21 listopada 2023
Związek Zawodowy Pracowników Rolnictwa w RP realizuje projekt finansowany z funduszy UE, w ramach którego ukazał się podręcznik "Praktyczny podręcznik dotyczący zwiększania zaangażowania w rolnictwie". Praktyczny podręcznik dotyczący zwiększania zaangażowania w rolnictwie do pobrania TUTAJ Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej.
Czytaj więcej
20 listopada 2023
17 listopada członkowie Branży OPZZ Przemysł dyskutowali na temat sytuacji w przedsiębiorstwach tego sektora. Posiedzenie Branży poprowadził jej przewodniczący - Mirosław Grzybek z Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników. Omówiono szczegółowo koniunkturę w poszczególnych sektorach przemysłu. Spostrzeżenia członków Branży OPZZ Przemysł potwierdziły dane statystyczne opisujące kondycję tej branży przedstawione przez Norberta Kusiaka, dyrektora Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ. Kondycja przemysłu Pomimo że kondycja branży przemysłowej jest od wielu miesięcy osłabiona, forma poszczególnych przedsiębiorstw jest zróżnicowana. Wskazywano, że w hutnictwie obserwowane jest ograniczenie zapotrzebowania na krajową produkcję stali, które przekłada się na decyzje o zmniejszeniu produkcji przez niektóre przedsiębiorstwa i zastosowaniu postojowego dla pracowników. Podobne działania obserwowane są w zakładach hutniczych na Węgrzech czy w Rumunii. Na krajowych producentów stali ma przede wszystkim wpływ sytuacja na rynku europejskim, w tym napływ na polski rynek stali produkowanej w tzw. państwach trzecich, czyli spoza UE. Rośnie w związku z tym obawa o koniunkturę na krajową stal, a w konsekwencji możliwość utrzymania zatrudnienia w zakładach hutniczych, koksowniach i walcowniach w dłuższym czasie. Zakłady, w których kondycja finansowa jest na ten moment dobra jest konsekwencją m.in. wzrostu cen stali po 2020 r. oraz realizacji pozyskanych zamówień na produkty. W najbliższej przyszłości na kondycję przemysłu z pewnością wpływ będzie miała polityka w obszarze hurtowych cen energii, a także poziom nakładów inwestycyjnych przeznaczanych przez przedsiębiorstwa przemysłowe na wzrost innowacyjności. Sytuacja przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej jest z kolei w dużym stopniu uzależniona od możliwości zakupowych konsumentów. Ich budżety są jednak od dłuższego czasu mocno nadwyrężone wysokim wzrostem kosztów utrzymania w związku z notowaną inflacją oraz realnym obniżeniem się siły nabywczej wynagrodzeń. Powoduje to spadek zapotrzebowania na nowe auta. Na branżę silnie oddziałują również procesy związane ze zmianami technologicznymi i polityką klimatyczną, która promuje auta o napędzie elektrycznym a generuje zmniejszenie zapotrzebowania na auta spalinowe i konieczność przekształceń produkcji. W sektorze produkującym wyroby motoryzacyjne na potrzeby obronności na kondycję zakładów pracy w dużym stopniu ma wpływ polityka państwa w obszarze zamówień publicznych. W ocenie związkowców, powinna ona w znacznie większym stopniu uwzględniać działania na rzecz wykorzystania i wzrostu potencjału krajowych przedsiębiorstw produkujących na potrzeby obronności kraju. Co z wynagradzaniem pracowników przemysłu? Członkowie Branży dyskutowali również o polityce wynagradzania pracowników w przemyśle oraz stanie negocjacji płacowych w tym sektorze prowadzonych przez związki zawodowe z pracodawcami. Wiele z procesów negocjacyjnych nadal trwa, natomiast te zakończone porozumieniem w sprawie poziomu wzrostu wynagrodzeń stanowią przykład skuteczności związkowców OPZZ w reprezentowaniu interesu pracowników. Kwestie płacowe są szczególnie istotne dla pracowników przedsiębiorstw z sektora przemysłu lekkiego, w którym szczególnie pracownicy z zakładów odzieżowych borykają się z niskimi wynagrodzeniami oraz konkurencją wyrobów z państw trzecich. Związki zawodowe zrzeszone w OPZZ aktywnie działają na rzecz organizowania pracowników tego sektora i wzrostu ich wynagrodzeń, co nie jest łatwe przy rozproszeniu zakładów pracy w tym sektorze. Dialog społeczny prowadzony w zakładach pracy w obszarze wzrostu wynagrodzeń potwierdza konieczność wprowadzenia rozwiązań oddziałujących na system wynagradzania pracowników w gospodarce – wskazała wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz. Dlatego OPZZ postuluje wprowadzenie do porządku prawnego obowiązku prowadzenia corocznych negocjacji w sprawie wzrostu wynagrodzeń w przedsiębiorstwach oraz - ustalanego w każdym roku w drodze negocjacji w Radzie Dialogu Społecznego - wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw. Instrument ten (poza kluczowym narzędziem poprawy warunków płacowych pracowników jakim jest ustawowy wzrost płacy minimalnej) stanowiłby narzędzie pozwalające ograniczyć spłaszczenie wynagrodzeń w zakładach pracy. Ponadto wiceprzewodnicząca OPZZ Barbara Popielarz przedstawiła członkom Branży OPZZ Przemysł informacje o planowanych działaniach OPZZ w najbliższych miesiącach oraz postulaty OPZZ dotyczące zmian w systemie podatkowym, które mają na celu zwiększenie dochodów do dyspozycji pracowników oraz poprawę atrakcyjności zatrudnienia na umowę o pracę. (KP)
Czytaj więcej
17 listopada 2023
17 listopada weszły w życie znowelizowane przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 2023 r., poz. 2367). W ocenie OPZZ wciąż wiele stanowisk pracy pozostanie poza nawiasem regulacji ustawowych. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem regulacji zmienia się wiele przepisów obowiązujących od ponad 20 lat m.in. rozumienie stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, zapewnienie pracownikowi oprócz okularów także szkieł kontaktowych korygujących wzrok, zmiana definicji systemu komputerowego, uwzględnienie systemów przenośnych (np. laptopów) do wykonywania pracy. O zmianach pisaliśmy więcej TUTAJ - Zmiany w prawie pracy: monitor stacjonarny i szkła kontaktowe dla pracownika Pomimo wielu zasadnych zmian dostosowujących prawo do aktualnych warunków pracy wykonywanych na stanowiskach pracy z wykorzystaniem monitorów ekranowych, jako związkowcy z OPZZ ubolewamy, że przepisy odnośnie pracy na stanowiskach z wieloma monitorami ekranowymi wciąż pozostają poza regulacjami prawnymi. W trakcie konsultacji społecznych organizacje branżowe OPZZ zwracały uwagę na ten problem - obecny zwłaszcza w branżach z szeroko rozumianym bezpieczeństwem publicznym, transporcie, centrach sterowania ruchem kolejowym itp. Niestety, przepisy znowelizowanego rozporządzenia niestety, nie zauważyły tych stanowisk. Nadal będziemy postulować zmiany prawne regulujące pracę na stanowiskach pracy z wieloma monitorami, zwracając się w najbliższym czasie do właściwego resortu. Pomimo wciąż braku regulacji prawnych w tym obszarze, OPZZ zwróciło się do Centralnego Instytutu Ochrony Pracy i Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi o rozwiązania oparte na badaniach naukowych i dotychczasowej praktyce prowadzonej przez obie jednostki, by wesprzeć pracowników zarówno w perspektywie krótkofalowej – proponując już gotowe rozwiązania, jak i długofalowej – kontynuując badania odnośnie ergonomii pracy na tych stanowiskach. Istotne obecnie dla organizacji związkowych OPZZ są m.in.: dobre praktyki i wytyczne dla pracodawców odnośnie rozpowszechnienia do stosowania przez pracodawców narzędzia pomiarowego, jakim jest okulograf stosowany do oceny obciążenia (zmęczenia) narządu wzroku pracownika, badania naukowe w zakresie maksymalnej liczby monitorów ekranowych różnego przeznaczenia, które mogą być przypisane pojedynczemu pracownikowi do obsługi, obserwacji czy też nadzoru, uznawanie przez pracodawców prawa pracownika do uzyskania okularów korygujących wzrok na stanowiskach pracy z wieloma monitorami, badania naukowe w zakresie uwarunkowań medycznych i sprawności psychofizycznej pracownika oraz możliwych konsekwencji wynikających z nadmiernego obciążenia ludzkiej percepcji, na stanowiskach pracy z wieloma monitorami ekranowymi. Załączniki:Pismo OPZZ do Dyrektora CIOPPismo OPZZ do Dyrektora Instytutu Medycyny Pracy
Czytaj więcej
16 listopada 2023
17 listopada - 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Ustaw - wejdzie w życie rozporządzenie ministra rodziny i polityki społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 2023 r., poz. 2367). Co się zmienia? Dodatkowy monitor dla pracownika pracującego na laptopie Już w najbliższy piątek wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Pracownik pracujący na laptopie będzie mieć prawo domagać się od pracodawcy wyposażenia stanowiska pracy w monitor stacjonarny. Może więc zwiększyć komfort pracy, podpinając swojego laptopa do monitora. Takie ułatwienie dotyczy także pracowników pracujących zdalnie - w taki sam sposób będzie można dostosować stanowisko pracy w domu. Z nowelizacji załącznika do rozporządzenia wynika jednak, że w przypadku stosowania urządzeń przenośnych na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, powinno być ono wyposażone w: stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, a także w dodatkową klawiaturę i mysz. Co to oznacza w praktyce? Pracownik korzystający z laptopa nie może więc zmusić swojego pracodawcy do zapewnienia mu dodatkowego monitora stacjonarnego. Pracodawca może dostosować stanowisko pracy na dwa sposoby i wybrać mniej kosztowne rozwiązanie w postaci podstawki. Co więcej, takie doposażenie stanowiska pracy w praktyce umożliwiłoby pracownikowi tanio odkupić od pracodawcy monitor, na przykład po kilku latach użytkowania. Szkła kontaktowe dla pracownika: możliwa refundacja Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom nie tylko refundację okularów, ale także szkieł kontaktowych - jeśli wyniki badań okulistycznych wykażą taką potrzebę noszenia ich w trakcie pracy przed monitorem. Obecnie pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom zwrot kosztu zakupu okularów, jeżeli podczas badania lekarz medycyny pracy zaświadczy konieczność pracy w okularach. po nowelizacji refundacją zostaną objęte również soczewki kontaktowe. Co ważne, refundacja zarówno ich, jak i okularów przysługuje pracownikom, którzy pracują przed komputerem co najmniej przez cztery godziny dziennie.(JZ)
Czytaj więcej
14 listopada 2023
OPZZ zakończyło realizację projektu finansowanego ze środków unijnych Rola dialogu społecznego w odbudowie i zwiększaniu odporności na lokalnych rynkach pracy w kontekście COVID-19. Jego celem była analiza kondycji dialogu społecznego w okresie pandemii COVID-19 oraz ocena wpływu działań antykryzysowych, w tym wprowadzonych przepisów tzw. tarcz antykryzysowych, na utrzymanie miejsc pracy w Polsce. Projekt umożliwił pogłębioną dyskusję o doświadczeniach związkowców, pracodawców i pracowników instytucji publicznych w obszarze działań na rzecz utrzymania aktywności firm, zachowania miejsc pracy oraz zapewnienia pracownikom bezpiecznych warunków pracy w okresie pandemii COVID-19. Zasadna była analiza praktyk w tym okresie celem wyciągnięcia wniosków na przyszłość. Efektywne wypełnienie zadań projektu nie byłoby możliwe bez zaangażowania 16 Rad Wojewódzkich OPZZ, które zorganizowały w tym celu seminaria regionalne. Patronat nad realizacją projektu sprawował wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin a nadzór logistyczny Hanna Galec. Eksperci projektu: Krzysztof Stradomski, Katarzyna Pietrzak i Błażej Mądrzycki dyskutowali z uczestnikami seminariów o realiach stosowania przepisów tarcz antykryzysowych oraz prowadzenia dialogu społecznego na poziomie zakładowym, regionalnym i krajowym w okresie pandemii. Spojrzenie związkowców z sektora przedsiębiorstw oraz usług publicznych, a także przedstawicieli urzędów publicznych na ten okres pozwoliło na uzyskanie przekrojowego obrazu dialogu społecznego w poszczególnych regionach kraju. Pozwoliło to na zdiagnozowanie wyzwań w obszarze dialogu społecznego, w tym jego barier prawnych i faktycznych. Interesujące dyskusje z uczestnikami seminariów pomogły ekspertom wypracować rekomendacje służące poprawie kondycji dialogu społecznego Polsce i wzmocnienia potencjału partnerów społecznych celem zwiększenia ich wpływu na kształtowanie polityki państwa, szczególnie w okresie przyszłych, potencjalnych kryzysów. Z publikacją podsumowującą realizację projektu opartą o przemyślenia interesariuszy dialogu społecznego dotyczące okresu pandemii zebrane w ramach projektu wraz z zaleceniami wzmacniającymi dialog społeczny można zapoznać się TUTAJ. (KP)
Czytaj więcej
13 listopada 2023
Przez wiele lat Komitet Ekspertów Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) ds. Stosowania Konwencji i Zaleceń, składający się z niezależnych ekspertów odpowiedzialnych za monitorowanie stosowania ratyfikowanych konwencji przez państwa członkowskie, stał na stanowisku, że prawo do strajku jest następstwem prawa do wolności związkowej i jako takie jest uznawane i chronione przez Konwencję o wolności związkowej i ochronie praw związkowych z 1948 roku (nr 87). Grupa Pracodawców niestety zaczęła jednak coraz częściej kwestionować interpretację Konwencji nr 87 przez Komitet Ekspertów. Kontrowersje stopniowo się nasilały i w 2012 r. doprowadziły do poważnego kryzysu instytucjonalnego, w wyniku którego Komitet Konferencji ds. Stosowania Standardów po raz pierwszy nie mógł wykonywać swoich funkcji nadzorczych. Zgodnie z art. 37 Konstytucji MOP, wszelkie kwestie lub spory dotyczące interpretacji Konwencji mogą być kierowane do Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości. Artykuł ten przewiduje również możliwość powołania trybunału do rozstrzygania takich sporów. Pierwsza specjalna sesja Rady Administracyjnej uzgodniła, że świadoma "poważnego i utrzymującego się sporu w trójstronnym składzie MOP" w sprawie interpretacji Konwencji nr 87, w odniesieniu do prawa do strajku, zgodnie z art. 37 Konstytucji MOP, "zwróci się do Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości *o pilne wydanie opinii doradczej..... w następującej kwestii: "Czy prawo do strajku pracowników i ich organizacji jest chronione na mocy Konwencji dotyczącej wolności związkowej i ochrony praw związkowych z 1948 r. (nr 87)". Na specjalnej sesji, która odbyła się 10 listopada, delegaci podjęli decyzję w drodze głosowania o pilnym skierowaniu sprawy do sądu. Rada Administracyjna MOP ma skierować spór dotyczący prawa do strajku do Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w Hadze. OPZZ aktywnie działało na rzecz obrony prawa do strajku i jego wystarczającej ochrony w świetle Konwencji nr 87 MOP jak również podważając jakiekolwiek działania mające na celu ustanawianie standardów prawa do strajku. Nasze interwencje możesz znaleźć TUTAJ i TUTAJ. Dzięki działaniom OPZZ jak również i innych związków zawodowych propozycja pilnego włączenia punktu dotyczącego ustanowienia standardów prawa do strajku do porządku obrad 112. sesji Międzynarodowej Konferencji Pracy w 2024 r. nie została zatwierdzona. *Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości jest głównym organem sądowym Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jego rolą jest rozstrzyganie, zgodnie z prawem międzynarodowym, sporów prawnych przedłożonych mu przez państwa oraz wydawanie opinii doradczych w kwestiach prawnych skierowanych do niego przez upoważnione organy ONZ i wyspecjalizowane agencje. (MCh)
Czytaj więcej
13 listopada 2023
31 października odbyło się spotkanie otwierające projekt: "Skuteczne związki zawodowe w nowym cyfrowym świecie pracy" (“Effective trade unions in the new digital world of work”). OPZZ - lider projektu – oraz przedstawiciele ze strony Partnerów i Partnerów Stowarzyszonych z Belgii, Węgier, Malty, Rumunii, Serbii i Turcji brali aktywny udział w spotkaniu. Jednym z kluczowych punktów wydarzenia było przedstawienie celów projektu, oczekiwanych rezultatów, harmonogramu pracy, zaplanowanych dat i treści wydarzeń projektowych oraz oczekiwanych wyników. Omówiono także szczegóły kolejnych kroków, jakie zostaną podjęte w projekcie. Prezentacja ze spotkania TUTAJRaport ze spotkania TUTAJ
Czytaj więcej
10 listopada 2023
Z okazji Narodowego Święta Niepodległości przypadającego 11 listopada, życzymy wszystkim wszelkiej pomyślności, zdrowia i pasma sukcesów. Niech dla każdego z nas wolna Polska będzie miejscem szczególnym, dla którego warto żyć i pracować. Wspólnie świętujmy 105. rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości podczas uroczystych obchodów w całym kraju. Bądźmy razem w tym dniu.Dzień Niepodległej to nasze wspólne Święto. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
Czytaj więcej
10 listopada 2023
Tegoroczny 11 listopada, obchodzony w Polsce jako Święto Niepodległości, przypada w sobotę. Co o takim przypadku mówi Kodeks pracy i co przysługuje pracownikowi? Święto w sobotę a Kodeks pracy Jak wynika z art. 130. § 2. Kodeksu Pracy, jeśli święto wolne od pracy przypada w sobotę pracownik zyska dodatkowy dzień urlopu. Pracodawca zobowiązany jest obniżyć wymiar czasu pracy o 8 godzin. Co istotne, dodatkowy dzień wolny przysługuje osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę. Oznacza to, że nie obejmuje pracowników wykonujących swoje obowiązki na podstawie umów cywilno-prawnych, czyli umowy zlecenie i umowy o dzieło. Dodatkowy dzień wolny od pracy nie przysługuje również osobom przebywającym w tym dniu na zwolnieniu chorobowym, zasiłku macierzyńskim czy urlopie bezpłatnym. Warto także wiedzieć, że jeśli pracownik kończy zwolnienie z dniem 10 listopada lub będzie niezdolny do pracy od 12 listopada ma prawo do dodatkowego dnia wolnego za święto przypadające w sobotę. Pracodawca musi także udzielić pracownikowi dodatkowy dzień wolny od pracy, gdy święto przypada w dniu wyznaczonym jako dzień jego pracy. W przypadku osób pracujących w dni świąteczne, również obowiązuje zasada, że każde święto w okresie rozliczeniowym przypadające w innym dniu niż niedziela skraca wymiar czasu pracy o 8 godzin. Jak i kiedy wykorzystać dodatkowy dzień urlopowy za święto w sobotę? Dodatkowy wolny dzień powinien zostać wykorzystany jeszcze w listopadzie, jeśli w miejscu pracy przyjęto miesięczny okres rozliczeniowy. Pracodawca może udzielić go jeszcze przed świętem wypadającym w sobotę lub już po nim. Pracodawca może wskazać konkretne daty lub pracownicy mogą sami wybrać dzień, w którym wykorzystają dodatkowy urlop przysługujący za święto w sobotę. Warto wiedzieć, że na prośbę pracownika pracodawca może oddać dzień wolny po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Wówczas, w przypadku kontroli należy podać konkretną przyczynę takiej decyzji. WAŻNE: pracownikowi przysługuje cały dzień dodatkowego urlopu za święto przypadające w sobotę. Nie można rozdzielać go na kilka godzin do odebrania w różnych dniach. Pracodawcy, który złamie przepisy dotyczące dodatkowego dnia urlopowego za święto w sobotę, np. nie udzielając go pracownikowi, którym przysługuje przywilej dodatkowego wolnego, grozi kara grzywny.
Czytaj więcej
08 listopada 2023
Pracownicy PKP CARGO S.A protestują przeciwko brakowi podwyżek i zerwaniu negocjacji płacowych przez zarząd spółki. W środę 8 listopada przed siedzibą PKP CARGO S.A. na Grójeckiej 17 w Warszawie odbyła się pikieta protestacyjna. Biuro prasowe OPZZ Jak mówi Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce w PKP Cargo jest bardzo wiele problemów do rozwiązania i spraw do wyjaśnienia, ale najbardziej palącą kwestią są jednak podwyżki dla pracowników. Niestety rozmów w tej sprawie już nie ma, bo Zarząd Spółki zerwał negocjacje płacowe. To właśnie brak wzrostu wynagrodzeń i satysfakcjonującej współpracy z kadrą zarządzającą są główną przyczyną protestu pod siedzibą PKP CARGO S.A. Protestujący głośno udzielają również votum nieufności wobec przedstawiciela załogi w Zarządzie Spółki. W ich ocenie jego działania nakierowane są na polaryzację związków zawodowych i blokowanie możliwości wprowadzenia systemowych podwyżek wynagrodzeń. Ta pikieta to także wyraz sprzeciwu wobec postępującej degradacji Spółki, utracie jej pozycji rynkowej i upolitycznieniu działań Zarządu. Wsparcie protestującym pod siedzibą PKP CARGO S.A okazało kierownictwo Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. W pikiecie uczestniczyli: przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski oraz wiceprzewodniczący OPZZ Barbara Popielarz i Sebastian Koćwin. Nie zgadzamy się na takie traktowanie pracowników!
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe