 2024 r. odbyło się seminarium podsumowujące projekt "SIDA 2.0 – Sustainable, Inclusive and Decent Work for Ukrainian Refugees". Projekt był realizowany przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych od 1 grudnia 2022 roku wspólnie z partnerami: Norweską Konfederacją Związków Zawodowych (LO) oraz Stowarzyszeniem Interwencji Prawnej (SIP). Celem projektu było promowanie sprawiedliwych i godnych warunków pracy dla migrantów z Ukrainy przede wszystkim poprzez: broszurę informacyjną dla ukraińskich uchodźców: "Bądź świadomy swoich praw", kampanię billboardową skierowaną do uchodźców z Ukrainy: "Bądź świadomy swoich praw", wsparcie szkoleń z zakresu godnej pracy poprzez seminarium online w grupie fokusowej, mające na celu identyfikację kluczowych ryzyk, na jakie narażeni są ukraińscy uchodźcy na polskim rynku pracy, a także przygotowanie raportu na ten temat, warsztaty robocze dla związkowców dotyczące kwestii migracyjnych i uchodźczych (w celu zwiększenia potencjału związkowców w zakresie podejmowania wyzwań i problemów związanych z napływem uchodźców z Ukrainy w zakresie godnej pracy), opracowanie narzędzia szkoleniowego online dla uchodźców z Ukrainy na temat praw i obowiązków uchodźców jako pracowników oraz praca radcy prawnego i doradcy ds. godnej pracy i polityki migracyjnej. Na wstępie Przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski oraz Yanina Unnli reprezentująca LO dokonali podsumowania wyżej wymienionych działań. Prezeska SIP Katarzyna Słubik podsumowała warsztaty ze związkowcami przeprowadzone w wielu miastach w Polsce. W seminarium udział wzięli także przedstawiciele Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Państwowej Inspekcji Pracy, przybliżając informacje o tym, jak pracują z migrantami, a także przedstawiając wnioski i rekomendacje na przyszłość. Natalia Kolesnik z OPZZ i Valentina Mundur z ZNP omówiły obecną sytuację uchodźców na rynku pracy, a Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ oraz Katarzyna Duda, specjalistka ds. polityki społecznej w Wydziale Polityki Społecznej OPZZ, zaprezentowały praktyczne narzędzie on-line wspierające migrantów m.in. w poszukiwaniu pracy i pomocy w razie naruszenia praw pracowniczych, a także podnoszące świadomość uchodźców na temat przysługujących im praw. Spotkanie moderowała Anna Fastyn z OPZZ. KD
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe